Logistik, Transport

Börja köra timmerbil

35 inlägg 35874 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367931
Nicole skrev:Att man måste ha E kort det har jag också förstått och det ska fixas innan sommaren, förstår bara inte vad mangan fick luft ifrån för jag känner inte ens människan så hur kan han veta vad jag har för körkort? Jaja haha.


Frisk uteluft, eftersom jag kom precis kom in från löpningen. Du kanske skulle ta lite du med så du lugnar ner dig. :lol:

Eftersom jag bara har C-kort, så undrar jag hur man gör för att ta sig in i branschen. Nu är jag förstås dubbelt så gammal, men det kanske inte är försent än, vem vet.

Nej, jag är inte synsk, om det är det du var rädd för. 😈

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367939 okej, låter bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

tallen100  
#367940
Mangan skrev:
Eftersom jag bara har C-kort, så undrar jag hur man gör för att ta sig in i branschen. Nu är jag förstås dubbelt så gammal, men det kanske inte är försent än, vem vet.

Sopbil, slambil, paketbil, grusbil kanske.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Ferguson system  
#367950
Mangan skrev:Eftersom jag bara har C-kort, så undrar jag hur man gör för att ta sig in i branschen. Nu är jag förstås dubbelt så gammal, men det kanske inte är försent än, vem vet.


Kvistbil kan være ett alternativ. Hvor utbredt det er i Sverige veit jeg ikke, men i Norge ruller det en del av de. Spesielt på østlandet. Det er lastebil med ekstra høy dumperkasse ofte uten tipp og med bakmontert tømmerkran. Brukes for å kjøre bort kvist og tømmer for blant annet trefellere, arborister og anleggsgartnere. De brukes også til oppdrag som å nappe opp røtter, lage plantehull, og for å legge ut jord, flis, bark og grus.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

henkperz  
#373827 Tja! Har kört timmerbil sen sept-14 dvs ca 1,5 år. Vill påstå att det tar ca 1 år innan du börjar komma in i yrket och stadigt lasta på 20-30 minuter. Jag var nära att ge upp under de första tre månaderna, men nu när jag börjar bli varm i kläderna vill jag inte göra något annat inom transportbranchen!

Tips!

Lär dig se skillnad på alla sortiment.. FFG,massa,klentimmer,stolp,kubb ,tall å gran,flisved,m.m

Lär dig lägga lasset på rätt ställe över bankarna. En baktung vagn rullar otroligt tungt. Framtraven på vagnen för långt fram så har du en bucklig kranhytt!

Gå ut och titta en extra gång om du är osäker när du t.ex ska vända "knyta"

Ta det lugnt! Det är skrattretande lätt att ha sönder saker för dyra pengar!

Sist men inte minst: Åk så mycket du kan innan du börjar köra själv!
ps: jag jobbar 05,00-15-16

Lägger upp en par bilder på mitt "office"

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

jannee  
#373864 Du kör i alla fall rätt märke :mrgreen: :grin:
Sista bilden liknar i mångt och mycket mina vändplatser :oops:

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373866 Hmm, behöver de inte vara större än så..?

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

henkperz  
#373873 Finns det bara utrymme att skicka ut vagnen utan att man tar med nån barrack eller nån frötall så behöver det inte vara större :lol:

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

henkperz  
#373874 å Jannee, endast Scania gäller för min del.. Saknar manuell låda, annars är jag nöjd! Det är en 2012 560 med KCR-box i, så den går som fan :-BD

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373894 Härligt att skåda en sån fin lastbil, vad saknar du manuell låda för?

Avatar Fallback

Re: Sv: Börja köra timmerbil

Krokmark  
#373923
Mangan skrev:Om man bara har C-kort, hur kommer man in i branschen då?

Då får du räkna med att ta E-kortet också plus YKB, YrkesKompetensBevis.
Är väl mest sopbil, och ev paketbil, annars är det nog svårt att få jobb inom åkeribranchen.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373924 Tar man det helt själv för egna pengar, eller kan man få praktik hos åkerier?

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Krokmark  
#373970 YKB krävs innan du får körs lastbil i yrkesmässig trafik (betalt arbete el likvördigt)
Är inte 100% insatt i reglerna men har för mig att man måste gå grundutbildningen på 140 h om man har tagit körkortet efter 2009.
Sen vet jag inte vad som gäller om man har C sedan tidigare och kompletterar med E senare.
Vill minnas att YKB grundutbildningen kostar ca 25k.
Om man slipper grundutbildningen så räcker det med 35 h utbildning för att aktivera YKB, dock innan september 2016, efter det behöver alla gå grundutbildningen om man inte plockat ut sin YKB innan.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Krokmark  
#373971 https://www.transportstyrelsen.se/yrkesforarkompetens

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

henkperz  
#374071 Enligt mig ska en lastbil ha manuell låda! Man slipper klantiga vöxlingar "om man inte gör dom själv" och lådras.. + Att man får en grym könsla.

Jag är även lite konservativ :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).