Logistik, Transport

transporter / logistik vs miljö?

8 inlägg 4014 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

transporter / logistik vs miljö?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33143 svenska åkerier körde 38 miljoner transporter 2007 och åkte 2,8 miljarder kilometer , fraktade 360 miljoner ton och slår man ut det så blir det 40,5 miljarder tonkilometer ... och ca: 1/4 del av detta var grus / sand sk. annläggning / vägbyggnad etc. resten är som sagt RUNDVIRKE , styckegods , livsmedel , djurfoder , blandgods :lol:

hur ska det gå till i praktiken att byta ut fossila drivmedel som t.e.x diesel , när transporterna hela tiden ökar? , och betänk även att detta är ENDAST svenskregisterade bilar ...så den så kallade cabotagetrafiken tillkommer som ett brev på posten :wink: så i praktiken så kanske det pekar mot 500 miljoner ton , kanske ännu mer? , .. tänk vilken dieselförbrukning det genererar :lol: , som sagt enorma ekonomiska krafter i bruk /praktik

jag är helt övertygad om att vi får leva våra dagar med diesel / bensin motorer , fast med en ständig utveckling där CATERPILLAR har ledningen i nuvarande läge,



   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33147 ett stort steg för miljön vore om alla skogsägare / bönder / virkesleverantörer kunde planera sina avverkningar i tid , och ploga sina dåliga vägar , över marker med dålig bärighet .osv ...så det hinner frysa till ... det tycks vara en "slags tävling" mellan leverantörerna att vänta till mars , april med att avverka ? ... och ALLA har så dåliga /värdelösa vägförhållanden i sin skog att oftast slutar det med att det frågan om sk. "lunning" nattetid / tidig morgon med lastbil ... och värsta fallet jag känner till fick dom köra virket med 2 skotare i rena paniken över en myr + lunning med lastbil :lol:

som sk. åkare kan man inte påverka sådant , men det är en ren kaos i planeringen av föreningarna också , men å andra sidan är vi inne på dessa konservativa virkesleverantörer som lever kvar på 1800-talet :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33155 Hörde du det senaste från MP, de ville sänka totalvikten till 44ton för att få ner förbrukningen på lastbilarna...
Har de räknat på hur många fler lastbilar det skulle krävas för att frakta lika mycket med 44t vs 60t??

Man kan ju undra :?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33777 tjena Palms .. (tog ju flera veckor för mig att svara :wink: ) .. japp! helt seriöst så tror jag att vissa människor inte ens har koll på sin eget liv vad det gäller miljöförbrukning? ..och det gäller nog i första hand MP :lol: nej som sagt är det nog lite "krystat" att tro på en sån teori , :shock: samtidigt vill skogsbolagen köra igång med 80 tons -ekipage ?? ... visst skulle det kunna fungera i praktiken typ: transporter "terminal - industri" , men i skogen är det ju bara att glömma :lol: .. sedan måste jag ju som växt upp med detta och följer utvecklingen inom BROMSAR speciellt noga (eftersom jag skruvat det mesta själv - i princip allt vad det gäller bromsar ) .. så måste jag ju FAN skriva att det (kan bli en trafikfara) att köra med sådana vikter efter allmänn väg , det ska bli kul att se dom första ekipagen :wink: hur dessa är "specade" med just bromsar o.s.v .. jag tror inte att dagens sk. transmissionsbromsar , retarder , veb ..o.s.v är tänkta / dimensionerade att klara 80 ton, men förmodligen så blir det specialdragare :lol: .. på ett vis är det bra för miljön om detta fungerar , men det finns inga vägar som klarar detta :lol: .. det är ju inte bara bromsarna ... man måste ju kunna få upp farten också ? :wink:

Det ironiska i detta är ju samtidigt att om fordonen för dessa transporter på 80 ton ska vara byggda för just det , så blir dessa lika dyra som en "regelrätt byggd tungtransport" - typ maskintrailer !! ... d.v.s mer än dubbelt så dyr än en vanligt modernt "lättbygge" för rundvirke , typ gruppbil utan kran :)

   TS
Användarvisningsbild
Lill Junior  
#33784 Läste nyligen att Miljömupparna vill förbjuda lastbilstrafik på helgerna också. Men jag har då än idag inte sett en enda affär som har räls hela vägen in till lastkajen, för de är ju så enligt dom där. Hur kan ett parti som knappt klarar av att hålla sig kvar i riksdagen ha så stort inflytande?

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33786
Lill Junior skrev:Läste nyligen att Miljömupparna vill förbjuda lastbilstrafik på helgerna också. Men jag har då än idag inte sett en enda affär som har räls hela vägen in till lastkajen, för de är ju så enligt dom där. Hur kan ett parti som knappt klarar av att hålla sig kvar i riksdagen ha så stort inflytande?


jodå! jag såg även detta , ..men jag har inga bra förslag :lol: .. kanske kan dom skicka pallarna med taxi ? ... nu när vi drar ner på äldreomsorgen så borde det bli ett par bussar med "bakgavellift över" 😈 😈

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34841 hmm! någon som läst tidningen SKOGEN nyligen? .. där har vi ju en fin artikel om hur det funkar i praktiken i verkligheten med transporterna :lol:
och att staten är "miljövänlig" ..med sina förbud på sk. cabotagetrafik .. haha! det är ju nästan skrattretande hur dom ställt till det , och tänk vad många övriga transporter som sker i detta land , och går tomma tillbaks till övriga europa ....helt sjukt? för att inte tala om mörkertalet av sk . illegala cabotage transporter av färdigproducerade produkter som går på export .. f-n det är ju bilar från "heisterkamp" / eller harry VOS (VOS logistics) .. som har flera tusen enheter , och rullar ut och in utan att att "packet " som sitter i regeringkansliet har enn enda susning om vad f-n som händer annat än deras tråkiga taxiresa och kontorslandskap .. och det sjuka är att dom största skogsbolagen utnyttjar ju tillfället , att få en billig trp. + att alla dessa bolag får / kvitterar ut en j-vla massa pengar i sk . transportstöd ... och jag säger bara , VEM F-N har koll på alla dessa pengar :?: .. och att rundvirket går från ena till andra sidan findland -sverige !! säger väl allt! ... och det är samma lika med alla FANTASIER om biobränslen , det finns inga pengar till sånt att hämta av staten längre , D.V.S att allt sk. miljöbränsle kommer att kosta lika mycket vid pump som övrigt drivmedel ... så j-vligt är det :lol: att bo i ett skatteparadis :wink: (spelar ingen roll vart råvaran kommer ifrån ) , det blir för dyrt att producera inhemskt , och den inhemska spannmålsskörden är nog bara att glömma till etanolen :wink:

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35362 ironiskt nog, så har ju nyss en av europas största transportmässor genomförts LASTBIL 2008 i jönköping ägt rum ... och det som inte visas där , är inte värt att veta , men konstigt nog så fanns inga "nyheter " i motorväg eller ens några indicier på att det blir aktuellt att köra på sk. biodiesel ..RME ...eller vad det nu kallas :) ... och det finns inga säkra tecken på att varken entrepenörer eller större företag inom logistik kommer att byta från det fossila bränslet ... och i vissa fall fortsätta att tillföra det minst sagt onödiga sk: AD -BLUE .. hehe! bilarnas datorer går att lura :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).