Logistik, Transport

Fyllnadsmaterial skogsbilväg

6 inlägg 5806 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fyllnadsmaterial skogsbilväg

carrud  
#391018 Jag undrar om ni där ute har erfarenhet av billigare material till byggnation av skogsbilväg. Jag tänkte inte att vägen ska vara klassad för mer än körning med traktor och skogsvagn under del av året, men eftersom jag kommer anlägga den i gamla skotarspår som är djupa (ca 70 - 80 cm) så går det år en hel del material. bergkross 0/150 alt 0/90 kostar trots allt runt 80 -100 kr/ton ut transporterat. Om du vet så berätta gärna var jag kan få tag i det materialet du föreslår. Jag behöver i slutändan ca 2500 m2 material...



   TS
Avatar Fallback

Re: Fyllnadsmaterial skogsbilväg

Robertberg  
#391020 Bergtäkterna har ofta material som de banar av först för att komma åt berget, så ett tips är att fråga om pris på det.

Avatar Fallback

Re: Fyllnadsmaterial skogsbilväg

mrvimek  
#391021 Har du ingen egen sandås som du kan ta först och sen toppa me 0-45 annars ta de grövsta dom har på täckte. :)

Användarvisningsbild

Re: Fyllnadsmaterial skogsbilväg

anersimyra  
#391022 Bor du i närheten av någon av SSAB:s anläggningar har ssabmerox.se bra priser på krossmaterial. Krossen som är en biprodukt från järnframställning ( slagg ) blir med tiden hård som betong.

Användarvisningsbild

Re: Fyllnadsmaterial skogsbilväg

loppan  
#391024 Att enbart fylla skotarspår med ditkört material är ett mycket dyrt sätt att bygga väg.
Bygg upp en terass med befintligt material på traditionellt sätt som man bygget skogsbilväg,
alltså ösa in från kanterna.
Maskin skall vara 16-30 ton för att få effektivitet,låt ligga minst över vintern och sätta sig.
Grusa nästa år på tjäle eller högsommartork.

Hur billigt material du än får tag på så kostar det billigaste 50 kr ton,2500 m3 x1,5=3750 ton x 50 kr=187500 kr
Eller är det 2500 kvadratmeter som du räknar? 70 cm djupt 1750 m3x1,5=2625 ton x50kr= 131250kr

Ex 2: två dagars jobb med grävmakin 15000-18000 inkl flytt.
Om ytan är 2500 m2(?) och tio cm grus 150 m3 x 1,8 bergkross=270 ton, 270x 90 kr=24300kr

Räkna själv med dessa parametrar som grund.

Avatar Fallback

Re: Fyllnadsmaterial skogsbilväg

saekb  
#391039 Tar du jordmaterial från egen mark t.ex. gräver ut en moränkulle eller åsgrusrygg ska man normalt samråda med länsstyrelsen (ring och fråga). Kullen eller ryggen kan innehålla kultur- eller naturvärden som är skyddade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).