Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

157 inlägg 86598 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

80-90  
#404912
1472293828_image.jpeg
1472293828_image.jpeg
Några halvdåliga bilder !!

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404915 Är det sand? Räcker det verkligen med 5 cm grus på detta? Tack för bilderna!

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

80-90  
#404916 Ja det e sand !!! Vägen kommer bara å användas på vintern av lastbilar så det kommer å funka fint !! Har ett par ställen till som jag gjort så på å det har inte varit några problem !! Gruset e mest för å komma åt med bil sommartid .. Röjning mm

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404941 Intressant med så stor skillnad i pris, Ernst hade ca 300:-/m medan 80-90 betalat ca 50:-/m. Lite skillnad när man skall beräkna förtjänsten.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

80-90  
#404947 Kan säker ha å göra med att marken hemma e nästan helt stenfri å väldigt lätt grävd !!! Det va lite som å leka i sandlådan sa han som byggde vägen !!! Plus att han e jävligt duktig på å gräva !!

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

sundelius  
#404997
80-90 skrev:Kan säker ha å göra med att marken hemma e nästan helt stenfri å väldigt lätt grävd !!! Det va lite som å leka i sandlådan sa han som byggde vägen !!! Plus att han e jävligt duktig på å gräva !!

Så är det, killen som rättade till min basväg efter avverkningen Regnhelvetet fixade till ca 250m på två timmar men då var det ren sand. Han hade aldrig varit på ett så lättarbetat jobb, du kan ju själv tänka dig skillnaden om det var sten/lera eller annat normalt underlag

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

husqvarna_med_sthil  
#405031
Mangan skrev:Intressant med så stor skillnad i pris, Ernst hade ca 300:-/m medan 80-90 betalat ca 50:-/m. Lite skillnad när man skall beräkna förtjänsten.


Prata med grävmaskinisten om/när du tagit kontakt, så han går dit och tittar först och kan lämna ett pris. Så gjorde vi och fick lite högre än vad som tidigare var nämnt, detta pga av mycket sten annars hade det blivit något billigare.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#406231 Skogsåkarhatarkröken, snart ett minne blott !
När bara Dynamitharry kommer,
Snart.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406348 Jag har ett sådant där hörn själv, vad får man ge för att ta bort det ungefär?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#406359 En kobra, 2 gubbar dynamit, tändhattar och lite stubintråd, rätt gubbe gör det för några tusenlappar, sedan är det bara till att jämna ut :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

barkspaden  
#406577 Jag sålde L50 idag, pratade med en bryter vägar i området. Som sagt mycket sten som är stora. Han sa ca 100Kr/m, då blir det bara gräva ned och kroppen av massor från diken som görs utmed vägen. (Behövs inga diken men man behöver ju något att banka upp med)

Så funderar på ta slantarna från L50 och pengarna som det skulle kosta att anlita och köpa en traktorgrävare istället. Dom maskinerna jag kollat på är Huddig 960 och Lännen 860S. Man verkar få en nyare maskin som gått mindre om man väljer Lännen.

midjependling/ framaxelpendling verkar vara den stora skillnaden som jag ser. Midjependling verkar vara att föredra, men då får man en äldre maskin som gått runt 20 000 timmar istället för en 4-5 år nyare Lännen som gått runt 10 000 timmar. vad är klokare att köpa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Axl  
#406590
barkspaden skrev:Jag sålde L50 idag, pratade med en bryter vägar i området. Som sagt mycket sten som är stora. Han sa ca 100Kr/m, då blir det bara gräva ned och kroppen av massor från diken som görs utmed vägen. (Behövs inga diken men man behöver ju något att banka upp med)

Så funderar på ta slantarna från L50 och pengarna som det skulle kosta att anlita och köpa en traktorgrävare istället. Dom maskinerna jag kollat på är Huddig 960 och Lännen 860S. Man verkar få en nyare maskin som gått mindre om man väljer Lännen.

midjependling/ framaxelpendling verkar vara den stora skillnaden som jag ser. Midjependling verkar vara att föredra, men då får man en äldre maskin som gått runt 20 000 timmar istället för en 4-5 år nyare Lännen som gått runt 10 000 timmar. vad är klokare att köpa?


Grävmaskin! Nu kanske du har en massa annan nytta av traktorgrävaren men ska du bryta väg tror jag du får mer för pengarna om du köper grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

tallen100  
#406591 En traktorgrävare är en kompromiss, inte bäst till något men bra till mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

barkspaden  
#406608 En grävmaskin vore bäst, men jag antar jag kommer bli rätt less på skotta vägar med den på vintern

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ängagärdet  
#406613 Om man tänker ett steg till så är väl skogsombyggnader vanligt på Lännen, om du skulle få för dig att vilja gallra själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).