Logistik, Transport

bygga markskonare?

25 inlägg 12748 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314558
Seb macahan skrev:Nu vill jag ha kortare mattor, och vajer har varit min tanke från början. Kranen orkar utan problem med 4-5stockar i 3-4m längd.


Vilken diameter på stock tänker du dig?

Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314562 Seb, låter enkelt och bra med vajer. Får lust att prova själv. Dela gärna med dig av erfarenheten senare, men det brukar du göra. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314564 Jag hade nog tänkt en rotdiameter på 200-250. Sen tänkte jag lägga dom växelvis med att rot möter topp osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314618 En 3m-stock med mittmått 22cm har volym 113 liter och väger kanske runt 100 kg. Fem sånna borde man kunna klara med en vajrkran. Hmm... Behövs väl inte någon särskilt grov vajer heller.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314622 Nja, jag hade nog inte tänkt lägga ut dom med vajerkran, eller missförstår jag dig Mangan? Jag ska lägga ut dom med "vanlig" skogskran. När jag plockar virke kan jag ta 5-6bitar i den längden och dimensionen utan problem så de borde inte bli tyngre för att dom sitter i hop med några meter vajer.

   TS
Avatar Fallback

Re: bygga markskonare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314626 Ja, jag tänkte på min egen vajerkran. Funderar på hur koncepter kan passa mig. Antagligen något klenare virke än du tänker dig.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

hlb  
#314654 Tänk på att de sugs fast i dyngan också. Jag lovar att det är tyngre än du tror.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

Seb macahan  
#314670 Min kran lyfter 900kg på 3m och 800kg på 4m. Visst kan det nog suga fast men det där borde följa med, vi får se. Sann optimist som man är så är ju allting möjligt tills man blivit överbevisad och det brukar endast duga med att jag överbevisar mig själv :grin:
Med vajerkran är det inga problem. Dom är ju urstarka. Tror inte det finns någon skogskran som är starkare än en vajerkran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

hlb  
#314674 Du har rätt inställning, jag gillar din stil, men tala gärna om ifall det var tyngre än du trodde.

Användarvisningsbild

Re: bygga markskonare?

loppan  
#314725
Seb macahan skrev: När jag plockar virke kan jag ta 5-6bitar i den längden och dimensionen utan problem så de borde inte bli tyngre för att dom sitter i hop med några meter vajer.


En matta som legat nere i skiten ett tag och som är kolsvart när man plockar upp den brukar väga betydligt mer än när man lade dit den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).