Logistik, Transport

Behöver råd om vägbygge

24 inlägg 11512 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404442 Har tjatat med grannen i ett halvår nu, i lördags trodde ja att det skulle gå i lås, men idag så ångrade de sig. :sad:

Vi har pratat om att rusta upp en gammal körväg till lastbilsstandard. Den skall gå förlänga vår gemensamma skogsbilväg 400m på deras mark, för att sedan komma in till mitt där jag har en avverning på gång (ca 2000 fub). Vet inte kostnad, men säg runt 100 kkr inklusive vändplan. Finns inget bra material att tillgå, så det blir mycket köpt grus.

Denna väg sparar in ca 200m för den här avverkningen, men är helt rätt för mig och även för deras fastighet på sikt. Berende på hur man räknar är det ca 85 ha som har nytta av detta, där jag har mindre hälften. Tyvärr ser vi inte på samma sätt ang. nyttan på sikt. De menar att deras nästa avverkning kan köras ut via annan granne och annan väg.

Det är kanske tveksamt om det lönar sig att bygga själv, men de har antytt att jag gärna får förbättra vägen på egen bekostnad. :roll:

Och då är frågan, hur blir det då? Jag har servitut på deras del av sträckan, och de har servitut på min. Vi har kört ut med skotare den här vägen innan.

Om jag bygger väg på deras mark, får de köra på den då? Kan jag ta betal för slitage? För del av anläggning?

Om jag bygger väg på min mark där de har servitu, får de köra på den då? Kan jag ta betalt för slitage? För del av anläggning?

Det känns som det bästa är attt glömma alltihop, men tänkte göra ett sista försök. Jag kan stå för anläggning, men vill då ha betalt när de kör ut virke, och helst mer än själva slitagekostnaden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om vägbygge

Göt  
#404448 Går det att göra den till en vinterväg för lastbil? jag tänker lite annorlunda går det att gräva fram med grävmaskin och hoppas på att det fryser så pass att en timmerbil kommer fram.

Annars är det väl att fortsätta att bearbeta grannen och låta honom fundera

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404450 Det fryser inte gärna här nere. Senaste vintern ca 2 veckor, förra vintern ingenting.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

alias  
#404478 Onekligen inte helt lätta frågor att besvara.

Kan du komma åt skogen via något annat håll? Om inte så tror jag att du kan tvinga dig fram genom bildande av en gemensamhetsanläggning, men då får man gå via Lantmäteriet och de är ju inte billiga (tror dock att det skulle tvinga grannarna att ta anläggningskostnad procentuellt efter båtnaden - kanske inte så bra för grannsämjan dock).

Kanske t.o.m. att lantmäterikostnaden äter upp vinsten av att grannarna skulle tvingas ta en del av vägkostnaden?

Har grannarna något servitut på att köra sitt virke över en annan fastighets mark eller förlitar de sig på denne fastighetsägarens välvilja?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404494 Jag kan ju alltid köra ut med skotare den befintliga vägen, som gjorts innan. Har servitut på utfart.

Kan man tvinga sig till en vägsamfällighet på befintligt servitut? Tror inte det är bra för grannsämjan direkt, även om det skulle gå.

De har del i annan väg från andra hållet, men den vägen går inte idag ända fram, utan slutar i ett torp 100m från gränsen. Enligt LM:s förrättningsakter skall det ha byggts väg ända fram en gång i tiden, men den syns inte i verkligheten. :) Torpägaren uppskattar säkert inte att göra ny väg tvärs över gårdsplanen, och det blir inte gratis heller. Och så blir det omlastning, för vägen tål inte släp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

åberg  
#404519 Hej Mangan, länge sen man såg dig skriva nåt här, kul att du är tillbaka! :-BD

Har du kontakt med torpägaren och har din granne kontakt med torpägaren? Grannen kanske får lättare att fatta rätt beslut om han får samma råd från två håll, det kanske är värt att bearbeta torpägaren så att denne kan delge din granne sin (dvs förhoppningsvis din) åsikt i frågan?

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404520 Ja, det är ju förstås en tanke. Har lite kontakt med honom, även om det mest har handlat om hans getter som varit inne och ätit på våra träd. :)

Bra tänkt, skall fundera lite på det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

ÅsaNisse  
#404524 Mangan, du skrev i går kväll " enligt LM´s förrättningsakter...". Det är möjligen inte så att det finns något finstilt eller en bilaga som beskriver hur anläggningskostnader och driftkostnader var tänkta att fördelas. Det känns som att det vore en naturlig uppgift om det är gjort en förrättning för ett vägbygge, som kanske inte blev riktigt färdigt då, men som nu kan färdigställas. I så fall har du ju en lösning på ditt problem.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

jannee  
#404526 Bygger du en skogsbilväg (bekostar den själv) får du nog ändå räkna med att grannen nyttjar denna väg (servitutet) utan att erlägga något. M.a.o. är det upp till dig att bjussa på en väg. :grin:
Vill inte grannen vara med och betala - skit i alltihop. Finns inget värre än snåla bonndjävlar, ja det ska i så fall vara snåla åkare - samma skrot och korn :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om vägbygge

Göt  
#404527 Försök att undvika att göra dej osams det blir bara drygt och minnet och långsinnet kan vara oändligt långt

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

alias  
#404528
Mangan skrev:Jag kan ju alltid köra ut med skotare den befintliga vägen, som gjorts innan. Har servitut på utfart.

Kan man tvinga sig till en vägsamfällighet på befintligt servitut? Tror inte det är bra för grannsämjan direkt, även om det skulle gå.

De har del i annan väg från andra hållet, men den vägen går inte idag ända fram, utan slutar i ett torp 100m från gränsen. Enligt LM:s förrättningsakter skall det ha byggts väg ända fram en gång i tiden, men den syns inte i verkligheten. :) Torpägaren uppskattar säkert inte att göra ny väg tvärs över gårdsplanen, och det blir inte gratis heller. Och så blir det omlastning, för vägen tål inte släp.


Då har ju din granne ändå en alternativkostnad som äter upp en del av de pengar han sparar på att ej bygga väg tillsammans med dig.
Om det är större volymer de kommer att avverka i närtid och som kräver omlastning så blir det fort pengar (har för mig att omlastning kostar 10-12 kr/m³fub). Ska man hugga 1500 m³fub så får man ju fort en kostnad bara för omlastningen på 15000-18000 kr - pengar som man inte har någon glädje av därefter, något man ju faktiskt har av en väg.

Hur skulle kostnadsfördelningen bli om ni bygger väg tillsammans enligt ditt förslag?

Jag tolkade det som att du hade mindre areal som vägen tjänade än vad grannen har, men samtidigt att en del av din skog ligger bortanför grannens så att du får längre sträcka. Försöker tänka lite i form av tonkilometers-beräkning för båtnad.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404531
ÅsaNisse skrev:Mangan, du skrev i går kväll " enligt LM´s förrättningsakter...". Det är möjligen inte så att det finns något finstilt eller en bilaga som beskriver hur anläggningskostnader och driftkostnader var tänkta att fördelas. Det känns som att det vore en naturlig uppgift om det är gjort en förrättning för ett vägbygge, som kanske inte blev riktigt färdigt då, men som nu kan färdigställas. I så fall har du ju en lösning på ditt problem.


Jo, detta är alltså vägen "i andra ändan", som grannarna tänker sig använda. Där finns det fördelning för byggnad och underhåll. Tyvärr ligger den inte bra till för min del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404561 Här är en karta. De områden inringat i gult är mina två skiften. Mellan dessa liger grannarnas. Deras går lika långt ner som förlängningen av södra gränsen i östra skiftet. Gårdarna våra ligger norrut, där vi har dryga km skogsbilväg tfrån vändplan strax norr om ån. De röda streckade är drivningshinder i form av å och mossar som det är mycket krångligt att korsa. Min tänkta avverkning ligger alldeles söder om åren på de västra skiftet. Dirt där den streckade basvägen når mitt västra skfitet är min tanke att bygga väg (över ån finns redan en bro/trumma som skall klara åkarens bil). Alternativt ytterligare 300m till basvägen går ut från mitt skifte och in på grannens igen.

Grannarna kan alltså köra ut sydväst enligt gammal förrättning. Klarar ej släp. Det är ca 85ha mitt och grannarnas söder om ån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

Umea  
#404622 Roligt att du är tillbaka vid tangentbordet Mangan !

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om vägbygge

alias  
#404700 Är du säker på det här med det befintliga materialets undermåliga kvalitet?

Vari består undermåligheten - för mycket finmaterial?

Tycker ibland att man kan bli förvånad över hur det ser ut i backen (både åt det positiva och det negativa) och av din bild så ser det ut som att vägen till stor del ligger på höjdrygg eller i sidlut vilket borde kunna innebära lättillgängliga moränmassor att nyttja.

Skulle man behöva bredda (avverka många träd utmed befintlig basväg för att kunna arbeta effektivt med grävaren)?

Skulle vändplanen hamna på ditt eller grannens?

Kan det ev. vara en framkomlig väg att du avverkar vägträden och grannen låter dig ta träden som en delfinansering av deras del i vägen (bör ju helst bli lite volym för att det ska vara lönt)?

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).