Logistik, Transport

Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

10 inlägg 8328 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Fredrik Reuter  
#340790 Regeringen säger sig ta mjölkkrisen på allvar och planerar att sänka dieselskatten för bönder/lantbrukare genom att budgetera 100 extra miljoner.

Utfallet blir enligt Sven-Erik Bucht (landsbygdsminister (S)) 1,70 kr billigare diesel över en treårsperiod. LRF har yrkat 3kr i sänkning.

Nu ger sig branschförbundet Maskinentreprenörerna in i debatten och menar att "Diesel och Mjölk skär sig" genom att böndernas särbehandling riskerar att slå undan benen på mindre maskinentreprenadföretag då dessa ofta konkurrerar om samma jobb som bönder - konkurrensen sätts ur spel!

Exempel är kommunal snöröjning som läggs ut på entreprenad och de som kommer jubla över skattelättnaden på diesel för bönder är alla kommuner som köper snöröjningstjänster, de kan nu pressa priserna ytterligare enligt Maskinentreprenörerna.

Vad tycker du om detta?
Är det befogad kritik från ME? Kommer skattelättnaden slå fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340792 Kommunal snöröjning med skatterabbaterat bränsle är brottsligt och om man inte bryr sig om det så bryr man sig troligen inte så mycket om andra skatter t.ex. skatteklassen på traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Fredrik Reuter  
#340794 Hej,
Detta var nytt för mig, hur menar du brottsligt, vill du utveckla?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340795 Skattebrott. Skattereduktionen gäller bränsle som används i jord och skogsbruk, kommunal snöröjning inkluderas inte i det.
När man begär återbetalning så får man ange hur stor del av den inköpta mängden som är berättigad till skattereduktion, det övriga bränslet är det full skatt på. I deklarationen redovisas egen areal jord, skog och hur mycket man kört på entreprenad i jord och skogsbruk.
Entreprenörer som har eller kör i bergtäkter har samma förutsättningar, hittills har skattereduktionen varit lika stor och möjligheterna till fusk varit lika stora. ME har dock lätt att utmåla lantbrukare som notoriska fuskare.

Användarvisningsbild

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Fredrik Reuter  
#340800 Hatten av, tack för förklaringen! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Hema  
#340810 Som jag skrivit i tråden "sista mjölkbonden", så anser jag att avdrag/subventioner likt dessa mest gynnar de större bönderna. Frågan man bör ställa sig är vad för mjölkbönder och hur många mjölkbönder man vill ha i Sverige. Det borde finnas uträkningar på hur många liter drivmedel det går åt per mjölkko. Sedan borde man ev. sätta ett tak för antalet djur som är önskvärt i en besättning. Så antal djur (upp till tak) gånger antal liter drivmedel borde ge ersättningen.

Avatar Fallback

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Elfving  
#340926 Än hur det är med subventionen kommer dieselskatten att höjas med runt 50 öre vid årsskiftet. Så den subvention som ges till bönder urholkas med drygt 30% från dag ett!

Känner mig övertygad om att leveranspriserna till mejerier även i fortsättningen hålls nere.
Det är nästan tramsigt att påstå det ME menar, att denna möjlighet till fusk skulle utnyttjas av de som kämpar hårt för att klara av sin huvudnäring (dvs mjölk).

Användarvisningsbild

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340939 Naturvårdsverket och konkurrensverket ogillar skatterabatten http://www.atl.nu/lantbruk/myndighet-vi ... ieselskatt
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341074 Liten justering av dieselskatten inte nog http://www.atl.nu/ledare/liten-justerin ... r-inte-nog
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselskatt 2016 - Diesel och Mjölk skär sig!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408508 Höstbudgeten: Höjd dieselskatt utan att bönderna kompenseras http://www.lantbruk.com/lantbruk/hojd-d ... stbudgeten
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).