Logistik, Transport

vad kan man kräva?

9 inlägg 5341 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad kan man kräva?

Pensionär  
#302108 Ska försöka förklara det här nu, men ni får ha lite tålamod.

Jag har ett skogsskifte som delas i två delar av en bäck. Del A kan jag driva västerut in på min egen mark som jag äger sen tidigare. Del B Har jag servitut väg österut till en bilskogsväg.

På södra sidan har jag två rågrannar som efter mera markköp nu även äger några hektar på norra sidan om min skog.

Skogen som de äger på norra sidan har dom ingen väg till ej heller servitut. En av dom ringde för en tid sen och sa att de hade funderat på att bygga väg över min mark ( på del A ) om jag gick med på det. Den vägen skulle jag då i fortsättningen få använda.

Del A är Bara 1 hektar stort, Del B på 5 hektar skulle jag fortsättningsvis måsta driva österut.

Så jag börja fundera på vad det kan vara värt för mig. Ge bort vägbredd ( ca 6 meter + 100 meter i längd ) För att jag om 30 år ska ha en bättre väg för 1 hektar.

Eller kräva att dom bygger en bro över bäcken så att jag kan få ut allt virke via deras nya väg.

Hur tycker ni andra på skogsforum? Är jag för girig om jag vill att dom ska bygga en bro?



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad kan man kräva?

Skogshuggarn  
#302128 Hur bred är bäcken?.

Avatar Fallback

Re: vad kan man kräva?

Pensionär  
#302132 Bäcken är ca 5 meter bred. Vattenflödet är inte så enormt förutom på våren då förstås. Men det besvärliga med den bäcken är att den mer eller mindre är bottenlös.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad kan man kräva?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302135 Det låter som en dyr övergång. Vad är det för tänkt standard på vägen?

Användarvisningsbild

Re: vad kan man kräva?

Skogshuggarn  
#302138 Glömde fråga vad ni ämnar köra för maskintyp över bron?, (4 hjuling/JB traktor eller en fullstor skotare?), men det känns som att vi pratar "balkbredder" istf enklare "kavelbro" med några ordentliga rotstockar som bärande "lina"?.

Frågorna baseras givetvis på att få någon "hum" om ev byggkostnad för bron, och vad som kan vara rimligt utifrån det.

Avatar Fallback

Re: vad kan man kräva?

Pensionär  
#302147 Ska jag ha någon nytta av en bro så måste den ju hålla för en skotare helt klart.
Standarden på vägen skulle väl va lite åt de mer enklare hållet. All avverkning måste ändå ske vintertid i de området för de är vattensjukt överallt.
Det skulle inte va så fin väg att man kan åka personbil på den.


Att bygga en bro av den standard jag tycker behövs kostar en del det är sant. Men att köpa mark är inte heller billigt.

Spontant tycker jag att det är lite magstarkt att jag ska ge bort mark till ett vägbygge och bara kunna nå 1 hektar av min mark via den vägen.

Det är ju rå grannarna som är i behov av en väg inte jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad kan man kräva?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302156 Det går inte att byta så att ditt västra skifte blir större och grannarna tar hand om det östra femhektarskiftet?

Avatar Fallback

Re: vad kan man kräva?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302173
Pensionär skrev:Men att köpa mark är inte heller billigt.


6 x 100m är 600 m2. För genomsnittlig mark utan träd får man väl kanske ge runt 1:-/m2. Så i storleksordningen 600:- är själva marken värd. Värdet på träden tillkommer förstås, och kanske en ersättning för förtida avverkning på en femhundring till.

Fråga dig själv, är det inte värt 1-2000:- att få en 100m lång väg byggd gratis? Jag hade tackat ja, utan tvekan.

Vägbygget kanske kan kosta 30-60:-/m (gissningsvis). Bron över bäcken kostar säkert mer än marken + vägbygget.

Användarvisningsbild

Re: vad kan man kräva?

Skogshuggarn  
#302307 Blir många parametrar att ta hänsyn till här, men,,,,

Känns som det är befogat med en 7-8 m balkbro med 2 x fundament och grovsågad körbana om den ska hålla för fullskotning och över längre tid.
Lägg även till arbets + maskintimmar så har du garanterat överskridit ett 5 siffrigt belopp rätt snabbt.
Är markupplåtelsen värt detta, för dig och grannen, och något som ni båda kan känna er nöjda med?.

Det är nog det viktigaste i det här fallet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).