Logistik, Transport

Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

14 inlägg 54058 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

dieseltomten  
#24242 Jag fick hem en timmerbil.. och har betalat för 75m3 tr...
Börjar fundera på hur mkt som egentligen går på en bil plus släpet.

Jag har sett uppgifter på 50-60m3 beroende på...

Nån som vet?



   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24243 Verkar rimligt?

Avatar Fallback

ja jag har lite för lite koll...

dieseltomten  
#24244 Man får alltså på 75m3 tr på bil+släp... är det max eller ?

Sen vad det blir i slutändan kan man ju titta i lite omvandlingstabeller...

Men jag höll på att räkna bort mej tror jag, så att jag går back.

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24299 beror sig mycket på hur torrt virket är... för lastbilarna går ju efter hur många ton dom får lasta... så är det torrt kan dom ju då lasta mer och är det blött så desto mindre :) om dom inte är orädda för att bli tagna av farbror blå :P för då lastar dem hur mycket som går på :D

Avatar Fallback
SLIREJ  
#24347 Dom vanligaste måtten på en timmerbil är 2,35 i botten 3,00 höga stakar,sen beror det på hur långt virket är.
Ett vanligt lass mav ligger runt 40m3fub o timmer ca 44m3fub om man ska hålla sig runt 60 ton

Avatar Fallback

Oki,,,

dieseltomten  
#24361 Det lass jag köpte var klen björk...
Så det blir nog en massa luft i det iom att det var fallande längder.
typ 4- 8cm i topp rot max 20
Om man skulle räkna det i fub så blire typ 40-45% av 75 m3 då eller?

   TS
Avatar Fallback
SLIREJ  
#24370 jag e inte så jättebra på bedömma fastvolym men de låter väll rimligt me ca 45%.Kan inte varit riktigt fullt lass eller så fick du ett bra pris :)

Avatar Fallback
dieseltomten  
#24388 ja,.. jag skulle bara ha 75 m3 iofs.. så om det går på mer äreväl så...
jag trodde itne att man fick på så mtk på en lastbil..
och bra pris vetefan men som vi diskuterat förut så ska man ha nåt får man betala.. så äre ju...

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24394 Fastvolymen är väl runt 55%, så 40 m3fub/0,55 => 73 m3tr?

Avatar Fallback
SLIREJ  
#24576 När dom mäter in ett lass vid industrin så tar dom en medeldiameter under bark på varje trave,sen har dom en tabell dom går efter för att sätta fastvolymen. Sen e de ju fler saker å ta hänsyn till som påverkar, krokigt,dåligt lassat osv.
De flesta lass löv ligger mellan 45 -50% i fastvolym de ska va rätt så grovt å fint för å komma upp över 50%.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

stegmaster  
#96946 Gjordet en film av en timmerbil med släp, som er vanlig i Norge. Denna har ca 35 fub totalt (bil och släp).
Annars så var det en sprillans ny Volvo f16 med sina 700 hk och en äldre bil/släp i övrigt.
Tyckte det var mycket som var dårlig kvistat, va säger ni, ska det se ut så här, even om det er vedträd??

Avatar Fallback

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Mickev  
#96953 Tycker virket ser ganska normalt ut vad gäller kvistar. Inte ovanligt att det finns kvist kvar. Är det grova kvistar blir det avdrag vid leverans till industrier.
Stora skillnaden mellan er (norge) och vi är som man ser på filmen, ni har 2 travar medans vi kör 3 travar (2 på vagnen).

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

stegmaster  
#96957
Mickev skrev:Tycker virket ser ganska normalt ut vad gäller kvistar. Inte ovanligt att det finns kvist kvar.

OK. Kan tillägga at det fanns riktig grova kvistar(som inte syns i videoen) upp til 40cm lange, och dessa tyckte inte timmerbilföraren häller om kan jag säga. Nogra stakk ut på sidan av lasset så att bilen blev bredare enn 255cm, och var yttarsta punkten på bilsidan. Mitt bekymmer er ju att en sånn lägger sig på mot hjulen på skogsvagnen när jag ska kjöra vidare med detta.
Nå, vi blev enige om att en blir med och kvistar samtidig som man laster upp, men jag tyckte inte det borde vara så. Har aldrig varit så förut. 😡

Avatar Fallback

Re: Hur mycket går det på en timmerbil plus släp

Mickev  
#96964 Kan bara hålla med om att man inte gillar kvistarna, de är så mycket trevligare att hålla på med riktigt kvistat virke, tyvärr är det inte alltid verkligeheten ser ut så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).