Logistik, Transport

Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

155 inlägg 79444 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#425106 Ett skolexempel Amatörhuggare 62 ^:)^

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425143 Går det att schakta grus som ovan med ett bakblad på en mf-135:a? :)

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

loppan  
#425145 Hög fart bara så går det :wink:

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

svampbob  
#425158 Jag är av den åsikten att det ska göras riktigt om det ska göras. Att kosta på slitlager på en väg med dålig bärighet är helt bortkastade pengar. Är det dålig bärighet och tunga transporter så lägger jag ofta fiberduk och geonät och på det 1/2 meter överbyggnad med 0-250 i botten. I höst har jag nog gjort av med ca 50 000 ton bergmaterial och allt verkar bära. Det har varit på håret på många ställen där allt har gungat under och efter utläggningen men får det ligga still en vecka eller två så brukar det funka sedan.

De senaste veckorna har jag byggt lite planer med betongkross som vi sedan har tätat med bärlager. Betongen var gratis.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425161 Två vägar är inte lika, är bara vägen tilljämnad av en bandtraktor på 80 talet kan banken var hur bra som helst, bara saknar ett riktigt topplager men å andra sidan kan vägbanken också vara rena skiten kanske vägbanken ligger ovan moss eller myrjord och då blir det inte bra förrän man gjort som svampbob föreslår eller grävt bort alla dåliga massor.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425229 Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen? :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425233 Bara till att följa entreprenörens råd. Han har sett och har kännedom om objektet, går inte på något sätt motbevisa.
Troligtvis tar han i något extra men i långa loppet är det ingen nackdel - tvärtom.
Gör om - gör rätt - lyd entreprenörens råd. :grin:
Har sett och kört på skogsbilvägar som varit riktigt väl gjorda, dessa har sedan klarat sig i över 30 utan någon som helst skötsel men ändå nyttjats - ok nu är de dåliga och verkligen behöver underhåll - men ändå.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425234 Det kommer troligen fungera ok. Några synpunkter: Sprid inte för tunnt med grovt material t.ex 5cm 0/60, det låter sig inte göras och blir troligen starkare med ett något finare material. Lägg då hellre tjockare med det grövre under och satsa på en enklare avtätning för att få en yta att köra på. Ska du bredgrusa med 42/62 makadam så bör vägen vara lös innan så makadamen inte sprätter ner i dikena när lastbilarna börjar köra. Frågan är vad åkarna säger om att köra på grovmakadam som inte är avtätad? Men får du ner makadamen i vägkroppen så blir det starkt.

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425237 Förresten passa vägen vid uttransporten så det går att bryta och underhålla i tid. Blir den riktigt nedkörd så är det värre än när du började.

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425239
busholle skrev:Det kommer troligen fungera ok. Några synpunkter: Sprid inte för tunnt med grovt material t.ex 5cm 0/60, det låter sig inte göras och blir troligen starkare med ett något finare material. Lägg då hellre tjockare med det grövre under och satsa på en enklare avtätning för att få en yta att köra på. Ska du bredgrusa med 42/62 makadam så bör vägen vara lös innan så makadamen inte sprätter ner i dikena när lastbilarna börjar köra. Frågan är vad åkarna säger om att köra på grovmakadam som inte är avtätad? Men får du ner makadamen i vägkroppen så blir det starkt.

Vägen är mjuk så det går ner. Vi tar materialet från en täkt som inte ger så mycket flisor utan mer runda stenar tup singel. Jag gör inget jobb om det fryser men just nu är det idealt när det blir däckmönster av en Hilux.
5 cm var vad de ville lägga ut på en giva och två är väldigt mycket på 800 m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

alias  
#425240
Tåndemåla skrev:Vägen är som sagt rätt bra men har haft dåligt underhåll när stora avverniningar gjorts. Jag har diskuterat med en entreprenör här och som känner till min väg. Hela vägen går på uppmark men delvis med dåligt material. Finkornig jord med dålig dränering. Vi har som huvudspår jag och entreprenören. Att av vägens 1700 m gör vi inget på ca 500 m. Bred grusar ca 200 m med 0-52 två givit så ca 10 cm då där inte finns något slitmatreal utan bara stubbar och stenar med naturgrus mellan så sladda är omöjligt. Vid de två huvudavläggen lägger vi 0-92 ca 15 cm och på en sträcka av 200 m toppar med 0-62 5 cm. Övriga 800 m bred grusas med 42-62 5 cm. Utkörning av viket där efter sladdning av hela vägen eventuellt ny bredgrusning av 42-62. Entreprenören har en större traktordriven vägsladd med ställbara skär typ väghyvel så han kan bana vägen vid behov. Idéer på det. Väg proffsen? :-BD


Räknar mig absolut inte till skaran vägproffs, men hoppas att jag ändå får ställa några frågor.
Vad var tanken bakom 42-62 material, och går det att lägga så tunt som ca 5 cm (har för mig att en vägentreprenör hemma ansett det olämpligt att lägga tunnare med material än 1,5-2 ggr maxfraktionen)?
Kommer det att gå att sladda den sträckan med 42-62 med vettigt resultat?

Fick du någon offert/prisindikation på jobbet eller bara fysiska åtgärdsförslag?

Räknar jag rätt så hamnar du på ca 440-560 m³ material eller ca 770-980 ton. Kanske är högt räknat, gissar att 42-62 har lägre densitet än övriga sortiment då det innehåller mer luft än material med fraktioner ned till 0.

Lycka till, oavsett hur du väljer att göra med vägen!

Edit: Såg att Busholles inlägg berörde lite av det jag skrev om ovan, men orkar inte radera å skriva om...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425241
jannee skrev:Bara till att följa entreprenörens råd. Han har sett och har kännedom om objektet, går inte på något sätt motbevisa.
Troligtvis tar han i något extra men i långa loppet är det ingen nackdel - tvärtom.
Gör om - gör rätt - lyd entreprenörens råd. :grin:
Har sett och kört på skogsbilvägar som varit riktigt väl gjorda, dessa har sedan klarat sig i över 30 utan någon som helst skötsel men ändå nyttjats - ok nu är de dåliga och verkligen behöver underhåll - men ändå.

Tyvärr är det inte jag som gjort vägen eller haft möjlighet att förbättra den innan jag och frugan tog över hela ägandet och nu är det möjlighet att avverka lite som ger mer än gårdens underhåll. Så då vill jag göra så mycket som möjligt så vägen får den omvårdnad den behöver. Levt med dåligt väg samvete i tio år. :roll:
Senast redigerad av Tåndemåla ons 21 dec 2016, 18:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425243 De var lite osäker hur spridningen av sorterat material ska göras. Entreprenören kan föra massor med sladden om det blir för tjockt eller för tunt .

   TS
Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

jannee  
#425254 Håller det på att vara milt = mjuk vägbank trycks nog materialet ändå ned. Räcker troligtvis med grusbilarna och senare kommer skördaren och skotaren att slutföra packningen. :grin:
Avsluta sedan med en lätt skrapning - när virket är uttransporterat då är nämligen körspåren nedtryckta till sitt max :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Underhåll av bra skogsbilväg men utan bärighet.

haggloader  
#425256 Generellt borde det inte vara brist på finmtrl i en grusväg. Av naturen finns det mycket humus, barr, löv och allt mtrl blir finare med tiden. Med det sagt tycker jag att det är ganska lämpligt att lägga på typ järnvägsmakadam 32-64.

Jag tror snarare att det är ett undantag att lägga på 0-18 och salta så att ytan brinner ihop.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).