Logistik, Transport

Åtkomligt för timmerbil

4 inlägg 3987 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åtkomligt för timmerbil

Remomannen  
#345081 Jag har börjat driva ett eget mindre skogsbruk utanför Åkersberga (Stockholmstrakten). Ambitionen till en början är att kanske få iväg kanske 30 kubik om året. Det kommer bli både timmer, massaved och brännved i olika omgångar.

Mitt problem är att jag inte har någon bra avhämtningsplats intill allmän väg, utan jag har två varianter som jag tror skulle kunna funka. En är att timmerbilen måste backa in på en rak grusväg. Den behöver inte backa långt, bara en billängd. Det jag inte vet är om det kommer att vara möjligt att göra den manövern med tanke på svängradie och annat.

Sen har jag en variant med en vändplats på ett gammalt hygge, men där vet jag inte heller hur mycket markarbete man måste göra för att det ska fungera.

Enklast vore om jag kunde få kontakt med en timmerbilförare som skulle kunna komma och kika. Är det någon här på tråden som bor i Åkersbergatrakten som kan tänka sig komma och kika mot en mindre ersättning, eller känner till någon, eller kan tipsa om hur man kan få tag på någon?

/Johan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Åtkomligt för timmerbil

Fredrik Reuter  
#345085 Hej,
Bifogat är informationsbroschyr från Transportstyrelsen, om du inte läst den så finns en del matnyttigt i den.

Avatar Fallback

Re: Åtkomligt för timmerbil

jannee  
#345086 Hur bred och rak är vägen chauffören måste backa in från - hur djupa är dikena på vägen som ekipaget måst backas in på.
Låt oss säga så här. Om huvudvägen (där ekipaget ska backas in från) är 6 meter bred + att vägen bilen (och släpet) måste backas in på 3.5 meter bred = inga problem.
Smalare vägar (framförallt huvudvägen) = problem
Skickar du bara mindre partier = billass, ja då behöver vägen inte vara bredare än 3 meter (fast körbana) - huvudvägen bör dock helst vara 5 meter körbana.

Avatar Fallback

Re: Åtkomligt för timmerbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345087 Om det är en stor allmän väg, så får man inte backa in alls, har jag för mig? Länsvägar under 400 i nummer, tänkte jag på. Samma som de man inte får lasta ifrån.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).