Logistik, Transport

Behöver råd om vägbygge

24 inlägg 11503 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404703 Blir nog inte många fub för de vägträden, det har en gång varit en ganska bred basväg (ev. lastbil 50-60-tal?) som har varit dikad på ena sidan. Så nu står det mest klenare granar som kommit upp pga oskötsel. Grävaren som var där och tittade var inte imponerad av materialet, undrade om det fanns någon stans man knude ta grus. Det är mo eller något sådan, har glömt vad de sa. Tycker mig märka att det är "uppfrysningsjord" på många stälen.

Vägen är i stort sett grovbruten, så man kan ev. klara sig med att jämna till och grusa. Men gruset kostar förstås. Det är min amatörmässiga uppfattning, men grävaren hade som alternativ att dika, lägg ai trummor och spårgrusa 0-90.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

alias  
#404710
Mangan skrev:Blir nog inte många fub för de vägträden, det har en gång varit en ganska bred basväg (ev. lastbil 50-60-tal?) som har varit dikad på ena sidan. Så nu står det mest klenare granar som kommit upp pga oskötsel. Grävaren som var där och tittade var inte imponerad av materialet, undrade om det fanns någon stans man knude ta grus. Det är mo eller något sådan, har glömt vad de sa. Tycker mig märka att det är "uppfrysningsjord" på många stälen.

Vägen är i stort sett grovbruten, så man kan ev. klara sig med att jämna till och grusa. Men gruset kostar förstås. Det är min amatörmässiga uppfattning, men grävaren hade som alternativ att dika, lägg ai trummor och spårgrusa 0-90.


Jag är långt ifrån någon vägexpert men jag tycker det låter häftigt att lägga på 0-90 på en befintlig vägbank (om man inte har väldigt nedkörda hjulspår). Funkar kurvradier och båghöjder på kullar och svackor samt bredd för ett modernt 24-meters ekipage, eller skulle man behöva justera mycket?

Om vägbanken hålls någorlunda torr via fungerande trummor och diken så borde det väl vara viktigast att få på en topp på vägbanken som håller vägkroppen förskonad från väta uppifrån. Tänker som så att även om vägen består delvis av uppfrysningsbenägna massor så behövs det ju vatten i vägkroppen för att dessa ska röra på sig nämnvärt.

Bara mina fem ören från en glad amatör...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404712 Beroende på hur tjälfarligt undelrag man har, måste man lägga på mer eller mindre grus för att det skall hålla lika bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

jannee  
#404715 På min fastighet finns inte ett gruskorn att uppbringa. Alla skogsbilvägar är banklagda med röjord (pinnmo) eller jetter som vi säger här nere.
När det regnar blir den "jorden" rena smeten men som det nu är, först en bank av pinnmo och sten, uppå denna har jag sedan spårgrusat med 030 (bergskross). Gjorde så när banken torkat och sedan fortsatt lite då och då (nu är det så väl att rågrannar "lånar" mina skogsbilvägar och står sedan för underhållet).
Vad jag vill få fram är att när väl banken torkat, blivit hård har den fortsatt att vara sådan.
Spårgrusar man sparar man in 30%, vilket gör att man kan spårgrusa något tjockare. :mrgreen:
Viktigast är dock att man håller undan vattnet, gör man inte detta har man garanterat en svacka = ett hål illa kvickt. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404722
Mangan skrev:Beroende på hur tjälfarligt undelrag man har, måste man lägga på mer eller mindre grus för att det skall hålla lika bra.

Nja, Trafikverket dimensionerar efter tjälfarlighetsklass men de kan heller inte tolerera att terrassen under överbyggnaden tjälar. På en skogsväg är det inga problem att köra med en tunn överbyggnad sålänge inte terrassen börjar gunga och "pumpa vatten" men det är oftast relaterat till dålig dränering.
Det jag vill få fram är att det allra mesta utom lera, gyttja och torv funkar som terrassmaterial bara det inte är blött. Det man behöver tänka på är att siltjordar (det skogsfolk kallar mjäla) behöver tid för att stabilisera sig, gärna flera vintrar

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406745 Hade med en virkesinköpare i skogen, och han föreslog en annan lösning: Använda en genare väg till befintlig vändplan, skydda med mattor över bron och vid två blöta partier längs vägen. Ev. återställa med grävare efteråt.

Jag tyckte det var ett bra förslag.

Så, det blir ingen väg denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Blivande snickare  
#406754 Blir det en sommaravverkning då?

Kul med uppföljning även om det inte blev bygge :-BD

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406756 Vi får väl se. Det är väl så bra(dåligt?) att avverka sommar som vinter här. De vill ju ha två år på sig och komma när de vill, såklart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

isteskog  
#406774 Går det inte att skriva in i kontraktet att det ska avverkas på endera torr eller frusen mark? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).