Logistik, Transport

Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

5 inlägg 2890 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

jannee  
#406364 Det blir vi skogsägare + åkarna som få stå där med Svarte Petter.
Åkarna får investera i större och dyrare ekipage och skogsägarna måste bredda vägar och göra större vändplatser.
Prisökning på virke - nada, däremot SÄNKT pris för åkaren/ton och km.

Användarvisningsbild

Re: Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406365 Tja, vägarna behöver väl bara breddas i kurvor och hålla dagens rekommenderade 26 m i vändplanen.

Vad lastbilarna beträffar, så är det väl utfasning som gäller?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

jannee  
#406371 Utfasning, kalla det för vad du vill. Åkarna sitter i en rävsax. Skaffa fordon som lastar si och så - du gör som du vill men hädanefter blir priset per tonkm si och så.
Inte så länge sedan maxvikten var 51,4 ton och i väldigt många fall är varken vägar eller vändplatser är byggda för större/tyngre fordon.
De flesta vägbankar vi nu kör på (allmänna/statliga vägar) är av äldre datum och byggda för 51,4 ton och beräknades hålla i 35 år.
De är nu äldre än 35 och vikterna har hela tiden trissats upp utan några förbättringar, förutom då vissa broar.
Här ner i Småland är det många mil bygator, med kommunalt stöd, där fullstora skogsekipage kommer att få problem med framkomligheten.
Hus som helst tar en 4 axlad jämnlastbil med ett femaxligt släp betydligt större plats än dagens konventionella skogekipage ( 3 axl bil + 4 axl släp). Kom bara för allt smör i Småland inte med ett linkekipage, då blir det etter djävligare.

Användarvisningsbild

Re: Inga problem med 74 ton på skogsbilvägar

Vedproducent  
#406427
jannee skrev:Utfasning, kalla det för vad du vill. Åkarna sitter i en rävsax. Skaffa fordon som lastar si och så - du gör som du vill men hädanefter blir priset per tonkm si och så.
Inte så länge sedan maxvikten var 51,4 ton och i väldigt många fall är varken vägar eller vändplatser är byggda för större/tyngre fordon.
De flesta vägbankar vi nu kör på (allmänna/statliga vägar) är av äldre datum och byggda för 51,4 ton och beräknades hålla i 35 år.
De är nu äldre än 35 och vikterna har hela tiden trissats upp utan några förbättringar, förutom då vissa broar.
Här ner i Småland är det många mil bygator, med kommunalt stöd, där fullstora skogsekipage kommer att få problem med framkomligheten.
Hus som helst tar en 4 axlad jämnlastbil med ett femaxligt släp betydligt större plats än dagens konventionella skogekipage ( 3 axl bil + 4 axl släp). Kom bara för allt smör i Småland inte med ett linkekipage, då blir det etter djävligare.

Att den skulle ta så mycket större plats kan jag då rakt inte hålla med om. Här har dom kört på vägen i 1,5 månad med olika bilar varav en nioaxlad 74 ton. Säkert mycket beroende på de olika chaufförerna men det är då den bilen/chauffören som vänder lättast på vändplanen. En annan bil har dom fått dra upp med tungbärgare när han körde i diket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).