Logistik, Transport

Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör?

13 inlägg 6844 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317307 Jag vet väldigt lite om vad som styr vilka faktorer som åkaren får betalt efter. Tonkilometer? Schablon? Timme? Och vem/hur bestäms vilken trave åkaren skall ta?

Hur funkar det, någon som vill berätta lite?

Edit: Gäller de som hämtar mitt leveransvirke, alltså :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

stektlök  
#317314 Jag undrar också var den pengen bolag tar som avgift när man har för liten leverans tar vägen ?
Borde inte åkarna vara den pengen ska tillfalla.

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

alias  
#317362
Mangan skrev:Jag vet väldigt lite om vad som styr vilka faktorer som åkaren får betalt efter. Tonkilometer? Schablon? Timme? Och vem/hur bestäms vilken trave åkaren skall ta?

Hur funkar det, någon som vill berätta lite?

Edit: Gäller de som hämtar mitt leveransvirke, alltså :)


Vill minnas att Södra, i alla fall tidigare har haft upplägget med transportledare som fördelar körningarna mellan åkerierna och prioriterar sortimenten för att matcha industrins önskemål.

Har för mig att LKF-koderna för fastigheterna styr hur mycket åkarna får betalt (snittavstånd till industri för resp. socken/församling), samt tonnaget (last multiplicerat med sträcka).
Bomkörningar brukar vara en fast summa per styck. Timkörning kan förekomma vid speciella omständigheter.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

haggloader  
#317426 Åkaren får slottar att leverera till olika massaproducenter och sågverk, bestämd volym och bestämd vecka. Då är det bara för åkaren att leverera enligt anvisning, om nödvändigt hyra in mera resurser.

Som en öppenhjärtlig åkare sa till mig då är det bara att köra stenhårt eller slänga in handsken!

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317446 I stora drag stämmer Alias beskrivning för södras upplägg. Tidigare styrdes ersättningsnivån av LKF men idag används något som kallas krönt vägval. Krönt vägval baseras på den "bästa" vägen från avlägg till industri.

Transport till industri (massaved) kilometer x ton.
Transport till sågverk kilometer x kubik.

Något som förvånar mig som timmerbilschaufför är att södra inte använder ton x kilometer till sågverken också vilket hade fått bort de flesta fallen av överlast.

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317449 Intressant, spelar det in hur bökig vägen är så man lägger till km på den verkliga längden om det är långt ut i skogen på smala vägar?

Och som frågades tidigare, får ni nåt extra för småskvättar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

bjed0001  
#317457 Nja Krönt vägval beräknar snabbaste vägen för timmerbil mellan punkta A och B. Lite som "vägbeskrivning" i eniro eller på google maps. Fast istället för att minimera sträckan så har varje vägsträcka har en "kostnad" beroende på längd, standard, kurvighet etc. Sen optimeras vägvalet för att minimera "kostnaden". Så den betalningsgrundande sträckan ska var snabbaste vägen. I normalfallet får man inget extra beroende på vägstandard utan det syns snarare i skillnaden i pris mellan olika områden.

Vad jag vet så finns det dom som har ett "städ" tillägg. Så när åkaren avslutar ett avlägg och plockat det sista så får han en "extra" slant. Det är väl för att ge åkaren ett incitament för att ta det där sista men då det är en fast summa per avlägg funkar det kanske som en viss kompensation för små avlägg också?

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317458
bjed0001 skrev: Fast istället för att minimera sträckan så har varje vägsträcka har en "kostnad" beroende på längd, standard, kurvighet etc.

Precis vad jag menade, fast inte sa så bra. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

jannee  
#317461 Här i södra Sverige har Träfrakt en prislista som många åkare är tvingade att få betalt efter. Listan har INTE uppdaterats på de senaste 4 åren vilket innebär att flera åkare för tillfället får ett minusresultat. Hur sedan listan ser ut har jag ingen koll på.

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317464
jannee skrev:Här i södra Sverige har Träfrakt en prislista som många åkare är tvingade att få betalt efter. Listan har INTE uppdaterats på de senaste 4 åren vilket innebär att flera åkare för tillfället får ett minusresultat. Hur sedan listan ser ut har jag ingen koll på.


Transportindex har i princip inte rört sig något de sista åren så då blir det inga prishöjningar.

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317601 Angående "städpengen" eller ersättning för slutkört parti så är den borttagen. Numera skall den vara inbakad i övrig ersättning för körningen.
Som ett strålande exempel på krönt vägval vill jag ge följande exempel: Avlägget är placerat cirka 1 km från en större väg, på grund av anslutningsvägen är avstängd sedan länge får vi göra en omväg på cirka 1,5 mil men får forfarande bara betalt för den enstaka kilometer som programmet anser är rätt väg.......

Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317608 Förhoppningsvis ett snart avsatt vägval. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur får åkaren betalt, och vem bestämmer var/när han kör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318075 Du har förstås gjort en avvikelseanmälan?

http://ny.sdc.se/admin/PDF/Avvikelsehan ... A4gval.pdf

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).