Logistik, Transport

Börja köra timmerbil

35 inlägg 35903 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Börja köra timmerbil

Nicole  
#367898 Tjena! Har lite frågor angående att köra timmerbil. Jag är en tjej på 22 år som vill börja köra timmerbil, jag har kört flytt innan men nu ska jag flytta upp till Skellefteå till sommaren och tänkte då äntligen få chansen att börja köra timmer, men men min fråga är, går det att köra timmerbil fast man är ''i stort sätt'' ensamstående med 3 barn? (Sambon kör fjärr så han är borta på veckorna) menar hur funkar det med skift och sådant? finns det något timmerbils jobb där man jobbar 7 till 17 tex? Eller är det kört för mig redan där? å så till nästa fråga, jag har ju aldrig kört timmerbil eller ens åkt timmerbil förut, så någon som kan ge lite tips på "bra att veta saker" ? Menar det mesta lär man sig ju med tiden men om det är några "basic" grejer man bör veta? (Förutom hög tyngdpunkt). Och hur funkar det, har jag rätt till kanske 2 veckors typ "praktik" innan jag börjar för å se hur det funkar? Finns det ens någon som anställer en tjej som inte har någon erfarenhet alls av timmer yrket? Hehe.

Tack på förband!
MVH Nicole :-)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Fredrik Reuter  
#367900 Hej,
Mina "5 öre" i detta är att det tyvärr allt som oftast är skiftkörning på timmerbilar, i alla fall härikring. Typ 05:00 - 14:00 och 14:00 - 22:00 (eller likvärdigt).
Sedan är timmerbilsyrket lite speciellt i detta med att man måste vara en hejare på att köra kran. Lastningen måste gå snabbt och snyggt för att det ska gå ihop helt enkelt!

Men få saker är omöjliga - och jag önskar dig lycka till oavsett val!

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367902 Okej som jag misstänkte då.. Kanske får avvakta med det i ca 7 år då tills barnen är så pass stora att dom klarar sig själva till å från skolan! Men då lär jag hinna träna lite kran köra å så innan det är dax iaf. Har ju kört grävmaskin (med grip) mycket men inte riktigt samma sak antar jag hehe.

Tack för svaret! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

tallen100  
#367904 Tiderna är oftast från 3-4 på morgonen till 15-16 på aftonen, då börjar den andre och kör till motsvarande tid på natten och ringer och väcker dej. Det är nog inte många som "bara" kör 8-9 timmar, utan två som "delar" på dygnet. Så det blir nog inte så värst mycket till fritid.

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Erre  
#367905 Vi hade skiftbyte 05.00 och 17.00. Jobbade 4 dagars veckor.
Finns en och annan som kör enkelskift.
Men då är det oftast han som äger bilen. Så fort det är anställt folk brukar det bli skift.

Kommer du till en bra åkare får du vara med i början och lära dig löpande.
Har du otur kommer du till en som kräver full fart med en gång.

Men är du intresserad ska du absolut ge det ett försök.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367906 Bäst vore väl att få jobb på ett åkeri som har lite av varje, så man får jobba sig upp till timmerbilskörningen
som jag förstått är bland det mest avancerade i lastbileriyrket, helt klart ska du satsa på det om du
känner att du har kapaciteten.

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367910 Jo de har du kanske rätt i. Tack för tipset!
Jo men jag gillar utmaningar och är inte en sådan som vill köra från samma punkt A till punkt B varje dag liksom.
Får ringa runt till lite åkare å kolla vad dom säger kanske. Men hur funkar det när man kör flisbil då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

tallen100  
#367911 Skulle tro att tiderna är liknande där också, men då slipper du banda.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

jannee  
#367914 Inte alls märkvärdigt att köra timmerbil. Självklart behöver du "lite" kranvana, dock är det något som man lär sig snabbt - om man har anlag. En del lär sig aldrig medan andra går det bra för efter bara någon/några veckor.
Tyngdpunkten är något du vänjer dig vid efter bara någon dag - gungar lite men va f*n.
Problemet är att kunna läsa vägen och vändplanen, vad du kan och inte kan.
Finns chaufförer som har problem att vända bara en bil medan andra vänder hela ekipaget (bil o släp) problemfritt.
Försök att få köra något/några extralass över några helger - ingen stress eller jäkt och du kan få möjligheten att verkligen känna efter.
Här i södra Sverige har alla bilar kran men i Norrland är det väl många bilar som kör utan kran. Kör mellan stora avlägg och bruk.
För övrigt är timmerbilskörning ett jobb som verkligen passar kvinnor - de är inte sällan något aktsammare än den manliga motsvarigheten.
Satsar du på flisbil MÅSTE du verkligen kunna köra en hjullastare (olika fabrikat), där är det mer stressat.

Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367916 Om man bara har C-kort, hur kommer man in i branschen då?

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367917 Va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Börja köra timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367918 :?:

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367919 Okej?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

loppan  
#367922
Mangan skrev:Om man bara har C-kort, hur kommer man in i branschen då?

Då får man nog börja med att ta E kort,ett C kommer man inte långt med.

Problemet med hela branchen är oregelbundna arbetstider och långa dagar.
En del av orsakerna till att jag slutade.
Jag körde själv i 17 år,dock ej timmer och såg många duktiga chaufförer sluta när de fick barn.
Omöjligt att kombinera om man ej har en partner som kan fixa mycket markservice.

Rent generellt så är det allt fler åkare(i alla fall de som tänker mer än en dag framåt)
som uppskattar kvinnor som chaufförer då de i betydligt lägre utsträckning kommer hem med grejorna sönderskörda.
Bränsle och bromsar räcker längre med är min erfarenhet.
Ofta har tjejer som självmant söker sig till denna branch ett stort intresse och blir ofta mycket duktiga.

Jag hade försök få in en fot som extrachafför och kört lite på helger etc.
Då är det inte så bråttom så man hinner med att lära sig kran m.m
Att få jobb som timmeråkare direkt när man är helt grön kan annars vara svårt.

Användarvisningsbild

Re: Börja köra timmerbil

Nicole  
#367925 Att man måste ha E kort det har jag också förstått och det ska fixas innan sommaren, förstår bara inte vad mangan fick luft ifrån för jag känner inte ens människan så hur kan han veta vad jag har för körkort? Jaja haha.

Tack för svaret, får se hur det blir. Som sagt har ju barnen så får väl helt enkelt sikta på något annat tills dom blivit stora iaf. Kommer nog inte gå ihop alls annars, men det hade jag ju egentligen redan räknat med men nu har jag iaf fått svart på vitt hur det liksom funkar. :-)

Men nu hat jag fått reda på de ja ville veta! Tack för alla svar :)

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).