Logistik, Transport

Traktor över grannens mark

12 inlägg 6497 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktor över grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299177 Vad skulle ni vilja ha för ersättning för att köra virke över er mark med liten traktor och vagn? Säg 20 lass á 3 m3fub med jordbrukare, 500m och det är till 90% befintliga skotar- och stickvägar jag skall använda?



   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

brassel  
#299179 Knepigt, men vad är tankarna kring alternativkostnaden till och börja med?

Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299182 Finns två andra alternativ.

1) Köra ut över annan granne mark, fast då bara 100m, och lägga upp vid hans bilväg och köra ut därifrån ca 2 km till allmän väg. Så gjordes förra gallringen med entreprenörer och maskiner. Skall jag köra runt själv med traktorn är det 2 km asfalt plus 6 km grusväg för att komma in den vägen.

2) Bygga bro/bank över å (7-30m bred, grund och fast botten) för att komma till min delägda bilväg. Tidigare avverkningar (-98) har kört rätt över ån med storskotare, men tror ingen gör så numera... 😈

Jag vill kunna ge grannen ett bra erbjudande i första hand.
Senast redigerad av Mangan mån 17 nov 2014, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

jannee  
#299184 Inte ett öre. En sådan liten traktor och med så små lass - gör absolut ingen skada. Vad gör man inte för grannsämjan.

Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299185 Tycker jag har bra förhållande till grannen - vi delar en bilväg - och betalar gärna för att behålla det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

isteskog  
#299186 Mellan 3-5 kr/m3fub tycker jag är en bra ersättning iaf om det inte blir skador på grannens mark. Men fråga först vad han tänkt sig, han kanske inte vill ha någonting 8)

Användarvisningsbild

Re: Traktor över grannens mark

Ängagärdet  
#299196 Å vill han inte ha något, så åker du dit med en fågladricka när du är klar!

Användarvisningsbild

Re: Traktor över grannens mark

Peteflamingstar  
#299207 60 fub à 5 kr blir 300 spänn, räcker i alla fall till en berömd Grouse!

Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

ÅsaNisse  
#299211 Sådana transporter måste en normal grannsämja tåla, och då ändå bättre med lite malt eller korn.

Användarvisningsbild

Re: Traktor över grannens mark

Skogshuggarn  
#299255 Bäst är ändå alltid att fråga!, men för de volymerna/ekipaget skulle jag inte ta något i ersättning.
Mao,,,skillnad på några vedlass med traktor och en bandad skotare som kanske ska "harva" ut några 100/1000 m3 på "svärtan", (Se skogsbolagen).

Användarvisningsbild

Re: Traktor över grannens mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299278 Kan det finnas anledning att grannen i fråga behöver köra ut på din mark i framtiden? Jag och ena grannen har så att ibland behöver han köra över min mark och ibland även lägga upp virke där. Ibland behöver jag köra ut över hans mark och lägga upp virke där. Vi låter udda vara jämt och har bra relationer.

Dock frågar vi alltid varandra om lov först!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Traktor över grannens mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299289 Vi har var sina ganska långsmala fastigheter. Det går en gemensam väg längs med, till stor del på grannens sida. På ett ställe åker han och tar hö över en.äldre traktorväg som är min. Har inte kollat, men detta är antagligen reglerat i skifteshandlingarnatt (vi är de två gårdarna i byn).

Jag vill.nu köra över grannens skog för att komma till ett skifte som.ligger bortanför grannens, ett skifte jag.köpt till alltså.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).