Logistik, Transport

Lasta en boggi släpvagn

8 inlägg 8751 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lasta en boggi släpvagn

Rasken  
#389399 Tänkte hör här på forumet vad ni har för erfarenheter om att lasta och köra boggi släp.

Jag köpte en tiki boggi vagn nu, jag har ingen erfarenhet av boggi tidigare. I dag var jag och lastade en pall med betong på 1000 kg. Han som lastade på pallen ställde den över ljul axlarna dock lite framför första axeln. Detta gjorde att jag fick svårt att svänga, ljulen höll på att kränga av fälgen och hela navet med infästningen i axeln sviktade utåt när jag svängde tvärt. Otroligt otänkt.

Jag trodde att den skulle klara detta. Eller skall lasten ställas lite längre bak?



   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta en boggi släpvagn

uffejohan  
#389402 Du får inte lasta ett släp så att du får för lågt kultryck på bilen. I så fall kan släpet börja wobbla och dra bilen av vägen. Å andra sidan får inte trycket bli för högt, skulle tippa max ca 100 kg. Att du ställde pallen strax framför boggicentrum var säkert helt korrekt. På somrarna drar jag en tung båt med boggivagn och när jag svänger snävt på asfalt blir det stora påkänningar och däcken stretar åt olika håll, men håller gör det! Allt förutsatt att du inte överskrider maxlasten på släpet förståss och att du har ordentligt lufttryck i däcken.

Användarvisningsbild

Re: Lasta en boggi släpvagn

Rasken  
#389405 Okej, då gjorde jag kanske rätt ändå. Men jag tycker synd om den främre axel. Jag har svårt att tro att den skall hålla efter mycket körningar.... Jag lastade ju ändå "bara" 1000 kg. Den skall ju hålla för 500 kg till? Nu är min besiktad för lägre last men det är ju samma vagn som skall hålla för mer.. Hmm.....

Jag skall nog hålla mig under 700 kg så kan jag köra lugn tror jag, men man undrar ju. Det finns ju trailer med boggi för bil som skall klara det 3 dubbla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta en boggi släpvagn

bgl  
#389409 Om totalvikten är sänkt kanske du fått däck som bara tål den nya lägre vikten. Läs av på däcken deras maxbelastning. Troligen har kärran bara sk paraxel, dvs 2 vanliga axlar stumt skruvade i ramen. Då är det lätt att den ena, oftast främre, axeln får högre belastning än den andra vid ojämnt underlag.

Användarvisningsbild

Re: Lasta en boggi släpvagn

vetinte  
#389416 Detta är alltid problemet med boggi.
Men utgår du ifrån axeltryck/lastvikt o håller dig inom gränsen samt kultryck mellan 80-100 kg så kör. De är byggt för att hålla.
Som andra har skrivit.
(Trippelboggi, last 2,8 t, vagn tja 1 t. Funkar :) )

Avatar Fallback

Re: Lasta en boggi släpvagn

haggloader  
#389417 Tiki är inte ett släp som är byggd för att köra med annat än lite löv och kvistar på vårkanten, tyvärr.

Kolla rambalken på en tiki och jämför med 3s alutrails.
http://www.alutrailers.se/

Visst 3s är dyrare men helt klart får du vad du betalar för.
Jag instämmer med ovanstående, släppet lastades helt rätt.

Användarvisningsbild

Re: Lasta en boggi släpvagn

Rasken  
#389418 Tackar för svar. Känner mig lite lugnare nu.

Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lasta en boggi släpvagn

axwell  
#389419 Det är inte så vanligt med boggieaxel på personbilssläp i dom mest förekommande prisklasserna.
En av fördelarna är att man kan ha tillräckligt högt lufttryck i däcken även utan last, med tung last klarar då hjulen av att svänga rätt så tvärt.

Om det hade varit en 2-axlad tandemvagn som är det vanligaste bland vagnar som kallas "boggievagn" så är det svårare att ha lämpligt lufttryck för både tom/maxlastad vagn.

Att det gick trögt i den tvära svängen tyder på att dragkulan i bilen sitter rätt höjd för stabil åkning rakt fram.
Med en bil som tex Citroën C5(även tottes Xantia) kan man i liknande situationer tillfälligt sänka/höja dragkulan så att bara en av axlarna på släpet har bra markkontakt, det skonar släpet från dom värsta påfrestningarna.

PS. många som skriver snabbare. Posta ändå. DS.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).