mån 27 feb 2017, 18:43#441373
Hej alla brointresserade!
Har gallrat i ett annat skifte som jag har på fastlandet och har därför inte hunnit börja på gallra holmen ännu. Hela mars går troligtvis åt till skiftet på fastlandet. Därefter skall all lövmassavirke (ca 150 m3) göras till vedklabbar. Så troligtvis hinner/behöver jag inte ta ihop med holmen ännu
I höstas kollade jag närmare upp med både kraftverket och kommungubbarna vad som krävs och vilken typ av bro jag får bygga.
Kommungubbarna har inget att invända, MEN i och med att ifrågavarande å är naturskyddad krävs det tillstånd av regionförvaltningscentralen. För att få tillstånd krävs förstås en planering av brobygget med tillhörande officiella ritningar osv... Därtill kostar själva tillståndet ca 2500 euro (ca 26000 sek). Så för att ens komma igång får jag punga ut med ca 3500 euro. Själva bron sedan skulle troligtvis kosta ca 3-4000 euro. Alltså en totalkostnad på ca 7000 euro. Lite väl saftigt för min plånbok för tillfället.
Kraftverket tillåter inte någon pontonbro för det stoppar upp vattenflödet. Eventuellt får jag slå ner stolpar strax intill vattenfåran där det endast är vatten när nivån är som lägst (se fotot). Vid rikligt flöde breder ån ut sig och blir ca dubbelt bredare. Vattendjupet där ån breder ut sig är då ca 20-70 cm. Med stolparna på mitten skulle ju brobygget bli mycket lättare att genomföra. Men men.... Vid islossningen då trycket från isen kan bli mycket hårt kan det uppstå problem vid stolparna i mitten
Så troligtvis chansar jag på att vintrarna framöver blir så pass stränga att isen håller att köra på. Eventuellt satsar jag på ett lagom kraftig brolock med stomme av trä eller metall (ca 3m x 12m) som jag placerar på isen för att jämna ut vikten. Brolocket skulle jag dra upp på holmen då jag kört färdigt.
Dessa tankar har jag för tillfället angående brobygget.
Välillä voi mennä metsään.