Logistik, Transport

Börja köra timmerbil

35 inlägg 35740 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

jannee  
#374074 Kan tyvärr bara gilla en gång. Som RIKTIG chaufför är det endast manuell låda som gäller med dess fördelar. Med en automatare kan du INTE utnyttja motorns kapacitet optimalt.
Har visserligen bara kört en Mercedes automat, men det va då ingen höjdare :grin:

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

loppan  
#374098 Opticrusen är visserligen lite segare än ishift men på landsväg väldigt trevlig.
Håller med om att manuell växling är bättre i skogen,men det går att lära sig att manuellväxla opticrusen rätt bra.
Sen att dom håller 50-80000 mil är en annan historia.(en del ishift rasar på 25-30000)

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374126
henkperz skrev:Enligt mig ska en lastbil ha manuell låda! Man slipper klantiga vöxlingar "om man inte gör dom själv" och lådras.. + Att man får en grym könsla.

Jag är även lite konservativ :lol:

Jag är åxå konservativ och nog är det skoj med split och hög/låg osv men i längden
blir det ju så mkt skönare med automat, samma med personbilen.
Iofs så är det ju en massa spakande i jordbrukstraktorn ännu så jag kanske får
mitt dagsbehov av manuellt växlande därifrån.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

henkperz  
#374138 Körde manuellt i lastbilen i ca ett halvår tills jag fick Scanian jag kör nu och har även kört jordbrukare yrkesmässigt i 8 år. Blev aldrig less på å växla :lol:

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

jannee  
#374144 Kört lastbil i över 45 år. Detta med att växla är något, jag i alla fall, inte ens tänker på, ALLT sker per automatik :oops: . Däremot åker vi automat i p-bilarna något vi aldrig kommer att ändra på. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).