Logistik, Transport

Bredd på skogsväg för minitraktor?

24 inlägg 12794 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#309814 Hej,

Vad har ni för bredd på era skogsvägar ni som kör med minitraktor och kärra?

Håller på att röja fram skogsvägar i min nyligen inköpta skogsfastighet. Här kördes nog med häst och vagn/släde tidigare. Skogsvägarna tror jag inte är röjda sen 50-talet. På 90talet planterades gran på en del av fastigheten och sen har inget gjorts...
Röjer bort björk och gran som är 6-8 meter höga och det är tätt.
Jag har svårt att se var vägarna kan ha gått.

Hur tänker ni när det gäller branta backar. Går man rakt upp eller borde jag försöka få till en sicksacklinje?

Utan att ha så mycket kunskap om minitraktorer så har jag fått för mig att en 4hjulsdriven minitraktor skulle passa tillsammans med en kärra, ev med drivning till de Bohusländska bergen.

Och efter att ha plöjt 38sidor om Yanmar, Iseki och Kubota här så är man ju fast, :wink:

Hoppas på hjälp
/Christina



   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

skogshasse  
#309821 jag har en alstor och den är 150 cm bred så lagom väg till den är ca 180 cm

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#309842 Tack, då vet jag hur jag ska tänka när jag letar väg och röjer i morgon!
:smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Seb macahan  
#309845 Personligen tycker jag att 15cm på var sida är väl lite. Jag har inget litet ekipage längre men jag vill ge min syn ändå. Smalt som brett ekipage så vill man ofta hålla ner bredden och även jag, det är så fruktansvärt irriterande när man sparat en huvudstam för nära vägen och röjt bort några andra för att senare konstatera att det ligger en sten 1m innan stammen som gör att hela ekipaget lutar med stamskador som följd. Jag håller med om att +15cm på var sida går an där det är slätt och rakt men ska man genom en kurva eller det lutar eller det är sten i vägen så bredda gärna lite där. Mark ser ofta så slät och rak ut ända tills man sitter i hytten och känner hur allt lutar.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#309854 Tack, Det var precis så jag kände mig idag i 7meters gran & björkslyn.
Total beslutsvånda över vilka träd som skulle sparas, vilka som skulle bort, vilka stubbar som skulle rundas, skulle jag gå åt höger, eller var det bättre att dra mig åt vänster osv .
Misstänkte att gick jag åt ena håller så skulle det väl visa sig att det inte funkade och sluta med ett kalhygge...
:lol:

Så jag tänkte att jag frågar expertisen

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

skogshasse  
#309857
Seb macahan skrev:Personligen tycker jag att 15cm på var sida är väl lite. Jag har inget litet ekipage längre men jag vill ge min syn ändå. Smalt som brett ekipage så vill man ofta hålla ner bredden och även jag, det är så fruktansvärt irriterande när man sparat en huvudstam för nära vägen och röjt bort några andra för att senare konstatera att det ligger en sten 1m innan stammen som gör att hela ekipaget lutar med stamskador som följd. Jag håller med om att +15cm på var sida går an där det är slätt och rakt men ska man genom en kurva eller det lutar eller det är sten i vägen så bredda gärna lite där. Mark ser ofta så slät och rak ut ända tills man sitter i hytten och känner hur allt lutar.


åt min alstor så räcker det länge för den har ingen hytt

Användarvisningsbild

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Seb macahan  
#309859 Kul för dig Hasse när det gäller vägplanering. Tråkigt när det snöar och regnar :wink:
Jag har lagt en massa tid för vägplanering i höst, och det har funkat o hugga (med skördaren som är smal) men nu när jag ska köra ut så har många av alla de där "hur ska jag göra träden, äh det får stå kvar".
Dom ligger ner nu. Påkörda och skadade 😈
Ta till i alla fall lite, o Hasse det finns många tillfällen då jag skulle byta min traktor o vagn mot Alstor. Men inte i dag när det kom snöblandat regn o runt nollan. Då får hellre en eller två granar stryka på foten för varm o mysig hytt med radio o kaffemuggs hållare.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

axwell  
#309863 Själva traktorn klarar sig med 150 cm men vagnen bakom är bredare, en ATV-vagn är ca 135 cm bred så då kan 150 cm vara onödigt trångt.

Där du kan gå fram med utsträckta armar på raksträckorna brukar vara ett säkert tilltaget mått för mitt ekipage, då får det vara rätt så knöligt med stubb och sten.

Min Yanmar har förhållandevis feta bakdäck, så då blir just den traktorn nästan lika bred som vagnen.

Jag har varken drivning eller vagnstyrning på griplastarvagnen och hittills har det ändå gått utan fastkörning, trots att jag oftast lastar det som ryms under kranen.

Terrängen här klarar minitraktorn lätt utan några serpentinslingor, hur brant det är i Bohuslän vet du bättre.

I gengäld har ni nog mindre snö, men dålig tjäle :wink:

Jag har några videoklipp på YouTube "storvega".

Lycka till :!:

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

skogshasse  
#309865
axwell skrev:Själva traktorn klarar sig med 150 cm men vagnen bakom är bredare, en ATV-vagn är ca 135 cm bred så då kan 150 cm vara onödigt trångt.

Där du kan gå fram med utsträckta armar på raksträckorna brukar vara ett säkert tilltaget mått för mitt ekipage, då får det vara rätt så knöligt med stubb och sten.

Min Yanmar har förhållandevis feta bakdäck, så då blir just den traktorn nästan lika bred som vagnen.

Jag har varken drivning eller vagnstyrning på griplastarvagnen och hittills har det ändå gått utan fastkörning, trots att jag oftast lastar det som ryms under kranen.

Terrängen här klarar minitraktorn lätt utan några serpentinslingor, hur brant det är i Bohuslän vet du bättre.

I gengäld har ni nog mindre snö, men dålig tjäle :wink:

Jag har några videoklipp på YouTube "storvega".

Lycka till :!:


bra beskrivning det där med utsträckta armar det fick jag lära mig av min farfar när man var liten

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

mrvimek  
#309950 Röjer och fågallra ja så,behöver ja aldrig behöva tänka vart vägen samgå för dun kan köra överallt. :)

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Kroken3  
#310009 Hej,
Tack för hjälpen! Jag har kört utsträckta armar ( och lite till då jag är ganska kort, :surp: ) idag. Många slanor blev det!!!
Jag är ganska nöjd, får gå på två gamla stubbar med yxa eller spett och vägen blev lite böjd men ser plan ut ( får väl se vad som händer när jag provar med en minitraktor ).
Nu ska jag bara bestämma hur den ska dras genom gammelskogen , köpa traktor och vagn. Sen får jag köra upp på berget, :grin: !
Äntligen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

Seb macahan  
#310015 Vad kul. Hoppas det blir bra. Har du köpt eller ska köpa maskiner?
Återkom med uppföljning hur det blir.
MVH Seb

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

ÅsaNisse  
#310091 Enligt min mening är det bättre att ta ½m extra från början, för skadade rötter och flådda stammar blir det ändå inget vettigt av senare.

Användarvisningsbild

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

halvproffs  
#310093
ÅsaNisse skrev:Enligt min mening är det bättre att ta ½m extra från början, för skadade rötter och flådda stammar blir det ändå inget vettigt av senare.


Bara att hålla med! Sick-sacka inte om det är brant för risken finns för tippning. Det bästa är nog att ta hjälp av någon du känner som är erfaren skogsmänniska för det är inte bara nu du behöver vägen/arna utan även vid nästa gallring osv. Kan vara guld värt vet jag av egen erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Bredd på skogsväg för minitraktor?

jannee  
#310095 Mät ut vägbredden lägg sedan till minst 50 cm på var sida så har du MINIMÅTTET. Alltid så raka vägar som möjligt och ALDRIG snett nedför eller snett uppför en sluttning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).