Logistik, Transport

DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

17 inlägg 16723 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Fredrik Reuter  
#400853 Vad tror ni om DrammenSlodden som vägskrapa för ex skogsbilvägar, någon som testat? Jag har inte sett något pris på den, men den borde vara konkurrenskraftig jämte "vanliga" stålkonstruktioner?
Kan tydligen nu också fås med rivstål.
DrammenSlodden tillverkas av Gummi Industri AS i Drammen, Norge.

Och hur skulle en sådan fungera som rensmatta bakom en skotare vid avlägg och basväg tror ni?

http://www.gummi-industri.no/drammensslodden/





   TS
Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

stegmaster  
#400865 Här står lite om priser på denna här i Norge.

http://m.finn.no/b2b/agriculturetools/a ... s=74149668

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Hema  
#400876 Svårt attt uttala sig av den filmen, när marken är mjuk efter tjällossningen, samt att man så lätt ser spåren efter traktorn före. Musikvalet var dock väldigt harmoniskt, samt att jag blev intresserad av ett nytt band för mig iaf.

En fråga som dyker upp, blir det jobbigt att byta stålet?

Kanske ett bättre klipp?

Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Fredrik Reuter  
#400881 Hej,
Det var kanske inte så farligt då, Drammenslodden kostar 11.500 NOK ex moms, med P300 stålet kostar den 14.500 exkl moms.
Nu har jag i och för sig inte så bra koll vad de billigaste i stålkonstruktion kostar, ej heller om de är jämförbara rent utförandemässigt.

Jag gissar att det inte är det enklaste att byta stål hema, tungt gummi ihopsurrat i laminat med vajer känns tungjobbat!

1,2 ton verkade annars skapelsen väga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Fredrik Reuter  
#400882 Den verkar f.ö kunna göra liknande jobb som Vägsladd för skotare (balk till gripen) , den är dock något dyrare. Men å andra sidan kanske man kan kasta den i någon överfart när den inte används, då skulle den kunna göra dubbelt jobb, med förbehåll att den håller för det då...

@rocky du har väl kört mycket med liknande, vad tror du?

   TS
Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

ÅsaNisse  
#400920 Ids knappt skriva något om denna. :surp:
Svårt att hitta användningsområde, och krävs både släp och vändplan för att hantera. :sad:

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Hema  
#400991
ÅsaNisse skrev:Ids knappt skriva något om denna. :surp:
Svårt att hitta användningsområde, och krävs både släp och vändplan för att hantera. :sad:

Nee du kunde ju lägga den på gaffelyften som satt i 3-punkten. Den borde vara okänslig för att användas för att dra tillbaka gruset från vägkanten, ingen fara om det kommer en större sten eller liknande.

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

tallen100  
#400992 Enda fördelen med den som jag ser är att han slipper ta av gafflarna om dom råkar sitta på traktorn när vägen ska sladdas :lol:

Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Vedproducent  
#401012 Jag har haft den sladden i 12-15 år och sladdar drygt en mil skogsväg på egen mark så den har gått åtskilliga mil. Det finns ingen bättre sladd till skogsvägar med lite sten i. Du behöver aldrig plocka sten och du drar in kanterna och håller vägen helt gräsfri.
Smidig att hantera och du kommer åt överallt. Drar själv med antingen skotaren eller teleskoplastaren och drar då bara runt mattan med gafflarna eller kranen. Som underhåll av vägen finns inget bättre/billigare. Men den är svårare att forma vägen med så någon enstaka gång kan det behövas något annat att göra det.

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Førland  
#401051 Helt enig i det vedproducent skriver,til sitt bruk er den genial.dras bak traktor eller pick up .

Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

rocky  
#401720
Fredrik Reuter skrev:Den verkar f.ö kunna göra liknande jobb som Vägsladd för skotare (balk till gripen) , den är dock något dyrare. Men å andra sidan kanske man kan kasta den i någon överfart när den inte används, då skulle den kunna göra dubbelt jobb, med förbehåll att den håller för det då...

@rocky du har väl kört mycket med liknande, vad tror du?


Hm ja till vägar med fint grus på fungerar den nog bra. Men känslan att man kan skrapa till en hård väg där skotaren har skapat skador i vägen där den svängt ut på vägen tror jag inte den klarar eller håller i längden. Eller vägar där det är riktigt grovt material. Kanske med några stål på men inte annars. Känns som den blir för tung att hantera bakom dom mindre skotarna. @Fredrik Reuter

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Hema  
#401721 Skulle det gå att använda den till att packa snövägar innan skogsmaskinerna kommer? Eller en mindre för snöskoter/atv om man ämnar köra över en mosse eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Vedproducent  
#559636 I dag gick Vajern i sladden av och då är den skrot. Ser att jag köpte den 2004 för 6500 nok och den har gått många mil under dom 15 åren. Det får bli en ny. Mycket nöjd med den sladden annars.

Avatar Fallback

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Hema  
#559741
Vedproducent skrev:I dag gick Vajern i sladden av och då är den skrot. Ser att jag köpte den 2004 för 6500 nok och den har gått många mil under dom 15 åren. Det får bli en ny. Mycket nöjd med den sladden annars.

Går det inte att trä ny vajer eller använda/sälja gummit till sprängmattor?

Användarvisningsbild

Re: DrammenSlodden, vägskrapa av gummi

Vedproducent  
#559760
Hema skrev:
Vedproducent skrev:I dag gick Vajern i sladden av och då är den skrot. Ser att jag köpte den 2004 för 6500 nok och den har gått många mil under dom 15 åren. Det får bli en ny. Mycket nöjd med den sladden annars.

Går det inte att trä ny vajer eller använda/sälja gummit till sprängmattor?

Ser ingen möjlighet att trä ny vajer själv. Det måste till ordentliga grejor för det i så fall och inget som jag har. Däcken borde ju gå att använda till sprängmatta lättare i så fall. Men jag har inte tänkt krångla med det. Är det nån som vill ha den kan ni komma och hämta den gratis.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).