Logistik, Transport

Lastbil eller ej

17 inlägg 16785 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lastbil eller ej

Ercen  
#303724 Hej,

Jag pysslar med sektionsfällning av träd. För närvarande så lejer jag bort alla transporter.
Jag står i valet och kvalet om jag ska satsa på att skaffa mig en mindre lastbil med kran men jag skulle vilja vet vad det kostar att äga en lastbil och vad den kostar per mil i drift(bränsle/service etc.). Jag tänker spontant på en lastbil med tipp och en kran på ca. 12-16 meter för ca. 200 000 kr. Jag bor i lägenhet och har inte heller speciellt bra möjligheter att mecka, vilket jag förövrigt gärna slipper.

Jag har absolut ingen erfarenhet inom området och har inte heller körkort men visar det sig att det kan va lönt att ha en egen bil så får jag bädda för det!

/Skogsmulle



   TS
Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

skogshasse  
#303742 har du funderat på en bil som är skattebefriad. jag har en gammal Volvo för transport av min alstor och den drar ca 3 liter milen. jag hyrde en volvo fl6 något hette den sommaren 2013 och den skulle dra ca 2 liter enligt ägaren så jag tanka fullt och kollade men den drog också ca 3 liter. en fördel med min gamla bil är att det finns stora tomma utrymmen mellan framhjul och bakhjul så jag ska tillverka måttanpasade verktygslådor dit. dom ska vara i plåt och låsbara så man kan låsa in alla verktyg samt utrustning man har med sig.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

larema  
#303760 Du får en begagnad Scania eller Volvo med kran för ca. 200000 kr.
Jag skulle nog titta runt lite på Blocket och dom lokala lastbilshandlarna för att se vad som finns.
Kusinen har köpt en kranbil, den är inte ny och den är inte dålig för 200000 kr. Det är kran och lastväxlare på den så det fungerar väldigt bra. Det är en Scania 124 årsmodell 1997, vad mer kan man begära för en fullt fungerande lastbil?

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

Jim_the_one  
#303763 Har inga siffror på vad allt kostar eller så men det är nog lite grejer som lätt glöms bort. Trafiktillstånd för yrkestrafik. Ykb å annat "livsnödvändigt"
Jag hade tolkat dessa transporter som yrkesutövning. Dvs att byråkraterna helt klart kommer göra det. Då du kommer köra detta till en dumpplats.

Tror inte att du eldar så värst mycket ved i lägenheten. Annars hade du fått köra hem det utan allt det dära extratjafset.

Du kommer nog få mycket huvudvärk med egen lastbil. Men förhoppningsvis rätt roligt också.

antar att det är mest kranen du vill åt?

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

ÅsaNisse  
#303808 Det krävs inget YKB för att utföra ett arbete. Däremot för att enbart transportera gods/varor.
Om jag har i uppgift att ta ned ett träd och ombesörja borttransporten så är det ett arbete.
Samma sak om jag bygger en väg och kör grus till det vägbygget. Då transporterar jag material till mitt egna jobb som jag sedan tar betalt i en klump för.
Däremot får jag inte köra ett lass grus som tippas i en hög och någon annan ska ta hand om vidare.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

jannee  
#303811 Du pratar om att ene en kran på 16 meter, förmodar att du också ska utrusta den med korg, tänk då på att kranen måste vara besiktigad och godkänd, kan kosta bra med pengar det också.

Användarvisningsbild

Re: Lastbil eller ej

Vardon  
#303812 Nu vet jag inte var du bor och tänker parkera men håll koll så du inte behöver vara i miljözon om lastbilen inte är godkänd för det. Kan bli tråkig stämning om du blir påkommen.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

Tosca  
#303817
Ercen skrev:Jag har absolut ingen erfarenhet inom området och har inte heller körkort men visar det sig att det kan va lönt att ha en egen bil så får jag bädda för det!

/Skogsmulle

Ja, vad kostar det att ta lastbilskort idag?

Användarvisningsbild

Re: Lastbil eller ej

Erre  
#303824 Bara ett c och YKB utbildning hamnar på ca 60 - 70 000kr . Om man klara sig på en skrivning å en uppkörning.

Användarvisningsbild

Re: Lastbil eller ej

rokon  
#303830 Det var andra tider i början på -80 talet då köpte jag tillsammans med 2 kamrater En gammal fin Volvo N 86 -68 med hiabkran och 5 metersflak för 14000 kr vi grejade C-kortet på så vis att vi intygade för varandra att vi kunde köra den varvid vi fick C behörigheten. Jag gjorde en del körningar i Firman för egen räkning samt alla lyft vid verkstadsbygget, aldrig nå tjafs med något trafikkort då jag körde grejor som jag jobbade med eller reparerade. Jag vill minnas att den drog endast 2,6 liter mil på långkörning ps körde aldrig över 80 km/h
Ps tipp på gammal bil är inget för nybörjare, första gången polarna skulle köra grus och tippa av det så stod de ej så bra, flaket glappade i infästningen varvid ramen vek sig.
blev sedan att lyfta av flaket med 4 meters kranen vilket gick bra samt köra lastbilen till bysmeden som skar av den vridna ramdelen och tog in den till ässjan där han värmde upp den och sedan riktade den.
Jag tror nog du skall nyttja andra för transporten och ha ett stadigt släp med dragbil när det ej är så mycket.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

aalg  
#303911 Ykb behöver du inte och inte heller trafiktillstånd så länge du kör dina saker på flaket. Däremot, som sagts, så är det ju inte helt gratis att ta c kort. Låter besvärligt att inte ha någonstans att skruva i den. Gamla bilar behöver ju som regel lite kärlek för att funka och verkstan kan bli ganska dyrt.
Beror ju lite på vad du är mest sugen på, kranen eller flaket. Tror det finns "små" lastbilar med vändskiva och trailervagn som du får köra på be kort där du kan lasta rätt mycket. Kan kanske vara ett alternativ, vet inte hur stort utbudet är på beg sidan dock.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

Tosca  
#303913 Hur höga är skatterna på lastbilar?

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

aalg  
#303917 Det finns en gräns på, tror jag, 12ton. Under den så betalar man bara skatt, över gränsen så till kommer vägtrafikavgift också. Har tyvärr inga summor, men har för mig att det är vägtrafikavgiften som är dyrast.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

larema  
#303990 Skatten på lastbilar är försumbar så länge man inte har släpvagnsdrag på den. Har du sådant så blir skatten ca. 11000 kr/år.
Jag blev riktigt förvånad då jag fick tillbaka ca. 4500 kr från myndigheten.
Åren därefter så betalade jag bara ca. 1000 kr/år för lastbilen och ca 11000 kr/år för att jag hade släpvagnsdrag på den.

Avatar Fallback

Re: Lastbil eller ej

skogshasse  
#304021 gäller det alla drag. jag har sett en bil med 50 kula som han hade till husvagn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).