Logistik, Transport

Skador från skoter och fyrhjuling ska minska

1 inlägg 2086 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skador från skoter och fyrhjuling ska minska

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411608 http://www.lrf.se/mitt-lrf/nyheter/riks ... ka-minska/

Skador från skoter och fyrhjuling ska minska

Regeringen ska uppdra åt Naturvårdsverket och övriga berörda myndigheter att ta fram en moderniserad terrängkörningslagstiftning som kan minska skador och störningar i markerna. För LRF är detta en stor framgång.

Terrängkörning är en fråga som medlemmarna i framförallt de norra regionerna diskuterat länge. Beroende på det missbruk av skoter och fyrhjuling som stör djurliv och friluftsliv och skadar många markägares verksamhet.

Viktig rapportering från regionerna
LRF träffade för en tid sedan Naturvårdsverket i frågan och de ville gärna få en samlad bild av hur LRFs medlemmar upplever att terrängköringen har förändrats över tiden.

– Så jag bad regionerna från norra Mälardalen och uppåt om en sammanfattning av utvecklingen från 1960 fram till idag. Jag fick snabbt in bra underlag, berättar Björn Galant som arbetar med äganderätts- och intrångsfrågor på LRF.

Från arbete till fritidssysselsättning
I princip hade alla samma syn – från att ha varit ett arbetsredskap har skotern mer och mer blivit en fritidssysselsättning. Och antalet fyrhjulingar har exploderat.

– Det är så viktigt med input från verkligheten, så jag vill även här passa på att tacka alla inblandade förtroendevalda för en viktig pusselbit i arbetet med terrängkörningsfrågan. Just rapporteringen från regionerna blev kärnan i beskrivningen av problematiken. Det är när vi samarbetar på det här sättet som det blir som bäst, säger Björn Galant.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).