Logistik, Transport

Lås till vägbom

33 inlägg 17932 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lås till vägbom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353018 Är det så här man gör när flera skall dela på vägbom? :)

http://i.imgur.com/87gWb8n.jpg



   TS
Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Fredrik Reuter  
#353019 Om det är skapt som jag tror det är så är väl skitsmart!
Förenklar kanske också försäkringsärende så man ser vems lås som forcerats, glömts mm ... ?

Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Vardon  
#353030 Och kanske bättre än med kedja och två lås när den andra låser ihop kedjan....

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

alias  
#353046 Hade nog förespråkat ett kodlås.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Bax  
#353051 Jag fattar banne mig inte hur den funkar :sad:
Förklaring tack.

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353053 Den lång pinnen skall dras ut åt vänster för att öppna grinden. Alla lås bildar en kedja, det räcker att ta bort ett lås så är kedjan bruten och pinnen går att dra ut.

Det "hänger" olika plåtbitar ner från pinnen som låsen är fästa i. Den allra längst till vänster är svetsad i pinnen, de andra glider.

Blev det klarare? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Bax  
#353056 Ja, nu fattar jag.
Jag tyckte att stången löpte i ett rör, den ser tunnare ut på högra sidan stolpen än vänstra, så jag fick fasen inte till det.

Tackar :-BD
Senast redigerad av Bax mån 23 nov 2015, 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

jannee  
#353058 TACK för förklaringen, jag kom mig ej för att fråga hur det fungerade, är nog rätt trögtänkt :oops: - smart lösning :mrgreen:
Syns snabbt om det är någon som felar och inte sköter sina åligganden = bättre än ett kodlås :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

Hema  
#533405 Lånar denna tråd. Mitt ena Abus kodlås hade kärvt ihop, så det blev bultsax.
Bild

Tänkte det var smart o ha sifferhjulen nedåt, minst risk för att fukt skulle komma in typ. Men nu är det kasst och vill ha något nytt som står emot väta bättre. Nyckellås har jag, men det är skönt och slippa nyckel. Alla tips är tacksamma.

Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533410 Finns ju lite mer "vattentäta" lås, där du kan ha samma nyckel som till t.ex. ditt hus. Går ju också att fixa så att samma nyckel fungerar till många olika hänglås.

Fast det är ju som så att även vattentäta lås kan frysa fast, har jag märkt...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

Hema  
#533421 Jag har fina hänglås med nyckel, men jag önskar ett kodlås, så slipper man glömma eller slarva bort nyckel.

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

JoTh  
#533427 Testa med någon annan lite bättre modell av Abus kodlås.
Den där modellen kallas för marinlås, men verkar inte ens funka inomhus om luftfuktigheten blir för hög tyvärr. :((
Flera sådana där förbrukades över en vinter för jaktlagets bomlås.
Det finns andra som har både kombinationsrullen under och på sidan som fungerar mycket bättre från Abus.
Finns också i olika säkerhetesklasser bla på Swedol och Jula.
Vi har på några vägsystem flera olika mellanprisvarianter av hänglås från Abus som funkar.
För samtliga som funkat en längre tid gäller att det även är större sifferrullar.
Dock ingen erfarenhet av Abus kombinations containerhänglås med högre säkerhetsklass, det har små sifferrullar.

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

Hema  
#533430 Man kanske får ha dagligt/vecko-underhåll på de där låsen?

Avatar Fallback

Re: Lås till vägbom

tallen100  
#533435 Servicen får du inte bomma :d

Användarvisningsbild

Re: Lås till vägbom

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533445 Kan man ha den i en plastpåse och tejpa igen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).