Logistik, Transport

Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg).

29 inlägg 15517 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg).

Månskensbonne  
#392606 Skulle behöva lite tips och råd. Jag går i fundering att förbättra en gammal traktorväg som körts sönder av maskiner och göra om den till skogsbilväg. Behöver jag ansöka om detta hos skogsstyrelsen?
Sträckningen kommer att gå på samma ställe men rätas ut och det kommer att huggas en 12-14 meter breda gata för vägen. Det kommer även att bli dike på ena sidan av den "nya" skogsbilsvägen. Som vägen är nu går den inte att använda till något och den ser för hemsk ut.
Det råd jag fått från diverse skogliga kontakter är att jag inte behöver söka tillstånd för detta men jag känner mig lite lätt orolig.
Vore tacksam om någon kunde komma med lite tips och råd, samt eventuellt egna erfarenheter. Vägen kommer bli 700 m lång med rundplan i slutet.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

branndal  
#392607 Det är ju inte helt orimlig att du måste göra en averkningsanmälan eftersom du kommer hugga mer än 0,5ha.

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Månskensbonne  
#392608 Tror det klarar sig. Traktorvägen 4-5 meter bred plus diverse stormluckor och öppna dungar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392609 Förbättring av väg, då gör du som du själv behagar, behöver inte söka något tillstånd eller göra någon anmälan.
Dessutom får du i detta fall göra DIREKTAVDRAG - är ingen nybyggnation 😈
Det är INGEN föryngringsavverkning du gör, m.a.o. du behöver EJ göra någon föryngringsanmälan, trots att ytan du avverkar kanske blir mer än 0,5 ha..

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Månskensbonne  
#392610
jannee skrev:Förbättring av väg, då gör du som du själv behagar, behöver inte söka något tillstånd eller göra någon anmälan.
Dessutom får du i detta fall göra DIREKTAVDRAG - är ingen nybyggnation 😈
Det är INGEN föryngringsavverkning du gör, m.a.o. du behöver EJ göra någon föryngringsanmälan, trots att ytan du avverkar kanske blir mer än 0,5 ha..

Tack jannee. Detta är den information jag fått också från olika håll, inkl DIREKTAVDRAGET. 8) Om någon annan har andra erfarenheter bara ös på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

mooos73  
#392621 Du bör nog göra diken på båda sidor om vägen för att förhindra vatten från att rinna in på vägen, påskyndar även upptorkningen vid vårförfallet.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Ratelle  
#392636 Gjorde själv om en befintlig traktorväg för två månader sedan till lastbilsväg (skogsbilsväg). Du är skyldig att anmäla till skogsstyrelsen för samråd som det heter. I mitt fall var det inga problem jag fick klartecken omgående.
Med vänlig hälsning Ratelle

Användarvisningsbild

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392639
jannee skrev:Dessutom får du i detta fall göra DIREKTAVDRAG - är ingen nybyggnation 😈


Har för mig att man inte får öka standarden hur mycket som helst för att det ska klassas som underhåll.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392670 Har ca 4 km skogsbilvägar, dessa har jag "delvis" byggt på gamla traktorvägar, gjort direktavdrag för varje byggnation, inga problem
Med delvis menar jag, att delar av sträckningen varit samma som traktorvägen för övrigt har det blivit helt ny banksättning med ytbeläggning av 030.
Enda anmälan jag gjort är till VMF för att få den klassad.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

ÅsaNisse  
#392671 Länsstyrelsen har många synpunkter på grävning i mark. Bl.a arkeologerna som gärna vill få en undersökning finansierad när det överstiger 500m längd eller 10.000m². Det finns ett liknande fall där de krävt undersökning för ca 80-100000:- som kan öka till 250.000:- om dom hittar något. Därutöver får markägaren betala utgrävningen av det dom hittar eller flytta vägen. Men då ska det undersökas där. Detta fall ligger hos förvaltningsrätten för avgörande, då länsstyrelsen tycks svamla i det blå och gör vad dom kan för att stoppa all utveckling. Detta gäller en vägsamfällighet som vill bygga om 700 m sträcka. Har du sedan 3 stenar i en hög så är det ett stenröse och då krävs dispens från biotopskydd. Ligger dom på längden är det en stenmur och ändå besvärligare.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392674 Nu målar verkligen AsaNisse fan på väggen. Å andra sidan, det ingen vet något om far de ej heller illa av :grin:

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Gaffe  
#392678 Vad innebär direktavdrag i detta fallet?

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

jannee  
#392681 Du kvittar kostnaden mot inkomster i rörelsen vid kommande deklaration.
Har du inte tillräckligt med inkomster får du ett förlustavdrag som sedan kan sparas tills intäkterna börjar trilla in.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

Gaffe  
#392701 Jaja, trodde man syftade mot något mer byggtekninskt. Att man får släta av vägen direkt :)
Tyckte det lät konstigt i sammanhanget och att det skulle finnas något som styrde hur man jämnar till vägen.
Allt är till för att misstolkas.

Avatar Fallback

Re: Behöver råd om "förbättrad" traktorväg (till skogsbilväg

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392715 Kan konstatera att stenmur i skogsmark inte har samma skydd som på jordbruksmark

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).