Logistik, Transport

Bygga basväg/ skogsbilväg

157 inlägg 87313 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400313 55-75 kr metern. En stor grävare flyttar lätt på väldigt stora stenar. Träffar du på rent urberg så blir det jobbigare.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

jannee  
#400339 Priset har tydligen gått upp rejält :oops:
För 20 år sedan lät jag banka 1,5 km skogsbilväg för en kostnad av 21 kr/lpm inklusive flyttning. :grin:

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

husqvarna_med_sthil  
#400340 Jag tror vi låg runt 100 kronor metern men då var vissa partier extremt stenrikt och stor sten var det men det är imponerande vad en grävare kan göra med rätt förare. Fullt farbar bilväg på en par dagar, strax under kilometern.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404421 Vad gick gruset på?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

husqvarna_med_sthil  
#404422 Om du syftar på mig mangan så använde vi bara material som gick att uppbringa vid brytningen. Det kommer förmodligen bli aktuellt att köra på mera grus i framtiden. Ska bli intressant att se hur vägen kommer stå sig framöver, har aldrig tidigare fått vara med från början på ett sådant här projekt, det är mycket intressant både vad gäller själva tekniken vid brytning såsom den framtida skötseln.

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Erre  
#404425 Kul att se dig skriva igen @Mangan

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Torbjörn Johnsen  
#404455 Vi bygger (en enkel) skogsväg på området för Gallringsdagarna för att få till en bra slinga med bra platser för företagen. Det är två sträckor. En på ca 250 m och en på drygt 100 m. Jag kan försöka ta lite bilder samt att vi kan redovisa kostnaderna för detta vägbygge som ett exempel.

Idag var gräventreprenören (Br Anderssons gräv i Härja utanför Tidaholm - förträffligt duktiga!) ute med en bandgrävare och grovbröt vägen. Han skalade av ris, stubbar o jordlager. Grävde upp massor ur backen (ganska sandig mo) som han använde för en låg vägkropp och återfyllde sen hålen med de avskalade massorna inkl sten som var för stor. På en dag bröt han hela sträckan om 250 m. Sen ska vi köra på lite grovt bärlager och skulle man göra en riktig skogsväg för fullastade virkesbilar så skulle man antagligen lägga på mer grus än vad vi gör. Jag ska försöka hålla koll på hur många ton/kbm grus vi lägger på så kan ni ju se sen hur det ser ut när ni kommer till GD i september.

1471983638_img_0475.jpg


1471983733_img_0472.jpg


1471983638_img_0474.jpg
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 23 aug 2016, 23:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

alias  
#404462
Torbjörn Johnsen skrev:Vi bygger (en enkel) skogsväg på området för Gallringsdagarna för att få till en bra slinga med bra platser för företagen. Det är två sträckor. En på ca 250 m och en på drygt 100 m. Jag kan försöka ta lite bilder samt att vi kan redovisa kostnaderna för detta vägbygge som ett exempel.

Idag var gräventreprenören (Br Anderssons gräv i Härja utanför Tidaholm - förträffligt duktiga!) ute med en bandgrävare och grovbröt vägen. Han skalade av ris, stubbar o jordlager. Grävde upp massor ur backen (ganska sandig mo) som han använde för en låg vägkropp och återfyllde sen hålen med de avskalade massorna inkl sten som var gör stor. På en dag bröt han hela sträckan om 250 m. Sen ska vi köra på lite grovt bärlager och skulle man göra en riktig skogsväg för fullastade virkesbilar så skulle man antagligen lägga på mer grus än vad vi gör. Jag ska försöka hålla koll på hur många ton/kbm grus vi lägger på så kan ni ju se sen hur det ser ut när ni kommer till GD i september.

1471983638_img_0475.jpg


1471983733_img_0472.jpg


1471983638_img_0474.jpg


Hade gissat att en Hitatchi 130 väger 13-14 ton.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Torbjörn Johnsen  
#404533
ImageUploadedByskogsforum forum1472043068.346101.jpg


Idag kördes det på grus på den nybrutna vägen. Lagret är nog inte tjockt nog för att bära en fullastad virkesbil om det blir lite blötare men det ger fin komfort för våra behov på gallringsdagarna.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404687
Mangan skrev:Vad gick gruset på?

Hej Mangan :smile:
Jag har byggt en väg på ca 750 m. I vintras på tjäle lades på ca. 800 ton 0-63. Spreds ut med grävmaskin eftersom underlaget var något tveksamt på sina ställen.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404690 För lastbil? Vore kul att komma och titta, ja har för mig att du bor ganska nära. :) Lät ungefär som jag hade räknat med, kanske något billgare. Vad gick det på allt som allt? 140 kkr?

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

80-90  
#404788 Byggt 600 m väg nu i sommar . Den ska jag få grusad i vinter med ca 5 cm bärlager det skulle gå loss på 15000 +m .. Själva vägbanken gick loss på 22000+ m .. Det va ingen sten där .. Tycker det va väl investerade pengar :-BD

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404837 Kul med kostnader att jämföra med. Har du bilder @80-90?
Senast redigerad av Mangan fre 26 aug 2016, 22:07, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

80-90  
#404843 Ska bortöver i helgen !! Lägger in några då !!

Avatar Fallback

Re: Bygga basväg/ skogsbilväg

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404874 Mitt vägbygge kommer nog aldrig att betala sig rent ekonomiskt, men jag kanske får några hundra tusen extra då jag säljer fastigheten. Det var jag tvungen att lägga in i kalkylen. :o

Förhållandena var inte de bästa, mycket stora stenblock och däremellan skitjord. Sådant påverkar priset som hamnade på ca 300 SEK /m + m. Vägkroppen och gruset kostade ungefär lika mycket vardera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).