Logistik, Transport

Samverka vid avverkning

7 inlägg 4552 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Samverka vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339094 Min granen skall slutavverka och beståndet på min sida är moget det med. Jag har 0,4 ha som ligger mellan rågången och en liten bäck, vore smidigt om man kunde ta det från grannhållet, istället för att köra över bäcken. Kanske blir 200 m3fub eller nåt.

Det skall skotas 250m över hans hygge och läggas upp vid en enskild väg som grannen är delägare i. Vet ej andel, men ca 20-30% uppskattningsvis. Vägsträcka 750m till allmän väg.

En bil och släp med grus (eller motsvarande), kan det vara en rimlig ersättning?

Tar man det från min sida är skotningen lika lång, men en tillfällig bro måste byggas. Å andra sidan kan gruset läggas på min väg så att säga. Så det är bara bron som besparas, en sådan går väl på några tusingar?

Tänkte också försöka hänga på hans avtal med virkesköparen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Samverka vid avverkning

Göt  
#339095 Det du vinner i första hand är att du sparar in flyttkostnaden kanske ni kan förhandla ner priset på avverkningen också :-BD

Avatar Fallback

Re: Samverka vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339098 Tja, hade ändå tänkt ta andra sidan ganska snart, så då blir det i samband med den avverkningen (dryga 4ha). Om man tar bägge sidor av bäcken alltså. Inga jättebesparingar med andra ord.

   TS
Avatar Fallback

Re: Samverka vid avverkning

Sture Andersson  
#339111 Om man bara ser till bäcken ,jag brukar alltid ha ett lass med rötet virke som jag inte skickat med .
Alltid bra att ha om man vill över en bäck tillfälligt.
Vattnet rinner mellan stockarna så det stoppar inte .
Sen är det bara plocka upp till nästa gång man behöver det .
Vist det ruttnar helt efter några år ,men det blir alltid lite ihåliga trän som dom vrakar om man skickar med,
bättre ha till broar.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Samverka vid avverkning

skogsjan695xl  
#339140
Sture Andersson skrev:Om man bara ser till bäcken ,jag brukar alltid ha ett lass med rötet virke som jag inte skickat med .
Alltid bra att ha om man vill över en bäck tillfälligt.
Vattnet rinner mellan stockarna så det stoppar inte .
Sen är det bara plocka upp till nästa gång man behöver det .
Vist det ruttnar helt efter några år ,men det blir alltid lite ihåliga trän som dom vrakar om man skickar med,
bättre ha till broar.


Det är ju faktiskt så om man är väldigt noga med alla paragrafer hit och dit så får man inte lägga virket i bäcken.
Virket ska läggas över vattennivånom man ska vara petig.

Avatar Fallback

Re: Samverka vid avverkning

Skogsöga  
#339172 Gäller det bara passage av bäcken, ta det med ditt eget. Men ofta är ju drivningsförhållandena kring bäckar inte de bästa och då är det nog läge att ta det åt andra hållet. Väderstrecken vid bäcken är något jag skulle tänka på. Få en hyggeskant i västerläge mitt i blötan kring bäcken är kanske inte optimalt, tyvärr inte heller vindfällen på "fel" sida heller. Som vanligt förutsättningarna på plats får avgöra.

Avatar Fallback

Re: Samverka vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#339175 Skall försöka ta lite bilder framöver. Behöver även lite tips om vilken kantzon man kan/bör lämna. Oavsett hur jag gör blir det stormutsatt kant i västerläge. Därför jag vill hugga min sida, och föra över problemet till grannen på andra kanten. :oops: Nej, de har lite yngre skog så förhoppningsvis är det inte lika utsatt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).