Logistik, Transport

Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg).

29 inlägg 15523 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Gaffe  
#392751 Exakt stenmur mellan skog och åker/bete eller i det öppna landskapet är skyddad av biotopskydd. Det blir ju även en stenhög per automatik om den ligger en viss tid.
I skogsmark gäller inte biotopskydd, däremot kan det vara klassat som kulturminne.

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Månskensbonne  
#392766
jannee skrev:Har ca 4 km skogsbilvägar, dessa har jag "delvis" byggt på gamla traktorvägar, gjort direktavdrag för varje byggnation, inga problem
Med delvis menar jag, att delar av sträckningen varit samma som traktorvägen för övrigt har det blivit helt ny banksättning med ytbeläggning av 030.
Enda anmälan jag gjort är till VMF för att få den klassad.

Det är ju information som denna man vill höra jannee. Hur länge har du haft vägarna? Har det aldrig varit några frågor från skogsstyrelsen?
Hade varit intressant med mer erfarenheter av bygga/förbättringar av vägar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392767 Har byggt eller bygger ut efter behov (och råd), började på 70 talet och nästa utbyggnad blir till kommande vår, ca 1km med vändplats.
Ska bara hitta en tillräckligt stor grävare, minst 35 ton helst 45 tonnare. Timpriset mellan dessa maskiner är försumbar viktigast är att maskinföraren kan sin sak.
För övrigt var det inköparen från ett lokalt sågverk som informerade mig om att jag MÅSSTE klassa vägen annars riskerade jag få avdrag.
Dike för avrinning görs bara där behov föreligger, dock bättre med en trumma för mycket än för lite.
Maskinisterna som jag tidigare nyttjat har grävt väck ALLA STUBBAR OCH HUMUS för att senare ta massor utanför vägens sträckning som bank.
Visserligen blir det diverse fördjupningar vid sidan av vägen men i möjligaste mån jämnar maskinisten ut dessa.
En duktig maskinist som anlägger en välgjord bank är guld värd, sparar inga många kronor på ytbeläggningen.
Bättre gråta en gång än gråta vart eller vartannat år. :grin:
För övrigt brukar (eller har) den avverkade skogen där vägen ska fram bekostat vägbanken = nollsummespel.
När du Månskenbonne anlitar en entreprenör, be att få se på något objekt han tidigare utfört. Försök leta upp en privatare eller en liten firma, som knappt har tid att utföra uppdraget = eftertraktad.
Blanda för allt smör i Småland inte in skogsstyrelsen eller någon annan som först ska projektera och göra en massa beräkningar = kan bli hur dyrt som helst.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392780 Man kan skicka in för "samråd" på "Mina sidor" hos SV. Det tar inte många minuter. Det är gratis och då har man ryggen fri.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

ÅsaNisse  
#392880 Skickar du in för samråd så får du snart stugan full av kaffegäster som har synpunkter å både det ena och det andra. Sen blir det dyrt och byråkratiskt.

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Göt  
#392884 Kan nog vara bra att göra det ändå. Har fått en gammal körväg klassad på ett sätt så jag överhuvudtaget inte får använda den vid senaste avverkningsanmälningen det är någon form av kulturväg och den är tydligen gammal,

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

haggloader  
#392908
ÅsaNisse skrev:Skickar du in för samråd så får du snart stugan full av kaffegäster som har synpunkter å både det ena och det andra. Sen blir det dyrt och byråkratiskt.

Har du erfarenhet av detta?
Min erfarenhet är att skogsstyrelsen tjänstemän är hjälpsamma, men att de är överlastade med arbetsuppgifter och vill inte ha mer att göra än nödvändigt. Dock vill de sälja konsulttjänster, men det är en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392910 Jag är nog "lite" arbetsskadad, lärt mig undvika onödig kontakt med myndighetspersoner - vad det än gäller.
Det myndigheten inte vet om far de ej heller illa av.
Man vinner i långa loppet på att hålla en väldigt låg profil :mrgreen:
Vissa personer på skogsstyrelsen är väldigt bra att ha och göra med - dock INTE alla - kanske något att fundera över. Finns tydligen utrymme för mycket personligt tyckande och tänkande inom den organisationen.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Chainsaw Charlie  
#392951
Skogsola skrev:Man kan skicka in för "samråd" på "Mina sidor" hos SV. Det tar inte många minuter. Det är gratis och då har man ryggen fri.


Håller med. Anmäl till samråd även om det har funnits en väg där tidigare. Det brukar sällan vara några problem.

Angående fornlämningar kan du kolla det på riksantikvarieämbetes sida http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

loppan  
#392991 Finns det en befintlig traktorväg som skall rustas upp till en rimlig standard alltså inget omfattande vägbygge,så brukar det hamna i en gråzon
vad man får göra.
Det är svårt att hävda i efterhand vilken standard vägen hade och vilka åtgärder som utförts.
Jag har rustat många vägar genom åren och det har aldrig vart några problem och jag brukar råda kunderna att avstå kontakten med skogsstyrelsen om det går.

Det kan tilläggas att det ej brukar vara några problem att få rusta befintlig väg om man har ett samråd med skogsstyrelsen.
Vid nybyggnation av väg om det rör lite längre sträcka så tycker jag man alltid skall ha samråd för att slippa framtida problem.

Ett något luddigt svar men det hela är en tolkningsfråga.
Litet vägbygge inget samråd,större vägbygge samråd.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Amatörhuggare 62  
#393054 Traktorväg som grusats upp till Bilvägsstandard.

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Månskensbonne  
#393241 Tack för alla svar. Det skiljer sig ju lite i meningarna, men tror att jag brakar på utan att kontakta skogstyrelsen. Finns inga fornminnen under sträckningen. Min farfar var väldigt noggrann med att registrera allt sådant på sin tid.
Är det någon som vet vad det värsta som kan hända är om skogsstyrelsen misstycker när vägen är färdig?
Anledningen till detta projekt är att inte få hela skogen sönderkörd då det längs med sträckningen är ett par slutavverkningar och resten skall gallras. Skota detta avstånd skulle bli katastrof då det är väldigt mjukt i marken, och med dagens metoder känns detta som enda vettiga alternativet. Ekonomiska kalkylen på vägbygget blir svår att få i hop.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

halvproffs  
#393254 Ekonomisk kalkyl går nog säkert iland. Om du tänker att du ska betala för den extra skotningslängden + att sträckan blir sönderkörd så är det nog ren vinst och du har vägen kvar i många år för framtida avverkningar. :-BD

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393255 När jag byggde 500m för 7-8 år sen hade jag faktiskt samråd med en kille från skogstyrelsen, de var han som upplyste mej att de var ok att göra hål i stenmuren för utfarten trots allt.
Alternativet var 300 m i sidled med dumma kurvor i slutet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).