Logistik, Transport

Träbro över bäcken!

14 inlägg 14824 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Träbro över bäcken!

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322423 Vad skall jag göra med den gamla träbron över bäcken. Det är den sista träbron i Tulka alla andra överfarter sedan dikningen 1896 har gjorts om med trumma. Skall jag rusta med nytt virke eller lägga trumma.
SAM_2193.JPG
SAM_2199.JPG
SAM_2195.JPG
SAM_2197.JPG

5år sedan bron gick sönder, fullt lass på timmer kärran, hjulen på kärran går igenom på högersida men full gas direkt sliter upp hjulen utan övriga missöden.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Träbro över bäcken!

loppan  
#322425 Om det bara är virket som behöver bytas och bron räcker till i bärighet så hade det vart mitt val.
Stora trummor är ruskigt dyra.

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322428 Det ligger stålbalkar och telefonstolpar under men vreten kärran är bredare än förr så det behövs nog lägga minst 2 till bärandebalkar längre ut för att detta inte skall hända igen. För övrigt är ju virket grattis ( egen såg ).

   TS
Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

Elfving  
#322429 Om du byter ut virket mot högklassig kärnfura så håller det länge och tål att köras på. Inser att de som byggde den knappast dimensionerade för traktor och vretenvagn, men som tidigare sagt så är det hopplöst dyrt med trumma i rätt storlek.

Det skulle kanske vara ett alternativ att ersätta trä med rätt typ av armerad betong. Sådant håller länge och går relativt fort att installera i lämpligt stora segment.

Användarvisningsbild

Re: Träbro över bäcken!

stegmaster  
#322432 Jag gör min broar av endast järnvägsmatriel, då jag har gratis tillgång til detta. :grin:
Rails under och sliper ovanpå. håller rett bra, då dom er rejält insatt med kreosot.
3 rails och 250cm breda slipers, så det blir ju inte så bredt, men det håller endå ut på kanten.
Broen på bildet har fått bära några tonn med virke dom senaste åren. 8)

P1010371.JPG


P1010374.JPG

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322441 Ser bra ut med slipers. Räknade lite på att köpa 3meters impat byggtimmer lägga det 30 cm förskjutning så totalbredden blir 3,6meter samt täcka det med 2tums eller 3tums plankor på längden. Samt måla det med sista burken k. Blir inte så dyrt jämfört med en 1meters trumma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

nomis  
#322451 Kanske är prisvärt/enkelt med grävmaskinsmattor? Går ju snabbt och enkelt att lägga ut, men jag har ingen koll på vad det kostar.
Sen funderar jag på om man kan skydda virket från väta och slitage på något sätt. Då borde det hålla i evighet. Ungefär som en tippkärra där en tunn stålplåt skyddar det bärande virket...

Användarvisningsbild

Re: Träbro över bäcken!

halvproffs  
#322509
nomis skrev:Kanske är prisvärt/enkelt med grävmaskinsmattor? Går ju snabbt och enkelt att lägga ut, men jag har ingen koll på vad det kostar.
Sen funderar jag på om man kan skydda virket från väta och slitage på något sätt. Då borde det hålla i evighet. Ungefär som en tippkärra där en tunn stålplåt skyddar det bärande virket...


Fuktigt underifrån också så är det tätt ovanpå så..

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322516 Tjära eller asfaltmassa ovanpå. Eller varför inte en duk och ett lager grus?

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326354 Har fundering att få tag på ram till något gammalt släp och lägga över en bäck,och lägga massaved på,får virket torka mellan varven samt inte ligger på mark så varar det en stund,barkat givetvis.

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

jannee  
#326360 Betänk att själva ramen på ett släp är förhållandevis smal, tror inte att det är någon bra ide.

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

TheJo  
#326369 Jag tycker helt klart att det ska vara en träbro.
Det är ett mycket trevligare inslag i naturen än bergkross och ett plaströr i blått och svart.

Användarvisningsbild

Re: Träbro över bäcken!

Baggböla  
#326372 Om du lägger i en trumma så räknas det som vattenverksamhet och har anmälningsplikt, kan vara värt att tänka på. Det är nog iofs om du ska göra greja med brofästet också och göra bredda bron mer fler balkar.

Det hela beror ju helt egentligen på vad för trafik som ska gå över bron och vägen. Men om det bara är bil och traktortrafik så hade jag bara bytt virket. Röjt och huggit lite kring den kanske för att det blir snyggare ;) men för att iallafall virket får möjlighet att torka upp någorlunda iaf.

Jag skulle inte täckt utan såklart ha ett mellanrum just för att de ska kunna torka upp och få luftcirkulation och att regnet rinner av. Göra den tät är väl det värsta man kan göra. Snö och ren regn ligg på trät och får tid att fukta ner virket sedan så har du ett lock ovan på som hindrar luftcirkulationen och stänger in all fukt som kommer underifrån bäcken.

Avatar Fallback

Re: Träbro över bäcken!

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732479 Tänk att efter 6år så händer det plötsligt
Nu är bron förstärkt med 2st nya 200mm järnbalkar längre ut så nu kommer tyngden över däcken att fördelas ut på bägge balkarna.
Nu saknas kantregel, räcke vore snyggt samt slitbrädor. Brodern redan över med grävaren och förbättrar drivningsvägen.
1634747151_20210926_152822.jpg
1634747151_resized_20210929_180741.jpg
1634746794_20211012_161902.jpg
1634746794_20211019_155429.jpg
1634746794_20211019_155538.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).