Logistik, Transport

Virket ligger kvar, hur länge?

6 inlägg 7146 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Virket ligger kvar, hur länge?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29700 Vad gäller egentligen för leveransvirke, har sålt några travar timmer och massa till ett skogsbolag, de har satt sina lappar på travarna, men nu två-tre månader senare ligger de fortfarande kvar i solen och värmen.
Har stött på köparen som lovar prata med åkarna, men inget verkar hända.
Tittade på kontraktet, men det tar inte upp något om detta.
Om timret ligger så länge att det börjar torka/blåna/spricka och därmed klassas ned/vrakas känns ju trist.

Era erfarenheter?



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29703 Södar tar ansvaret om det blir liggande (muntlig uppgift).

Avatar Fallback
kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29724 Vi kör timmer åt Södra, Skogssällskapets, Sydved, Vida, Vikingtimber osv.
Hur som helst så har vi två månader på oss under vinterhalvåret att köra in sågtimmer/sågkubb och 3/4 veckor under sommarhalvåret.

// Johan

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29849
Mangan skrev:Södar tar ansvaret om det blir liggande (muntlig uppgift).


Jodå, anmälde massaved kring påsk till Södra. Den hämtades den 22/5. På avräkningen fanns ränta för några veckor.
Kan handla om 4-5% årsränta.

Avatar Fallback
smaland  
#29897 Virkesmätarna ser när timmret är anmält. Har det gått i ex. blånad så gör dom bedömmningen utifrån tiden.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29909 Tack för svar, jag återkommer när virket väl blir hämtat och jag fått mätbeskeden så får vi se vad de säger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).