Logistik, Transport

Upplag BREDVID ledning?

29 inlägg 12836 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#304046 Bönder (skogsägare) och åkare är syskon, alla lika snåla. Se bara på hur smala och krokiga vägarna är i Småland, sedan har vi vändplatserna. En redan trång vändplats blir INTE större bara för att det ligger fullt med virke runt den.
Många vägar är egentligen bara godkända för bil, men... drar man inte med släpen och vänder blir det ett ramaskri från först bonnen och sedan sågverket - det har ju gått förut.
Kör inte jag finns det alltid någon annan som gör det - ALLA vet det. Samma när det gäller upplag, skogsägaren lägger timret där det är BÄST för honom - utan att tänka. Lastar du inte blir det du själv som får stå för smällen, blir illa omtyckt av alla - inte minst av arbetsgivaren.
Som grädde på moset får man sedan skäll för att man kör sönder deras dj**la kostigar.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304049 Det tar 15 minuter att lasta en bil, det tar en halv dag att tippa från traktorn om allt går perfekt, mycket längre tid om det är svårt läge.

Är åkarens tid så himla mycket mer värd? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#304052 Svar till Mangan - JA och återigen Ja
Vad är ditt ekipage värt, jämfört med skogsbilens minst 2 mille + chaufförens "höga" lön.
Branschen är hårt pressad och lönsamheten är många ggr + - 0, av den orsaken börjar bemanningen även på skogsbilar blir av utländsk härkomst.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304053 Du kan trösta dig med att chauffören tjänar flera gånger bättre än jag, trots att jag har högre lån...

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#304058 Mangan, vem är rikast och inte minst levt rikast (bäst) när pensionsåldern uppnåtts?. Idag lever man INTE på en chaufförslön - men man överlever. Hålla på med att köra nätter bara för att få 25 kr mer/tim, vilka gör detta, förutom dumma chaufförer.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

isteskog  
#304061 Rejäla vägar och vändplaner tjänar man på även som skogsägare! Sen ska man vara lite tuff och säga ifrån om väglaget efter regn är lite löst. Den dialogen har jag med min inspektor på mina vägar och de vägar (samfälligheter) där jag är vägansvarig.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304066
jannee skrev:Mangan, vem är rikast och inte minst levt rikast (bäst) när pensionsåldern uppnåtts?

Jag är glad min fru tjänar pengar, själv har jag svårt att klara avbetalningarna.

När.pensionsåldes uppnåtts får jag nog jobba vidare, kantänka.
. Idag lever man INTE på en chaufförslön - men man överlever. Hålla på med att köra nätter bara för att få 25 kr mer/tim, vilka gör detta, förutom dumma chaufförer.


Dumma sjuksköterskor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304069 Hur ser den kalkylen ut, isteskog? ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

isteskog  
#304081 Inga avdrag för att köra in med bara lastbil, premie för att kunna hämta virke även vid lite sämre väder (ej tjällossningstider), kallas häruppe åtkomsttillägg. Större möjligheter att ta dig till skogen även vid sämre före. Det märker jag själv i år, sen jag la på bergkross så tar jag mig till skogen även om det har kommit 250mm på 1,5 månad! Vid rotköp, större möjlighet att få ett bättre pris om vägen är i bra skick. Kommer inte på något mer så här i hastigheten :grin:

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

axwell  
#304123
isteskog skrev:dning?

Inlägg av isteskog » Idag, 20:57
Inga avdrag för att köra in med bara lastbil, premie för att kunna hämta virke även vid lite sämre väder (ej tjällossningstider), kallas häruppe åtkomsttillägg. Större möjligheter att ta dig till skogen även vid sämre före. Det märker jag själv i år, sen jag la på bergkross så tar jag mig till skogen även om det har kommit 250mm på 1,5 månad! Vid rotköp, större möjlighet att få ett bättre pris om vägen är i bra skick. Kommer inte på något mer så här i hastigheten :grin:


Om du vill sälja fastigheten så får du fler spekulanter som vill betala bättre :!:

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304184 Det där är ingen kalkyl, inte en siffra på varken intäkt eller utgift! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

jannee  
#304193 Snål han spar och f'n han tar, detta gäller i högsta grad dumsnåla skogsägare som INTE bygger riktiga skogsbilvägar.
Tänk Mangan på hur mycket tid som du spar resten av ditt liv när du har en riktig bilväg rakt igenom din skog.
För övrigt måste jag HELT hålla med Isteskog i hans tänkande och handlande.

Avatar Fallback

Re: Upplag BREDVID ledning?

isteskog  
#304195 Jag är då inte tillräckligt duktig på att göra kalkyler som visar på nyttan med att ha bra skogsbilvägar. Vet bara vilka avdrag och tillägg jag kan få med ett bra vägnät. Tror nog att ni i Södra Sverige kommer att få rusta upp era vägar framöver(det finns dåliga här uppe också) till den standard som virkestransporterna egentligen kräver.
Du får nog leta på Skogforsk efter kalkyler, Mangan! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Upplag BREDVID ledning?

Ängagärdet  
#304218 -Värdelöst med fin skogsbilväg, skiftet som förr var så stort är nu så litet! Inte på grund av vägens yta utan tillgängligheten!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).