tor 25 maj 2017, 11:11#456558
En liten uppdatering för dem som är nyfikna ang hur det gick sen men snokarna......
Den ena årsmodell 1980 elprop styrd med RG83 kran och 3m utskjut.
Startprocedur är att manuellt öppna ventilpaket till matarhjulen så de snurrar.
då startar den lätt och det går att släppa tillbaka ventilen i neutralläge varvid pumpen avlastar sig själv
och oljan går över överströmmare
Provkörning fungerade fint med korrekt längdmätning såg egentligen inga större fel från början.
Körde kanske 20 m3 och sedan frestade jag den lite mer med en gamal torrstock som var tjuriga grenar på.
Lyckades köra stopp och tidigare gånger det hänt avlastade pumpen så det gick att starta utan att manuellt
ställa sliden i öppet läge för matarhjulen.
Denna gången var det annorlunda, gick som vanligt att starta med sliden ställd i öppet för matarhjulen.
men motorn dog direkt när jag satte tillbaka den i neutralläge.
Gjporde samma sak igen med högre varv och då gick det att dra tillbaka sliden i neutralläge men pumpen jobbar med märkbart högre belastning (och kanske större flöde) märks då man måste ge ordentligt med gas för att kunna manövrera styrning kran m.m. även i tomme utan belastning.
I samband med detta ställde jag maskin åt sidan och koncentrerade mig på snok nr 2.
Kommer till den sen.
Efter att den stått kanske 3 månader startade jag upp den igen och till en början verkade det lovande med minder motstånd i tomme med det blev snart efter ett par träd i stort sett likadant.
Någon som har erfarenhet från snokar vad detta kan vara för något?
Själv är jag inne på att LS från ventilpaket till pump kan vara något fel på?
Alla tips och ideer mottages tacksamt.
Snok nr 2 77-års modell manuellt reglerade ventiler endast el-luft till kvistkniv och matarhjul.
-Punktering på boggi lagades med beg medföljande däck.
-Saknade kompressor och regleringar från början när den köptes.
Fick med en havererad kompressor som visade sig bara ha defekt i form av 2 avdragna bultar till koppling mellan kompressor och drivaxel så det var lätt fixat.
Regulator och frysskyddsbehållare fick jag tag i på ebay byggde om lite och anpassade till standard kopplingar
då Rottne här hade använt lite special rör och kopplingar.
Glad i hågen skulle jag ut på en provtur när maskin dör helt och inte går att starta.
-Tanken full med alger.......
fick rensat ut tanken och bytt filter m.m. och hade ett helsike med luftningen innan jag kom på att trycksätta tanken med tryckluft sedan gick det lätt som en plätt.
Seden blev det körning och den har funkat i stort som den skall med bara mindre slangbrott och def svärd m.m.
Har väl kört ca 50 fub med den så jag är förvånat nöjd. pyspunka på ena matarhjulet gör längdmätningen lite lattjo emellanåt
Är utan turbo men klarar förvånansvärt gott att arbeta upp rejäla granar.
toppkniven är inte hel så är det någon som har en sådan liggande får ni gärna höra av er.
kanske ar det någon där ute som blev lite nostalgisk nu
Allt gott
mvh
Niklas