Logistik, Transport

Timmerlastning nattetid??

23 inlägg 12688 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

anersimyra  
#304263
elis skrev:Har inte läst denna tråd tidigare men skummade just igenom den. Jag tyckte det var så generande och löjliga svar så jag satt faktiskt och skämdes men så kom anersimyra's svar. Tack för en vettig och sansad vinkling och skäms på er andra! Det finns folk som naturligtvis ska få bo landet även om de har arbeten som gör att de måste få sova om nätterna.
Självklart ska timmeråkarna ta hänsyn till var upplagen finns och rätta sig därefter. Och visst... det går säkert att kasta på ett lass på 45 minuter men då antar jag att man inte hinner städa upp skiten efter sig. Något enstaka lass är en sak, här rör det sig tydligen om ett större antal nätter och då ska normala hänsyn visas.
Buller på kvällar / helger kan vara ett helvete, särskilt om man själv belastas i sitt dagliga arbete. Alldeles intill vår förening pågår sen tre år tillbaks ett större bygge. Jag är föreningens kontaktman med byggherren. Byggaren " slirar " med jämna mellanrum på bullerbestämmelser, de arbetar helger trots förbud, de startar bygget runt 06.00 trots att de inte får starta innan 07.00. Det är ett evigt jagande för att förmå dem att följa egna och miljölagens bestämmelser. Med egna förestående stambyten kommer vi att ha " genomlidit " fem års byggnation i följd.. :surp: :surp: Nej fan !! på kvällar, nätter, och helger ska det vara TYST !!!! 😡 😡 😡 😡 .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

jannee  
#304268 Denna virkeslastning är ju snart avklarad, är att bara stå ut. Något större buller kan det ändå inte bli inomhus, visst kanske ni vaknar av detta främmande ljud men det är ju av övergående art - sluta och bry er. Fäll ned persiennerna eller dra ned rullgardinen så slipper ni i alla fall störas av ljuset.
Helt naturligt att arbete utförs dygnet runt på landsbygden.
Kan förstå att ni blir irriterade - är förmodligen vana vid att det är mer eller mindre knäpp tyst och kolsvart eller?
Varför inte klä på er och trava ut och fråga chauffören om de kan ändra lastningstiden av denna välta - är ju inte farligt att FÖRSYNT ställa denna enkla fråga.
Normalt brukar ansvarig för virkesinhämtningen varsko eventuella civila personer som kanske kan komma att bli störda, måste blivit en miss i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

T Landström  
#304278 Trodde man flyttade till landsbygden för att få lugn och ro ;)

Skämt åsido...så förstår jag trådskaparen... För några veckor sedan låg jag och lyssnade på en slutavverkning 1 km bort där dom körde skift...

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Vedproducent  
#304280 Som en del hetsar upp sig då. På landsbygden förekommer det arbete som ibland måste göras även på kvällar nätter. Visst ska man ta hänsyn om man kan men jag låter i alla fall folk få arbeta i lugn och ro när man vet att det är ett tillfälligt arbete. Stackars bönder tex om de inte skulle få göra skörden tex när det är så väderberoende. Jag har själv en mycket bullrande slåttermaskin varje år ett par nätter men inte går jag ut och säger åt honom att sluta.
Mitt svar att man alltid kan flytta till stan var med en liten vink men det förstod tydligen inte alla. Där kan man nog förvänta sig lite oljud även på lite obekväma tider. Vad ska man göra åt det?

Nej låt folk jobba ifred vid tillfälliga arbeten så blir det fortare lugn och ro igen. Så ska man naturligtvis inte störa i onödan.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304343 Sitter o lyssnar på en flismaskin som börjad 5,30 i 2 dagar nu o slutade 22,00 igårkväll. ikväll vet jag inte men iomed att han stod utanför min verkstad i 3 timmar efter lunch så blir de nog samma tid idag med.
Bara ta de som det är, ingen granne som klagat än i alla fall. fast kan hålla med om att man kan ju släcka helljuset i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Seb macahan  
#304872 Min kommentar kom med tanke på att Cia58 är helt ny på forumet. De flesta brukar få ett: Hej o välkommen. Inte : passar det inte så kan man alltid flytta in till stan.
Hur kul bild av skogsforum får man då??? Vi är väl alla goa var o en på sitt sätt men vi är ju även ett ansikte för hela kåren skogsägare/skogsarbetare?? Då gäller det o inte ge vatten till vissa kvarnar.

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

rokon  
#304878 Nåja det kan ju ligga ett och annat i det där med att flytta in till stan, där råder alltså inte någon tystnad. Jag har bott i den lilla staden under min uppväxt och skoltid. Kl 4.00 varje morgon efter varje snöfall så var snösvängen igång. Korsningen utanför mitt fönster ledde till 2 skolor och skulle hållas fri för god sikt. Därför röjdes det och skrapades det mot kantstenar varje natt. Nu är detta många år sedan, men jag minns att jag tänkte blir de aldrig klara? Först flera år senare förstod jag varför de höll på så, de hade skakräknare som de debiterade kommunen för.
Jag klagade aldrig, tänkte väl de måste ju röja snön i alla fall, det ända jag inte förstod var att de aldrig blev klar trots stora maskiner.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

jannee  
#304891 Kan mycket väl förstå Cia58. Van vi mörker och tystnad nattetid då behövs det inte mycket för att störa friden. Bor du däremot där ljudnivån är hög hela tiden kan du få svårt att sova om det mot all förmodan skulle bli knäpp tyst = vanans makt.
Ex, de som bor intill en järnväg hör eller uppfattar inte tågtrafiken, skulle tågen däremot inte komma tidtabellsenligt, då reagerar de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).