Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69549 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441149 Hur har det gått för @Kim74 och hans bro?

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#441373 Hej alla brointresserade!

Har gallrat i ett annat skifte som jag har på fastlandet och har därför inte hunnit börja på gallra holmen ännu. Hela mars går troligtvis åt till skiftet på fastlandet. Därefter skall all lövmassavirke (ca 150 m3) göras till vedklabbar. Så troligtvis hinner/behöver jag inte ta ihop med holmen ännu :)

I höstas kollade jag närmare upp med både kraftverket och kommungubbarna vad som krävs och vilken typ av bro jag får bygga.

Kommungubbarna har inget att invända, MEN i och med att ifrågavarande å är naturskyddad krävs det tillstånd av regionförvaltningscentralen. För att få tillstånd krävs förstås en planering av brobygget med tillhörande officiella ritningar osv... Därtill kostar själva tillståndet ca 2500 euro (ca 26000 sek). Så för att ens komma igång får jag punga ut med ca 3500 euro. Själva bron sedan skulle troligtvis kosta ca 3-4000 euro. Alltså en totalkostnad på ca 7000 euro. Lite väl saftigt för min plånbok för tillfället.

Kraftverket tillåter inte någon pontonbro för det stoppar upp vattenflödet. Eventuellt får jag slå ner stolpar strax intill vattenfåran där det endast är vatten när nivån är som lägst (se fotot). Vid rikligt flöde breder ån ut sig och blir ca dubbelt bredare. Vattendjupet där ån breder ut sig är då ca 20-70 cm. Med stolparna på mitten skulle ju brobygget bli mycket lättare att genomföra. Men men.... Vid islossningen då trycket från isen kan bli mycket hårt kan det uppstå problem vid stolparna i mitten :(

Så troligtvis chansar jag på att vintrarna framöver blir så pass stränga att isen håller att köra på. Eventuellt satsar jag på ett lagom kraftig brolock med stomme av trä eller metall (ca 3m x 12m) som jag placerar på isen för att jämna ut vikten. Brolocket skulle jag dra upp på holmen då jag kört färdigt.

Dessa tankar har jag för tillfället angående brobygget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441377 Tack för återkoppling! Funderar på brolocket, hur tänkte du om det?

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Göt  
#441386 du har inte funderat på en flotte / enklare färja


Avatar Fallback

Re: Brobygge

Hema  
#441394 Skulle man kunna rulla ut någon matta på isen eller göra någon annan påverkan så isen blir extra stark just där? Förstår inte riktigt hur potonerna blir ett problem. Vid vattenstånd kommer väl börja flyta, vad blir det för uppstoppning då?

Avatar Fallback

Re: Brobygge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441397
Hema skrev:Skulle man kunna rulla ut någon matta på isen eller göra någon annan påverkan så isen blir extra stark just där?


Är vädret med så är väl det klassiska att vattna. Armering har prövats och används nog i en del sammanhang i form av träribbor i rutmönster.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441405 För 70 000:- går det kanske att hitta något liknande från försvarsöverskott???
http://www.ointres.se/brobv971.htm

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441422 Lyft över maskinerna med mobilkran, kör hem dem sen över isen eller tvärtom.
Lägg veden på isen och flotta det senare till lämpligt ställe att lasta på timmerbil direkt.
Kan det funka?

Avatar Fallback

Re: Brobygge

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441485 Storlek på holmen, kubik ? Går det inte att vinscha över på isen

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#441565 Ön är ca 5 ha och ganska lång och smal. Delen som jag äger är ca 4 ha (ca 500 meter x 80 meter). Virket som finns var vid inköpstillfället uppskattat till ca 500 m3 björk (ca 50 år). Därutöver finns det ca 1-200 m3 al, asp, rönn, hägg. Tanken är att jag skall höggallra (manuellt förstås) och ta ut ca 400 m3 (minst) under en tidsperiod på 8-10 år.

"Brolocket" tänkte jag bygga av en metallram (ordentliga I-balkar eller profilrör) med "körbana" av tryckimpregnerad 50x150. Drar jag ut detta på isen, och använder detta som "bro", så fördelas vikten mycket jämnare. Eventuella försvagningar i isen som strömdraget åstadkommit håller då att köra över. Brolocket är endast på plats då jag kör ut virket. Då jag börjar hugga så kan jag ta mej över med en liten roddbåt.

Kraftverket godkänner inga pontoner för de bromsar upp vattenflödet trots att de endast sjunker ner några decimeter. (detta enligt kraftverket) Hur mycket vattnet bromsas upp i verkligheten har jag ingen aning om. Tror dock att det har föga betydelse eftersom huvudfåran går på andra sidan ön och är ca 15-20 meter bred. Det är dock inte lönt att försöka ändra på kraftverkets direktiv eftersom de har nyttjanderätten av strandlinjen där en eventuell bro skulle byggas och skulle i så fall göra allt de kan för att sätta käppar i hjulen för mitt brobygge.

Har även tänkt på isvallning genom att pumpa upp vatten och på så vis bygga på några decimeter is vid överfarten.

Ifall avverkningen skulle ske maskinellt skulle jag nog överväga att hyra en lagom lång pråm att köra över såväl maskinerna som virket på. Tror nog att kraftverket skulle ge tillstånd till denna manöver i och med att deras vatten skulle bromsas upp under endast en kort tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#501473 Hej igen efter ett år!

Tyvärr har det inte skett egentligen någonting angående mitt brobygge. Har haft fullt upp med att gallra på mitt fastlandsskifte samt att tillverka ved.

En tanke som plötsligt slog mig var att det skulle säker vara möjligt att bygga en tillfällig "vinterbro". Alltså en körramp/bro av trä som till största delen skulle vila på isen. Bron skulle ta ca 1-2 dagar för två man att montera upp och skulle monteras ner efter ca 1-2 månader innan isen blir för svag.

Ett annat förslag som en bekant kom med var att det möjligtvis skulle gå att tillverka en bro av snö. Alltså fylla å-fåran med snö som skulle "stampas" ihop vartefter. "Bron" skulle vara minst fem meter bred. Man kunde ju också vattna snön för att göra den stabilare. På toppen kunde man ha ett brolock av elstolpar och plank.

Var idag skidande på holmen och inspekterade lite. Några (många) foton därifrån....

Otroligt tätt mellan varven, ca 1-1.5 meter. Tyvärr mest tofskronor (än så länge)

Blir nog först till hösten som jag tar itu med projektet. Blir i första hand att hugga en körväg runt hela holmen och sedan att börja söka mig åt sidorna vartefter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Göt  
#501503 har hört berättas att det finns särskilda pumpar för att pumpa upp vatten på isen för att göra sådana överfarter, man pumpar upp väldigt stora mängder som får frysa.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#501600 Jo har nog funderat på att pumpa också. Har troligtvis möjlighet att låna traktordriven pump.

Utan bro/körramp blir det svårt för mig att komma upp på holmen då jag har för dålig traktor. Har bytt "upp" mig till en Valmet 502 och med skogsvagnen (har även bytt till en större skogsvagn) påkopplad så är den lite dålig i branta uppförsbackar. Har nog kedjor på men har märkt att den ganska lätt lämnar att slira/gräver ner sig. Borde isf montera en vinsch i fronten och på så vis klättra upp.

Har även funderat på att skaffa en snöskoter och släde till nästa vinter. Då håller blir det inga problem med varken isen eller att komma upp på holmen. Däremot får man ju så lite per lass så det blir ganska "månalöst" (trögt, tar för länge) att köra bort virket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Blivande snickare  
#501638 Inte för att va pessimist men du missade ju världens isläge den här vintern. Inte alls sagt att det blir lika bra nästa.
Har du provat borra å se hur tjockt det är nu?
Antar att det strömmar där när du vill bygga rn så "komplicerad" bro. Fast å andra sidan better safe than sorry 😁

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#540214 Väcker liv i tråden för det börjar dra ihop sig......

Hade ju tänkt gallra manuellt under en period på ca 10 år men så blir det inte.

Har avtalat med en skogsentreprenör som kommer och gallrar på min holme senare i vinter (februari-mars) ifall istjockleken räcker till. Maskinen han har är en Ponsse Beaver på ca 19 ton. Det är tänkt att virket skall köras ut med en fullstor utkörare.

Som framkommit tidigare så är fåran ca 7 meter bred. Jag tänker börja isvalla så småningom. Jag siktar även på att förstärka med en ram av trä.

Tar gärna emot erfarenheter, goda råd, tips......

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).