lör 23 aug 2008, 00:00#33777
tjena Palms .. (tog ju flera veckor för mig att svara
) .. japp! helt seriöst så tror jag att vissa människor inte ens har koll på sin eget liv vad det gäller miljöförbrukning? ..och det gäller nog i första hand MP
nej som sagt är det nog lite "krystat" att tro på en sån teori ,
samtidigt vill skogsbolagen köra igång med 80 tons -ekipage ?? ... visst skulle det kunna fungera i praktiken typ: transporter "terminal - industri" , men i skogen är det ju bara att glömma
.. sedan måste jag ju som växt upp med detta och följer utvecklingen inom BROMSAR speciellt noga (eftersom jag skruvat det mesta själv - i princip allt vad det gäller bromsar ) .. så måste jag ju FAN skriva att det (kan bli en trafikfara) att köra med sådana vikter efter allmänn väg , det ska bli kul att se dom första ekipagen
hur dessa är "specade" med just bromsar o.s.v .. jag tror inte att dagens sk. transmissionsbromsar , retarder , veb ..o.s.v är tänkta / dimensionerade att klara 80 ton, men förmodligen så blir det specialdragare
.. på ett vis är det bra för miljön om detta fungerar , men det finns inga vägar som klarar detta
.. det är ju inte bara bromsarna ... man måste ju kunna få upp farten också ?
Det ironiska i detta är ju samtidigt att om fordonen för dessa transporter på 80 ton ska vara byggda för just det , så blir dessa lika dyra som en "regelrätt byggd tungtransport" - typ maskintrailer !! ... d.v.s mer än dubbelt så dyr än en vanligt modernt "lättbygge" för rundvirke , typ gruppbil utan kran
"uppväxt med TRP. av rundvirke " / " mycket vill ha mer - fan vill ha fler och i helvetet blir det aldrig fullt "