Logistik, Transport

Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man lastar?

10 inlägg 11526 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man lastar?

BadCash  
#366549 Håller på att avverka lite skog, och fick höra av skogsbolaget att flisbilen, vilken har flisaggregatet på högersidan, inte kunde/ville köra och vända på vändplatsen efter att han flisat. Alltså han vill köra och vända först, och sedan flisa när han står "på väg ut" från fastigheten. Det får till följd att flishögen måste läggas på den sida av vägen som är minst lämplig. Jag undrar, varför är det så? Jag kan förstå att man kanske inte vill vända med ett fullastatat ekipage på nån liten skogsstig där man kanske riskerar att behöva backa ut i terrängen med släpet. Men nu snackar vi om en vändplats som är ordentligt byggd och minst lika bärig som vägen (den är byggd som ett T, dvs. man kör förbi den och backar in på den, och kör sedan ut åt det håll man kom ifrån). Dessutom, om man är rädd att köra fast pga. halka när man håller på och backar eller är på väg ut från vändplatsen (det är en uppförsbacke på vägen precis innan) , så vore det väl bättre isåfall att man lastar bilen full på väg in på fastigheten, kör och vänder med tomt släp (med bra tryck på bilens drivaxel så man får bätttre grepp), och sedan lastar släpet på väg ut? Har dock aldrig sett någon timmerbilsförare göra så. Själv har jag när jag kört styckegods med bil och släp upplevt hur otroligt stor skillnad det blir med ett tomt ekipage och ett lastat när det är halt - även med fullastat släp är det mycket bättre grepp på drivhjulen när bilen har något rejält tungt rakt över dem.



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

ÅsaNisse  
#366552 Som du själv skriver så vill man inte vrida och krångla med fullt lass. Då ska det rulla rakt fram.
Som du även skriver att lasta bilen först och sedan vända kan ju vara gångbart, men då blir det två uppställ och start/stopp. Tar tid. Flisbilen har väl inte heller något lastutrymme på bilen. Det är fullt med aggregatet och kranen. Det är bara släpet som lastas. ( På de jag sett)

Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

Skogen i boden  
#366555 Kan nog bero på att vi som kör lastbil alltför många gånger fått höra att det går bra att vända där inne. Alltför ofta går det inte och måste man bryta runt med lite våld eller lite i terrängen så är det ltätare tom

Användarvisningsbild

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

Kse  
#366566 Såklart vill man vända ekipaget tomt och inte med 20 ton extra på släpet med dom extra belastningar det blir på däck och axlar.

Dom flesta huggbilar jag sett har även en kontanter på själva bilen.

Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

BadCash  
#366568
Skogen i boden skrev:Kan nog bero på att vi som kör lastbil alltför många gånger fått höra att det går bra att vända där inne. Alltför ofta går det inte och måste man bryta runt med lite våld eller lite i terrängen så är det ltätare tom


Jo det har jag all förståelse för, har själv råkat ut för att bli beordrad av trafikledningen för företaget jag jobbar på att "bara svänga inom" ett företag och hämta några pallar längst bak på släpet på slutet av min runda en gång. "Det är inga problem att vända, de har en vändplan". Jo visst, halvvägs in till företaget, vilket ligger längst in på en återvändsgränd i ett villaområde, har kommunen ställt upp stora rejäla blomlådor som farthinder i sick-sack - inte en chans i världen att lyckas komma emellan dem med bil och släp. Så det blev till att knixa sig in i 90 graders vinkel på en trång sidogata och vända... lagom kul med bilar, barnvagnar och annat bråte både framför och bakom sig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

jannee  
#366580 Det är en jäkla skillnad att vända på en hårdbelagd yta, asfalt eller liknande. Ute i bushen ser det oftast ut värre än i helvete. Ingen med förståndet kvar lastar först och vänder senare.
Har själv aldrig kört någon huggarbil men när jag läger upp grothögarna lägger jag dem där det är lämpligast sedan får chauffören göra bäst fan han vill - punkt slut. :mrgreen:
Ibland på bägge sidorna av skogsvägen - och chauffören vänder ALLTID först för att senare flisa :!: .
Jag är chaufför och det är med mig som med skomakarens barn (de med sämst skor) - mina vändplatser är minimala - det går att snurra - MED TOM DRAGBIL - men mer är det inte -(radien ligger på max 8 meter) :oops: .

Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366588 Man har ju sett bilder på youtube där det är lite trångt. :wink: En tom bil har inga konstiga krafter som håller emot när man vänder heller, däcken glider lättare i sidled.

Men, hur gör bilen när högen ligger fel? Lyfter han över?

Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

jannee  
#366619 BadCash, efter vad jag förstår kör du själv bil o släp.
Då bör du m.a.o. LÄTT kunna bedöma hur enkelt/svårt det vore för dig själv att vända ett fullastat ekipage (64 ton) i ovan nämnda korsning.
Skulle du själv åta dig att göra den manöver där (utan att spänna boggien) - ja i så fall bör även andra chaufförer klara detsamma - annars bör de skaffa ett annat yrke. :mrgreen:
Många ggr är det bäst att gå till sig själv - inte begära mer av andra än vad man själv förmår :grin:

Avatar Fallback

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366663 Vem talade till dig för "skogsbolagets" räkning? :grin: Vd:n, kontoristen eller möjligen inköparen? Ingen av de där har nån större praktisk erfarenhet och vad de säger om lastbilars vändmöjligheter kan bli fel åt bägge håll. Har du kört lastbil själv så gör som du tycker är bäst själv.

Användarvisningsbild

Re: Flisbil/timmerbil, logiken bakom att vända före man last

Torparn79  
#369814
Mangan skrev:Man har ju sett bilder på youtube där det är lite trångt. :wink: En tom bil har inga konstiga krafter som håller emot när man vänder heller, däcken glider lättare i sidled.

Men, hur gör bilen när högen ligger fel? Lyfter han över?


Om huggbilen har högtipparbalja så kan man ju välja att göra en omlastning, dvs man ställer släpet i skogen och fyller bilbaljan och tippar över i släpet.
Men är det en huggbil med "vanlig flisbur" så får man bita i det sura äpplet och lasta på vägen och hoppas att färden blir lyckosam.

Sen finns alternativ 3, traktorhugg och containrar eller skopbil.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).