Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69372 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#397929 Här är en bild i alla fall. Finns nog aspar på ön som säkert skulle gå att använda, men tror nog det blir av gamla kraftledningsstolpar ifall bron blir av trä. Tänkte gräva bort en del av dyn tills jag kommer till hård mark och fylla med sprängsten. Men som jag nämnt tidigare: Projektet får inte bli hur dyrt som helst, i så fall får jag avverka allt på ön för att betala bron och vad har jag då för nytta av bron? Budget ca 2-4000 euro (kanske).

På ön finns som jag berättat tidigare ca 5-600 m3 ca 50-årig björk, som jag under en 8-10-års period tänker göra till ved och sälja. Därtill finns ca 1-200 m3 skräpved (al/rönn/asp/hägg) som också blir til ved. Hugger/gallrar förstås själv så tiden kommer nog inte att bli lång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#397943 vacker natur.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#398045 om spännvidden
varit 12 meter hade du kunnat bygga hängbalksbron.
bifogar bild från martinssons trä
sverige.de bygger
broar limträstommar.mm

Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#398047
1467478408_20160702_182943.jpg

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#398062 Tack för tips och råd. Vad har en träbro för livslängd? Alltså inte av tryckimpregnerat. Förstås skulle man behandla den med t.ex mål, olja eller varför inte tjära. Fordrar förstås mera underhåll en järnbalkar och brolock av tryckimpregnerat virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#398101 livslängden på bron om du bygger
med egen skog blir nog inte så lång.
jag gissar 10 år.om du behandlar med kreosot håller det ju längre.
kreosot innehåller ju arsenik.
om du får köpa nya kraftlednings-
stolpar inpregnerade med kreosot.
gissar jag att de håller 30 år.
begagnade kraftledningsstolpar
är ju oxo bra.
tjära.måla.olja.kostar nog bara pengar och förlänger nog inte livslängden nämvärt.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

stektlök  
#398103 Det blir att gjuta då :)

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Vardon  
#398135 Nu vet jag inte hur det är i Finland, men i Sverige är det inte bara att bygga med kreosotrester typ gamla telefonstolpar / slipers hursomhaver uti vattendrag det kan bli dyrköpt. Värt att kolla upp bara.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

svampbob  
#398138 Jag fick pris förra veckan på att bli av med kreosot slipers 2200 kr/ton +moms om jag innan har rensat bort allt järn i dom. Det är såna gånger hoppas på att någon ska stjäla slipersen under helgen :)

Avatar Fallback

Re: Brobygge

nattuggla86  
#398142 Hur mycket måste du bli av med? Jag fick fritt lämna in på återvinningscentralen i kommunen, bara lägga i högen med allt tryckt virke. Kanske hade varit skillnad om det varit mängder, nu var det rätt lite.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

bragmo  
#398144 spännvidd 6 m
38/3 =12
jag tror dina i-balkar håller.du kan ju lägga en varje halvmeter.
du har dem ju.
det är andra gången i mitt liv jag haft kontakt med en svensktalande
finländare

Avatar Fallback

Re: Brobygge

Hema  
#398149 Hej.

Jag tror flytprotoner vore en relativ enkel lösning. Kanske kan denna annons locka?
https://www.blocket.se/varmland/Flytpontoner_for_brygga___flotte_60332616.htm?aw=1
Bild

Användarvisningsbild

Re: Sv: Brobygge

svampbob  
#398152
nattuggla86 skrev:Hur mycket måste du bli av med? Jag fick fritt lämna in på återvinningscentralen i kommunen, bara lägga i högen med allt tryckt virke. Kanske hade varit skillnad om det varit mängder, nu var det rätt lite.


Alltid lättare som privatperson. När jag jobbade på NCC hade jag en gubbe som i sin tur hade en kompis på ÅVC så där sparade NCC lite pengar. När han kom med spillbitar från konstgräs var det väl någon som frågade och han svarade "jag har byggt hemma åt barnbarnen"

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#398153 Hema: Flytpontoner vore kanske ett alternativ men kruxet är att de måste bort till vintern. Det finns förstås pontoner som tål vinter men vid islossningen är det stor risk att de rycks med alternativt skadas. Ifall jag har pontonbro när det är öppet vatten så har jag ju samma problem med isen som är mycket nyckfull i ån. Vintern är mycket varierande här hos oss nuförtiden (i höjd med Umeå). Endel år börjar redan vintern i oktober och andra år kan det ta till januari innan det blir ordentlig vinter.

Blir nog byggt en ordentlig bro som går att använda året om. Måste bara invänta lite olika besked och få klartecken innan bygget påbörjas. Siktar på att börja i september-oktober.

Bragmo: Finns ca 300.000 personer i Finland som har svenska som modersmål :surp: De flesta av oss bor längs med kusten (Karleby-Kristinestad samt Åbo-Helsingfors). Större delen av oss klarar oss även på finska.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Blivande snickare  
#398154 Finns många finlandssvenskar här på forumet åxå. Inklusive undertecknad :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).