Logistik, Transport

Traktortramp?

30 inlägg 14287 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311575 Nu är det varmare prognoser... :((

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

axwell  
#311578
Mangan skrev:av Mangan » 11 min
Nu är det varmare prognoser... :((

Nu ja, men from lördagsem. ser det ut att bli på minussidan igen.

Planerar att trampa och utjämna med löst hängande balk bak, vill inte ta bort för mycket av de drygt 40 cm(35-50 cm) som jag mätte igår.
Ett packat snölager håller kvar tjälen bättre när vårsolen börjar gassa.

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

axwell  
#311857 Väderprognosen stämde riktigt bra, i klippet är det plusgrader och när jag kommer ut ur skogen -3, senare på kvällen -8 grader.
Perfekt nu blir det ett relativt fint underlag utan djupa gropar och uppstickande stubb/sten.


Så här blev det.
DSCN0969.JPG

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311865 En plusgrad och snöblandat regn idag med...

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

ÅsaNisse  
#311868 Det blir kanonväg framåt veckan, om du kan låta bli att köra sönder innan det fryser.
Var beredd när det är läge, att köra så det ryker. Det varar nog inte många dagar denna gången heller.

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311873 Låt oss inte ta ut något i förskott. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312246 Ingen fost än. Har hållit sig på noll grader med blötsnö dygnet runt i några dagar nu.

Såhär ser prognosen ut. När börjar det bära (dvs leran håller asig nägorlunda fast)?

Prognos.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktortramp?

Seb macahan  
#312432 Ni som brukar använda denna metod. Hur många gånger kör ni? Kör ni bara basvägar eller kör ni även stickvägar?
Jag har aldrig behövt göra detta innan men nu har det regnat i veckor och sen 2dm snö uppe på det. Blir nog rätt söligt är jag rädd. Har kört två gånger fram och tillbaka nu i kväll. Låg runt nollan och nu fryser det på. Ingen jätte kyla men mellan -2 till -6grader i 3-4dagar (enligt prognosen) :wink:

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

ulfgustav  
#312449 Hej
Personligen så trampar jag några gånger, dessutom lite bredare än bara körspår, på t.ex en myr så trampar jag minst dubbla maskinbredden, detta då jag kör med traktor och skogsvagn eller miniskotare, skall man köra med större maskiner ja då behövs betydligt bättre och bredare trampning, dessutom ihållande kyla ett antal dygn. För min del trampar jag bara sk basvägar, men har man känslig mark så visst kan det vara bra att även trampa stickvägar

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

ÅsaNisse  
#368837 Mangan:
Hur blev fortsättningen på denna tråd. Nu har vi ju haft några fina skogsveckor, men då kanske ditt virke låg fastfruset om du inte fick ut det förra säsongen.
Jag körde ut mitt sista lass i lördags på fin tjäle och har nu bara några träd på Högmark som jag kan ta när som helst.

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368846 Jaaa, förra året fick jag köra i lera. I år har jag kommit ut med det emsta under de 2-3 frusna veckorna i januari. Ligger väl ett halvt lass kvar, men det är bra väg där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

skogshasse  
#369111
axwell skrev:Väderprognosen stämde riktigt bra, i klippet är det plusgrader och när jag kommer ut ur skogen -3, senare på kvällen -8 grader.
Perfekt nu blir det ett relativt fint underlag utan djupa gropar och uppstickande stubb/sten.


Så här blev det.
DSCN0969.JPG


är det 400-60,15,5 däck på driven på traktorn dom verkar funka bra

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

axwell  
#369139 [
skogshasse skrev: [i] Länk till videon på YouTube:


Så här blev det.
DSCN0969.JPG
[/i]



är det 400-60,15,5 däck på driven på traktorn dom verkar funka bra


Stämmer, 400/60-15.5, körde utan snökedjor förra vintern då det inte var så mycket över halvmetern.

Fortfarande har vi ovanligt lite snö, har ändå i dagarna lagt på Lilleseths lättviktskätting ifall det kommer mer snö.
Traktorn driver fram också med sina små 25*8-12.

Använder fortfarande samma stock med slitstålet där det är för oländigt att sätta ner snöbladet eller spetsplogen.

Användarvisningsbild

pyramidsladd av gamla däck

traktorz  
#369153
axwell skrev:Väderprognosen stämde riktigt bra, i klippet är det plusgrader och när jag kommer ut ur skogen -3, senare på kvällen -8 grader.
Perfekt nu blir det ett relativt fint underlag utan djupa gropar och uppstickande stubb/sten.


Så här blev det.
DSCN0969.JPG


Häftiga prylar!
Vi kör med en enklare sladd bestående av tre personbilsdäck, skulle visserligen kunna komplettera med ytterligare tre däck för bredare spår. Blir riktigt bra faktiskt, kanske beroende på att banden på fyrhjulingen hjälper till dessutom.
1454018849_p1180384v1600.jpg

Avatar Fallback

Re: Traktortramp?

axwell  
#369207
traktorz skrev:Häftiga prylar!
Vi kör med en enklare sladd bestående av tre personbilsdäck, skulle visserligen kunna komplettera med ytterligare tre däck för bredare spår. Blir riktigt bra faktiskt, kanske beroende på att banden på fyrhjulingen hjälper till dessutom.


Don efter fordon. :mrgreen:
Hjul med fälgarna kvar har jag, vid några tillfällen/vinter, haft bakom både snöskoter och ATV:n och visst fungerar det också.
Ibland kompletterad med en dragen lätt spetsplog direkt bakom.

Tyvärr besvärligt att lyfta med 3-punkten före backning/vändning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).