Logistik, Transport

Leverera til fabrik?

6 inlägg 4560 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leverera til fabrik?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319249 Ni som bor riktigt nära ett värmeverk eller massabruk, går det att leverera direkt till fabrik och få mer betalt än vanligt leveransvirke? Hur mycket skiljer det sig då?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Leverera til fabrik?

Fredrik Reuter  
#319254 Tyvärr tror jag det är omöjligt, i alla fall på de stora fabrikerna.
De stora massabruken ligger på en förbrukning på 300m3fub per timma och ruljansen är viktig, tror allt sköts med virkesordernummer som behövs för timmerbilschauffören ö.h.t ska ta sig in för mätning.

Avatar Fallback

Re: Leverera til fabrik?

r93  
#319265 Nu är ju detta några år sedan men, min kompis var produktionschef på ett värmeverk, han fick betala 350 kronor kubiken för massaved som dom köpte av ett stort bolag, flisningen fick värmeverket fixa själva, tror även av det var fastmeter på bark!
När berättade detta så undrade jag om han inte kunde köpa massa av mig? Men det gick inte, kanske om jag kunde skaka fram 4000 meter.... Det blev för dyrt och omständigt att skriva kontrakt med en massa personer än att göra en årsupphandling med en stor drake....
Skaplig affär Draken gör!! Köp från skogsägaren för 300 kronor fastmetern, kör till värmeverket och få mer betalt plus att man får betalt för barken som dom fick på köpet!!

Avatar Fallback

Re: Leverera til fabrik?

80-90  
#319267 En kompis till mej har levererat till ett lite värmeverk ! Han körde allt i en hög å fick ca 150 kr mer än vad jag fick för gran massan !!! Så visst går det !!

Avatar Fallback

Re: Leverera til fabrik?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319289 Har hört att Alingsås vämeverk tar emot. Tror nog att det är värmeverken som är små som kan göra detta, annars ä det kanske som Fredrik säger.

Men för timmer då? Någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Leverera til fabrik?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319292
Mangan skrev:Men för timmer då? Någon?


Visst går det att sälja direkt till timmerhustillverkare. Räkna med förhandsbesked beträffande längder och diameter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).