Logistik, Transport

Anlägga skogsvägar ??

43 inlägg 49630 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

isteskog  
#326185 Gammalt tegel och småsten tar jag med mig i skopan när jag ska till skogen på sommaren. Finns alltid något surhål eller ojämnhet som behöver fyllas igen! :smile:

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

stektlök  
#326209 Hur bra vägar man än har så finns det alltid nått att förbättra tror jag :)

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

ÅsaNisse  
#326212 Gammalt taktegel är suveränt om man vill ha punkteringar. Skärvorna blir vassa som glas. ( egen erfarenhet :sad: )

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326214 Taktegel blir smulor,värre med betong pannor

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

axwell  
#326233
bengt.a skrev:Taktegel blir smulor,värre med betong pannor


Samma erfarenhet av gammalt taktegel, går bra att cykla på, betongtakpannor skulle nog bli för tufft. :|

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

åberg  
#326237
axwell skrev:Samma erfarenhet av gammalt taktegel, går bra att cykla på, betongtakpannor skulle nog bli för tufft. :|

Krossat taktegel rev upp ett mountainbike-däck för mig. Blev en tegelbit kvar inuti i slangen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

Lex Luthor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326245 Har en massa gamla dräneringsrör i tegel som jag hade tänkt använda som fylle på en del av en väg som numera ligger under vatten. De är mest i vägen som det är och hade gjort större nytta där. Blir det så illa med punkteringsrisken verkligen?

Användarvisningsbild

Re: Anlägga skogsvägar ??

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326253 Vi har aldrig haft det problemet, brukar köra över det med traktorn och krossa det ordentligt så har det gått bra.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326260 Menar ni punktering på traktorn eller på bil/cykel?

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

jannee  
#326264 Billigast och bäst är ändå att hyra in en Volvo 380 eller Hitachi 350. Med den maskinen banar föraren av matjorden, plockar väck stubbar, gräver ned stenar och banklägger med massor som finns intill vägen samtidigt som han bl.a. gör vägdiket.
Självklart ska det vara en stor maskin, där finns både kraft och räckvidd. En hjulmaskins timkostnad är visserligen något lägre men i detta fall gäller tesen, desto större desto bättre = resultatet blir en billigare och jämnare bank. Låt sedan banken ligga ett halvår varpå du jämngrusar upp med 060, därefter lär det räcka med att spårgrusa med 030 vart tionde eller femtonde år.
Exakt på detta vis har jag själv gjort och för mig har det fungerat perfekt (grannarna har visserligen fått stå för spårgrusningen).

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

åberg  
#326367
Lex Luthor skrev:Har en massa gamla dräneringsrör i tegel som jag hade tänkt använda som fylle på en del av en väg som numera ligger under vatten. De är mest i vägen som det är och hade gjort större nytta där. Blir det så illa med punkteringsrisken verkligen?


Snabba cykeldäck är tunna och har få lager även om bredden och mönstret ser rejält ut, man köper snabbhet och får betala med tålighet kort sagt. Är som silkespapper om man jämför med traktordäck. Så frågan är vad man tänkt åka med där sen. Man kanske inte måste cykla i 35 km/h och använda varenda sten och rot som hopp. :smile:

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

Tosca  
#326642 Tegel fryser sönder när det är blött, vill det sig illa blir det bara gröt kvar i hjulspåren.

Avatar Fallback

Re: Anlägga skogsvägar ??

Robertberg  
#326655 Varken tegel eller betong är ett särskilt bra slitlager, det mals sönder ganska kvickt och blir bara till mjöl. Men till att bygga upp vägkroppen med och sedan toppat med bergkross duger det fint.
Eller till vägar som inte används så frekvent.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).