Logistik, Transport

Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

14 inlägg 22282 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

nikan  
#421069 Hallå där ute,

Nu var jag så lyckosam att jag ropade hem 2st blondinsnokar i Nässjö ca 15 mil hemifrån.
Finns det någon här som har en retur med tom trailer eller liknande den 8:e december från Nässjö till Vårgårda?

Eller finns det någon som har en trailer och vill ha ett extra knäck?

Eller finns det konstruktia ideer på en lösning på detta dilemma.

Alla tips eller ideer mottages tacksamt.

Må gott

Mvh

Niklas Andreasson

skicka gärna ett mail om ni har ideer



   TS
Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

Blondin 750  
#421072 Grattis till köpet! Jag har inga idéer om ditt transportproblem men är lite nyfiken på vilket öde som väntar dessa trotjänare? :-BD

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

nikan  
#421088 Jag är maskin nörd och skall försöka få snurr på dem :grin:
Om det går återstår att se, annars är ju bara fälgarna till nytta då jag har en blondin skotare också.
4 blondiner nu på gården med frugan kan bli ett dyrt nöje :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

Tosca  
#421110 Tja, du får väl hålla isär dem i bokföringen så ser du vilken som är billigast i drift...

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

nikan  
#421117
1480539432_snoken_1.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421123 Jaha är det en Snok? Står en sån utanför Rävlanda här, han har bra med maskiner på gården den bonden... :)

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

svenssons  
#421168 Kan rekommendera en granne med lastbil och maskintrailer. Pm'a mig så får du kontaktuppgifter. Bor i Vårgårda kommun. Mvh Björn.

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

nikan  
#425802 Tack Svenssons.

Suverän service från din Granne. Mycket kunnig på maskiner dessutom.

Vi fick igång och kunde lasta bägge gamla trotjänare :smile:

Saknas lite delar till tryckluftsbromsarna på 77:an

fick med en kass kompressor som jag kanske kan renovera och har hittat en tryckregulator på ebay så nu saknas bara kylslinga och frysskyddsbehållare.

1482514355_wab_4321990300_1.jpg


Söker en sådan enligt bilden + alla kopplingar från kompressor till utgående luft på frysskyddsbehållaren om någon har delar liggande.

Hör gärna av er i så fall eller om ni har tips på någon som skulle kunna ha delar.

Skall testa lite mera i mellandagarna om längdmätning fungerar på snok 80:an

På den saknades bara ett fungerande batteri + en del småfix med lampor och annat. :lol:

God Jul Skogsvänner

   TS
Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

Blondin 750  
#425816 Den avbildade spritburken sitter bla monterad på MB trac, jag har iaf en sådan på min 900, på Blondinen är det en annan variant som jag tror är en orginaldel. Vid närmare kontroll så var det nog någon eftermarknadsdel....
Den avbildade är from serie 23- Reservdelsnr. 033-0115

Användarvisningsbild

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

hemhuggare  
#425824 Hej jag kan tipsa om Kuppramåla skog 0480-470000 jag skulle tro att han har det mesta till Rottne Blondiner

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

svenssons  
#425834
nikan skrev:Tack Svenssons.

Suverän service från din Granne. Mycket kunnig på maskiner dessutom.

Vi fick igång och kunde lasta bägge gamla trotjänare [emoji2]

Saknas lite delar till tryckluftsbromsarna på 77:an

fick med en kass kompressor som jag kanske kan renovera och har hittat en tryckregulator på ebay så nu saknas bara kylslinga och frysskyddsbehållare.

1482514355_wab_4321990300_1.jpg


Söker en sådan enligt bilden + alla kopplingar från kompressor till utgående luft på frysskyddsbehållaren om någon har delar liggande.

Hör gärna av er i så fall eller om ni har tips på någon som skulle kunna ha delar.

Skall testa lite mera i mellandagarna om längdmätning fungerar på snok 80:an

På den saknades bara ett fungerande batteri + en del småfix med lampor och annat.[emoji38]

God Jul Skogsvänner

Kul att det blev bra! Ja, han är duktig. Fått köra en del vändor med sina lastbilar åt mig. Bland annat hämtade vi en traktorgrävare i Munka Ljungby för ett antal år sedan. Raka rör å då hade han en riktigt gammal Volvo med nyare motor så när jag kom hem så kändes det i skallen...[emoji28] Huvudvärken släppte först nästa dag men vad gjorde det med en Jcb leksak hemma på gården... God Jul!

Avatar Fallback

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

nikan  
#456558 En liten uppdatering för dem som är nyfikna ang hur det gick sen men snokarna......

Den ena årsmodell 1980 elprop styrd med RG83 kran och 3m utskjut.

Startprocedur är att manuellt öppna ventilpaket till matarhjulen så de snurrar.
då startar den lätt och det går att släppa tillbaka ventilen i neutralläge varvid pumpen avlastar sig själv
och oljan går över överströmmare

Provkörning fungerade fint med korrekt längdmätning såg egentligen inga större fel från början.
Körde kanske 20 m3 och sedan frestade jag den lite mer med en gamal torrstock som var tjuriga grenar på.
Lyckades köra stopp och tidigare gånger det hänt avlastade pumpen så det gick att starta utan att manuellt
ställa sliden i öppet läge för matarhjulen.

Denna gången var det annorlunda, gick som vanligt att starta med sliden ställd i öppet för matarhjulen.
men motorn dog direkt när jag satte tillbaka den i neutralläge.
Gjporde samma sak igen med högre varv och då gick det att dra tillbaka sliden i neutralläge men pumpen jobbar med märkbart högre belastning (och kanske större flöde) märks då man måste ge ordentligt med gas för att kunna manövrera styrning kran m.m. även i tomme utan belastning.

I samband med detta ställde jag maskin åt sidan och koncentrerade mig på snok nr 2.
Kommer till den sen.

Efter att den stått kanske 3 månader startade jag upp den igen och till en början verkade det lovande med minder motstånd i tomme med det blev snart efter ett par träd i stort sett likadant.

Någon som har erfarenhet från snokar vad detta kan vara för något?
Själv är jag inne på att LS från ventilpaket till pump kan vara något fel på?
Alla tips och ideer mottages tacksamt.

Snok nr 2 77-års modell manuellt reglerade ventiler endast el-luft till kvistkniv och matarhjul.

-Punktering på boggi lagades med beg medföljande däck.

-Saknade kompressor och regleringar från början när den köptes.
Fick med en havererad kompressor som visade sig bara ha defekt i form av 2 avdragna bultar till koppling mellan kompressor och drivaxel så det var lätt fixat.
Regulator och frysskyddsbehållare fick jag tag i på ebay byggde om lite och anpassade till standard kopplingar
då Rottne här hade använt lite special rör och kopplingar.


Glad i hågen skulle jag ut på en provtur när maskin dör helt och inte går att starta.

-Tanken full med alger.......
fick rensat ut tanken och bytt filter m.m. och hade ett helsike med luftningen innan jag kom på att trycksätta tanken med tryckluft sedan gick det lätt som en plätt.

Seden blev det körning och den har funkat i stort som den skall med bara mindre slangbrott och def svärd m.m.
Har väl kört ca 50 fub med den så jag är förvånat nöjd. pyspunka på ena matarhjulet gör längdmätningen lite lattjo emellanåt

Är utan turbo men klarar förvånansvärt gott att arbeta upp rejäla granar.
toppkniven är inte hel så är det någon som har en sådan liggande får ni gärna höra av er.

kanske ar det någon där ute som blev lite nostalgisk nu :smile:

Allt gott

mvh

Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

gonzzos  
#456578 Kul att höra lite om snokarna var skälv lite intr när dom såldes men hade inte möjlighet att åka å kika på dom. Hoppas du får till hydralproblemet på den nyare maskinen med. Skulle du få för dig att sälja någon så hör gärna av dig,
Hur som lycka till med skruvandet och trevlig helgdag

Användarvisningsbild

Re: Det blev 2 blondin snokar hur blev det så här ?????

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456581 Kul läsning, släng gärna in nån bild vid tillfälle

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).