Logistik, Transport

Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

37 inlägg 25277 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Fredrik Reuter  
#450931 Mellanskog har hamnat i en rävsax beroende på tjällossningen i år. Det är utanför Hagfors som de avverkat och lagt virke på cykelbanan som kallas Klarälvsbanan som går mellan Hagfors och Karlstad.

Kommunen övervägar att polisanmäla Mellanskog för att virket hindrar bl a cyklister.

Bild


http://nwt.se/hagfors/2017/04/15/virke- ... cker-ilska



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450934 Jag har aldrig sett något sådant upplag! Är det vanligt att man gör så? Veta sedan Skinnsbergstiden att det var ett Jävla liv när sveaskog snöröjare längdspåren där! =))

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Erre  
#450939 Hur tänkte dom att lastbilarna skulle kunna hämta det virket?
Tjällossning eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450941
Erre skrev:Hur tänkte dom att lastbilarna skulle kunna hämta det virket?
Tjällossning eller ej.

Det verkar gå en väg vänster om bilden kolla på jordvallen! Men det blir inga lätta gripar för bilen när virket ska bort! :-o

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

hemek_h18  
#450963 kommer dom inte förbi där med en cykel så ska dom nog inte cykla nå alls i värsta fall får dom väl hoppa av cykeln å leda den förbi vältorna då om dom är så dåliga på att cykla. de är ett jävla massa gnäll hela tiden ta det som det är istället att det blev en miss i beräkningen.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Vardon  
#450966
hemek_h18 skrev:kommer dom inte förbi där med en cykel så ska dom nog inte cykla nå alls i värsta fall får dom väl hoppa av cykeln å leda den förbi vältorna då om dom är så dåliga på att cykla. de är ett jävla massa gnäll hela tiden ta det som det är istället att det blev en miss i beräkningen.


Det är ingen miss. Det är avsiktligt lagt så för att inte, som det står i artikeln , komma för nära vägen. Så de som gnäller är väl bilister som tydligen måste köra utanför vägen då inget kan vara i närheten av den.


Personligen tycker jag det är jävla ofog att blockera för andra bara för att jag tycker det funkar för mig. Jag kör inte timmerbil, men jag lägger inte virke så att jag kan komma fram om jag trocklar och krånglar med min bil. Just för att det kan ställa till det för andra.

Nej mellanskog ta ansvar, skylta upp hindret ordentligt, ställ er där en dag med fika och be om ursäkt, ta även en cykeltur där när mörkret lagt sig och cykla sträckan. Man lär sig mycket på att pröva någon annans vardag.

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

isteskog  
#450972 Vilket I-landsproblem ..... :shock:
Märk upp med skyltar på cykelvägen, virket körs ju bort så fort vägen torkat upp!

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#450975 Inte snyggt, och det ser ut som om cykelvägen får lagas i efterhand också. Vems mark är det?

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

Erre  
#450978
Tåndemåla skrev:
Erre skrev:Hur tänkte dom att lastbilarna skulle kunna hämta det virket?
Tjällossning eller ej.

Det verkar gå en väg vänster om bilden kolla på jordvallen! Men det blir inga lätta gripar för bilen när virket ska bort! :-o

Ser ut som en väg där ja.
Väldigt märkligt. Vältan närmst i bild blir jobbig då den (efter vad det ser ut på bilden) verkar ligga långt ifrån.

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

tommyk  
#450981
isteskog skrev:Vilket I-landsproblem ..... :shock:
Märk upp med skyltar på cykelvägen, virket körs ju bort så fort vägen torkat upp!

Varför inte lägga virket direkt på bilvägen då? Bara att märka upp med skyltar och vänta på att vägen torkat ju. Om man har tur kanske man till och med kan tränga sig förbi med en bil...

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

skogshasse  
#451001 ta dit en miniskotare och flytta på problemet. Här är ett tydligt exempel på att störst inte alltid är bäst så med andra ord rätt maskin till rätt jobb efter förutsättningarna

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

tallen100  
#451044 Tjällosningen kommer som en total överraskning varje år, liksom den första snön :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

loppan  
#451048 Åter igen ett virkesbolag som tar sig rätten och chansar på att det går.
Cykel vägen är ju "gratis",bara att ta i anspråk.
Jävla bullshit att skylla på tjällosning.

Användarvisningsbild

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

moiam  
#451060 Och jag få skit om jag kör över en stig i skogen. Detta var ju overkill på den fronten får jag säga!

Avatar Fallback

Re: Tjällossning gör att virke på cykelbana ligger kvar

ÅsaNisse  
#451076 Sådana skotarförare och virkesköpare har jag haft otaliga duster med genom åren. Det löste sig ganska smidigt då jag slutade att tjata och bara plockade dit en maskin för att flytta undan virket och städa, sedan skickade en faktura på jobbet.
Tog inte lång tid förrän de började fråga först vid problemställen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).