Logistik, Transport

40 tons eldriven lastbil

28 inlägg 15884 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

40 tons eldriven lastbil

Fredrik Reuter  
#335941 En eldriven lastbil med 40 tons lastkapacitet testas nu av BMW i Munchen.
100 km på en laddning utlovas. Jämfört med en konventionell diesel lastbil ska denna minska CO2 utsläppen med knappt 12 ton per år.

Nederländska företaget Terberg bygger lastbilen.

Vad tror ni, är detta framtiden även för våra timmerbilar?





   TS
Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

Blivande snickare  
#336286 Inte med en 100 kilometers range. Minimi borde vara 1000 på en timmerbil :)

Användarvisningsbild

Re: 40 tons eldriven lastbil

Fredrik Reuter  
#336343 Hej,
Ja, men skulle de inte kunna snabbladdas när de mäts in och lastas av på industrin, självklart med elenergi från råvara de själva levererat!?
Eftersom alla timmerbilar i princip kör på samma väg inom industriområdet så skulle det kunna vara skenor eller induktiv laddning i marken, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 40 tons eldriven lastbil

Göt  
#336346 I gävle kommer man att köra med eldrivna lastbilar med luftledning kanske framtiden blir någon kombination :roll:
http://www.scania.se/om-scania/nyheter/ ... bilar.aspx

Användarvisningsbild

Re: 40 tons eldriven lastbil

Fredrik Reuter  
#336349 Hej,
Detta hade jag missat helt.
Känns som att detta nästan är en större grej än BWM-artikeln, i alla fall i Sverige.

Ska bli spännande att följa detta!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 40 tons eldriven lastbil

Göt  
#336351 Vad jag förstår så ska det finnas planer på att bygga elväg från Gävle till Borlänge /Kvarnsvedens pappersbruk då man kör mycket lera till pappersindustrin där.

Har även funnits en konstruktion men elspår i vägen

:geek:

Användarvisningsbild

Re: 40 tons eldriven lastbil

Göt  
#336352 Här kommer en artikel från Falu kuriren

http://www.dt.se/allmant/dalarna/bada-e ... eror-lanet

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

jannee  
#336375 Undrar vilket århundrade detta kommer att ske, fantasier och idéer är nog inte dumt men sunt förnuft saknas båda här och där.
Inte ens banverket klarar av att hålla tågen igång och sedan ett helt nytt elprojekt, tillåt mig tvivla.

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

jannee  
#336381 Undrar vilket århundrade detta kommer att ske, fantasier och idéer är nog inte dumt men sunt förnuft saknas båda här och där.
Inte ens banverket klarar av att hålla tågen igång och sedan ett helt nytt elprojekt, tillåt mig tvivla.
Gäller att hitta finansiärer - eller ska vi vanliga skattebetalare stå för detta också.

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

OliT  
#336397 Trafikverket (med flera) jobbar också med en studie kring att bygga elväg på E 10.
http://www.norrbottensaffarer.se/nyhete ... llastbilar

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

jannee  
#336399 80% av lastbilarna på svenskt större vägnät består av ekipage vilka delvis även trafikerar övriga Europa, lägg där till all distributionstrafik, för dessa ekipage lär det inte inom överskådlig framtid vara ointressant.
Däremot elektrifiera alla bussar vilka helt eller delvis är i stadstrafik.
Lastbilar som transporterar skogsprodukter lär det bli helt ointressant för.
Visioner och drömmar är något för miljöpartister - var realistisk däremot?

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

bgl  
#336402 Reklamfilmen är tillräckligt avslöjande: inga motlut, asfalterad väg och maxfart för tätort. Så långt från ett svenskt timmerekipage man kan komma! Förklaringen till att Elforest har lagts ner visar samma sak. Uthållighet och stor och varaktig variation av effektbehov för ett fordon är ett av eldriftens stora problem.

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336408
Blivande snickare skrev:Inte med en 100 kilometers range. Minimi borde vara 1000 på en timmerbil :)


1000 mil utan tankning? Hur många lastbilar klarar det idag?

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

jannee  
#336410 Snickare menade säkert 1000 km eftersom de tidigare nämnt 100 km.
På skogsbilar sitter det normalt en 500 eller 600 liters tank vilket innebär ca 100 mil/tankning. Däremot är det inte ovanligt med 2 st 500 hundra liters eller 600 liters på fjärrbilar vilket gör över 200 mils körning mellan tankningarna.

Avatar Fallback

Re: 40 tons eldriven lastbil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336416 Ajdå, tänkte inte på att de använder kilometer som bas där åt öster. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).