Logistik, Transport

brotrumma i plast

10 inlägg 7524 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

brotrumma i plast

risarn  
#387708 det verkar bara finnas 6 meters längder för dessa brotrummor.....jag ska göra en överfart över ett dike och har tänkt drygt 3 m bredd på vägen över...hur lång bör brotrumman vara då på ett ungefär ? 6 m verkar överkurs

tar gärna emot länkar i temat..mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

Danne  
#387711 Räkna med en meter extra per sida.
Beror ju självklart på hur djupt ner trumman ligger och hur du släntar fyllmaterialet.

Användarvisningsbild

Re: brotrumma i plast

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387715 6 meter brotrumma är inte mycket. 3 meter väg + någon meter slänt på vardera sidan. Då har du bara någon halvmeter utskjutande brotrumma kvar på vardera sidan.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

Robertberg  
#387721 Ja sexmeterslängder är standard på rör till självfallsledningar (undantaget 110 mm dräneringsrör som brukar bara 5-meters).
Ofta behöver trumman vara längre än man tror för att det ska bli bra, och ska man dessutom snedkapa ändarna så behöver man ännu mer.
Om det är på gränsen att det räcker med ett rör så kan man bygga upp sista biten med större stenar för att få kortare och mer hållbara slänter.

Användarvisningsbild

Re: brotrumma i plast

hlb  
#387727 Jag har alltid 6 och 8 meters, diam 160 och 200 mm , liggande hemma. Det går fler 8 meters om man skall ha någorlunda djup på diket och inte behöva lägga sten i kanterna.

Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387798 lägg minst 300 mm diam trummor,dom klenare dimensionerna slammar och lövar fort igen

Användarvisningsbild

Re: brotrumma i plast

hlb  
#387817 Det finns ett stort prisdike vid en viss diameter. Är det under eller över 300mm?

Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

ÅsaNisse  
#387839 Vad är det för dimension du funderar över och vilket djup till dikesbotten. Bro??? I min värld ska det vara minst 2m för att prata om bro, annars är det trumma.

Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

risarn  
#387896 30 dimension och det är ett vår och höst flöde det rör sej om..om sommaren ingen nämnvärd nivå

   TS
Avatar Fallback

Re: brotrumma i plast

ÅsaNisse  
#387990 Djup på diket?
Du bör ha minst 30cm över hjässan på trumman så den inte knäcks. Är det då 60 cm till botten och 3m vägbredd så behöver du ca 5m för att det inte ska rasa ned i öppningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).