Logistik, Transport

Dela ny väg med granne som inte har pengar

8 inlägg 6359 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dela ny väg med granne som inte har pengar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316594 Ja, rent hypotetiskt om grannen säger "Ja, du får gärna bygga väg på min mark, men jag har inte råd nu" eller "Visst bygg du, men jag vill inte vara med att betala":

Är det kört då eller finns det andra sätt? Här är några funderingar:
* Jag tar alla kostnad, och grannen betalar per fub vid avverkning. Hur gör man då om grannen kör sönder? Hur styr man kostnaden genom åren?
* Det är ju grannens mark, och vägen kommer i så fall gå där dagens skotarväg går. Grannen blir lite ställd inför ultimatum, för enda vägen ut är via min väg på grannens mark...

(Vi har förresten redan en gemensam väg, har inte hittat papper på hur kostnaden för den delas. Underhållet är sporadiskt)



   TS
Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316599 Är det på hans mark så bör du ju ha någon sorts avtal oavsett. I princip kan han neka dig att köra där. Du kan aldrig hävda att du äger en väg på annans mark.

Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Ferguson system  
#316600 Hvorfor ikke gjøre en deal? Lag ei kontrakt på at du lager vegen og til gjengjeld får lov til å bruke den fritt. Og at naboen må forplikte seg til å påkoste alle fremtidige forbedringer og reparasjoner selv.

Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

jannee  
#316601 Börja gärna med att bygga en väg på grannens mark, när den är färdigställd kan han neka dig tillgång till den.
Du måste m.a.o. först skaffa dig ett servitut på att du får utnyttja den mark som avses att bli skogsbilväg, efter du gjort detta bygger du vägen och sedan får grannen hyra in sig om han vill nyttja den. Ett liknande servitut har kraftbolagen.

Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316604 Ett servitut behöver inte grannen gå med på utan ersättning. Sånt där kan kosta mer i lantmäteri än själva vägbygget. Om jag vore granne skulle jag säga: " Självklart får du bygga väg på min mark men lika självklart att jag använder den hur mycket jag vill."

Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316614 Jo,givetvis skall det skrivas avtal, man måste ju ändå komma överens om kostnader och ersättning så att alla äär överens innan man börjar. Frågan är hur man kan lägga upp det, om ni har gjort något liknande?

Den som bygger vägen äger vägen, så det är inte självklart att grannen får utnyttja den väg jag byggt hur som, även om det är på hans mark. Men det är juridisk snårskog, man måste vara överens om allt sånt innan spaden sätts i backen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Åke Nilsson  
#316646 Servitut är tyvärr en säker väg att gå.
Har själv lovat en väg en kort bit över egen mark men blev strul då vi avverkade och
skulle ut med virket.
Tur att man inte avverkade själv utan bolaget fick ta gruskostnaden.

Din granne äger inte marken i evighet amen....

Går det inte göra en vinterväg tillfälligt ?
Du har väl inte jätte mycket mark som måste använda vägen på grannens mark eller är vägen jättelång ?

Avatar Fallback

Re: Dela ny väg med granne som inte har pengar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#316652 Vinterväg? :)

Jag har mark som är besvärlig att komma åt, borde bygga 1 km på grannens mark för att komma dit. Vilket grannen skulle ha bra nytta av (så småningom).

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).