Logistik, Transport

Timmerlastning nattetid??

23 inlägg 12736 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmerlastning nattetid??

Cia58  
#304042 Hej!

Jag undrar om någon här vet vad och vilka tider som gäller, för timmerbilars hämtning/lastning?
Vi har ett stort timmerupplag ca 30 meter från vårt hus. Där har lastats till låångt ut på kvällarna, med alla helljus rakt in i vår bostad.

I natt blev vi väckta....04.20.....helljus och lastning i ca 1 timme.

Är detta tillåtet, eller kan vi klaga?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Fredrik Reuter  
#304047 Hej,
Vet tyvärr inte vad som gäller men det är en pressad bransch och ofta två alt treskift. Så att de lastar dessa tider är inte konstigt i sig.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

jannee  
#304050 Fullt tillåtet, när bilen går på tvåskift får man räkna med detta lilla obehag. Dra ned persiennerna, stoppa hörselproppar i öron - eller ta en stor whisky. Sänd i stället en tanke till den stackaren som är tvingad att jobba dessa obekväma tider.
Lastningen en hel timme?, man lastar fullt ekipage under 45 minuter - LÄTT - inklusive förankring.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

Cia58  
#304051 Ok.....tack för svar!

Jodå, en timme inatt. Han har hållit på längre stunder också...

Mvh Cia

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

jannee  
#304060 Då kanske det är en stackars nybörjare som håller på att lära sig + dessutom fått detta nattskift. Dock slarvigt av honom att inte blända ned till parkering eller minst halvljus.

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304087 Kolla om du kan luska reda på vilket åkeri som kör och ring och fråga om dom kan försöka undvika lastning sen kväll / nattetid, med lite tur kan dom kanske göra detta...

Kolla med skogsägaren eller bolaget som avverkat skogen så kanske dom kan hjälpa dig med kontakt till åkaren.

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Camwood  
#304107 Låt bli och sova och klä på dej å gå ut o titta o njut när en förhoppningsvis duktig kranförare gör sitt jobb! klart sevärt :grin:
Jag kan titta i timmar på maskiner + skog!!!
Skogsporr kallas det!!

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Vedproducent  
#304138
Cia58 skrev:Hej!

Jag undrar om någon här vet vad och vilka tider som gäller, för timmerbilars hämtning/lastning?
Vi har ett stort timmerupplag ca 30 meter från vårt hus. Där har lastats till låångt ut på kvällarna, med alla helljus rakt in i vår bostad.

I natt blev vi väckta....04.20.....helljus och lastning i ca 1 timme.

Är detta tillåtet, eller kan vi klaga?

Men snälla du! Det är väl ändå ganska kortvarigt? Hur orkar man ens irritera sig över något sånt? Så är det på landsbygden. Går ju alltid att flytta in i stan om du störs för mycket av lastbilar med lampor.:wink:

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

Seb macahan  
#304152 Vedproducent. Det var ju bara en fråga?
Det måste man få göra utan o bli hänvisad till stan. Jag önskar jag hade ditt problem i bland Cia58. Hade timmerbilen kört upp på trädgården o börjat bryta loss delar på huset så hade jag kanske vaknat.....Men så sitter man här o pratar/skriver strunt sent in på nätterna med.....

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

machonisti  
#304154 Strunta i strunt!

Mycket svårt!

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304188 Ni är jdu inte direkt välkomnande...

Användarvisningsbild

Re: Timmerlastning nattetid??

anersimyra  
#304243
Cia58 skrev:Hej!

Jag undrar om någon här vet vad och vilka tider som gäller, för timmerbilars hämtning/lastning?
Vi har ett stort timmerupplag ca 30 meter från vårt hus. Där har lastats till låångt ut på kvällarna, med alla helljus rakt in i vår bostad.

I natt blev vi väckta....04.20.....helljus och lastning i ca 1 timme.

Är detta tillåtet, eller kan vi klaga?
Störande ( Bullrande ) arbete kan kräva tillstånd efter kl 19.00 vilket räknas som kväll. Vissa arbeten nattetid kan kräva tillstånd från polisen. Du får kolla med miljö och hälsa i din kommun.
Mvh Anders.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

elis  
#304247 Har inte läst denna tråd tidigare men skummade just igenom den. Jag tyckte det var så generande och löjliga svar så jag satt faktiskt och skämdes men så kom anersimyra's svar. Tack för en vettig och sansad vinkling och skäms på er andra! Det finns folk som naturligtvis ska få bo landet även om de har arbeten som gör att de måste få sova om nätterna.
Självklart ska timmeråkarna ta hänsyn till var upplagen finns och rätta sig därefter. Och visst... det går säkert att kasta på ett lass på 45 minuter men då antar jag att man inte hinner städa upp skiten efter sig. Något enstaka lass är en sak, här rör det sig tydligen om ett större antal nätter och då ska normala hänsyn visas.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

ÅsaNisse  
#304258 Prata med transportören så går det nog säker ordna att de lastar på bättre tider för er. En öppen dialog brukar kunna lösa de flest problem. Däremot när det blir låsningar och inte folk ska kunna prata direkt med varandra utan det ska gå omväger via myndigheter osv, så blir det bra skit av det.
Liknelse: Löve´n.

Avatar Fallback

Re: Timmerlastning nattetid??

tallen100  
#304260
Camwood skrev:Låt bli och sova och klä på dej å gå ut o titta o njut när en förhoppningsvis duktig kranförare gör sitt jobb! klart sevärt :grin:

Nu verkade det ju inte vara en särskilt duktig kranförare om det tar en timme att lasta :wink:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).