Logistik, Transport

Köra hem, eller välta av ute?

28 inlägg 13491 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299190 Har fastnat i beslutsångest, skull behöva en spark i ändan för att välja.

Skall jag lägga av massaveden vid vändplan ute i skogen, eller skall jag köra hem den? Hur hade DU gjort?

Fördelar hemma
* Lätt att tippa av
* Slipper ev. ploga vägen
* Kan köra och lossa i halvmörker.
* Har ändå traktorn med mig.

Fördelar vändplan
* Kort körning (sparar 1100m enkel väg längs skogsbilvägen)
* Slipper ta med traktorn, kan gå eller ta bil.
* Kan koncentretra körningen till bra väder,
istället för att köra lass varje/varannan gång jag är ute.
* Mindre slitage på ringkedjorna och vägen.

Trodde att jag fick transportavdrag 12:-/m3fub om jag la vid vändplan, och inget hemma. Kollar upp det nu, kan vara tvärt om... :sad:

Karta:
karta.png




   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

herjman  
#299192 Spontant, vändplan. Låter tidsödande att ligga och kuska med traktor 1100m. Varför kan du inte lossa i mörker vid vändplan?

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#299195 Börja med att göra en riktig vändplan så du slipper transporttillägget, väldigt dumsnålt att inte göra så.
Annars är 1100 meter på en riktig bilväg inte mycket att orda om. Kostar mer att köra med p -bil fram och tillbaka + eventuellt transporttillägg.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299198 Tänker mig att det tar 8 minuter att köra i 8 km/h, är inte jättefarligt. Kostnad med traktorn är väl en tia eller två per lass?

Vändplanen och vägen är inte bara min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

isteskog  
#299202 Fick du transportavdrag pga ej vändbar vändplan för virkestransport? :?:

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299205 För att det inte gick att köra med släp, krokig väg tror jag. Vi har inte så fina vägar som uppe i norrland.

Men som sagt, har fått olika besked och avdrag beroende på vem som kört. :( Håller på att kolla upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

isteskog  
#299221 Mangan! Ni får väl göra en kalkyl på hur mycket virke vägens båtnad har. Sen kollar ni vad det skulle kosta att rusta upp skogsbilvägen till den standard som behövs för att slippa transportavdrag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299245 Om det är slutavverkning med entreprenör så kan det löna sig att rusta upp vägen, är det bra bärighet på vägen? tänk på att säkra vägen standard innan du släpper in tunga maskiner och bilar på den.

Men om det är gallring av mindre partier som du gör själv så skulle jag köra fram det till den större vägen. Det som tar mest tid är ju lastning i skogen och lossning vid avlägget, transport efter skogsvägen går ju snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299256 Jag har ungefär samma situation, skillnaden är att min skogsväg är farbar med timmerbil.

Om jag skulle göra en större huggning utmed vägen så att jag får ihop leveransgill volym så skulle jag lägga det utmed skogsvägen.

Men nu så hugger jag mest vindfällen, så det blir sällan så stora volymer på samma ställe, så jag kör hem det och lägger utmed stora vägen, så slipper man hålla skogsvägen plogad...
Eftersom om jag sällan hugger mycket på samma ställe så blir det rätt lagom att hugga och lasta samtidigt, och när man har lass åker man hem och fikar lite... :-)

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

rikard_e  
#299279 stod i samma dilemma igår, blev att jag körde från avverkningsplatsen hem, det är 2.7 kilometer enkel resa.

Det är lättare att lägga av det hemma, märkte att kranen inte var jätteförtjust i att lyfta 550 stock som är 69 cm i diameter. Dessutom har jag uppsikt över det hemma. Dock blir det bara 4-5 vändor för mig.

Hur många lass räknar du att det blir?

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299292 Blir säkert 15 lass i alla fall. En annan skall ju tippa av lasset, och jag funderar på att stå längs med vägen och tippa nerför en liten slänt hemmavid. Tror det kan bli mycket smidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

åberg  
#299300 Är det smidigare att lossa hemma så kompenserar det ju för en del av de åtta minuterna.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299645 Jaha, nu fick jag besked om att till vändplan går det att köra med släp, så jag får inget avdrag där nere.

Å andra sidan skall jag egentligen få avdrag när jag lägger upp hemma, de får backa ca 80m, men har varit snälla.

:shock: :surp: :ugeek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

jannee  
#299648 Backa 80 meter?, vad har man backspeglarna till :roll:, är annars något man får göra dagligen - flera gånger - är något en van chaufför gör lättare än du Mangan gör med ett fullt virkeslass efter din bonntraktor. Men visst, många chaufförer har med åren blivit enormt bekväma/bortskämda.

Avatar Fallback

Re: Köra hem, eller välta av ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299656 Nåja, det finns ju regler. Mer än 50m backning => tillägg.

Är det förresten någon som med bild kan visa vad "förkortat släp" innebär?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).