Logistik, Transport

skogsväg - laga skifte

19 inlägg 15683 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skogsväg - laga skifte

slatte  
#292027 Skogsvägar och laga skifte:

Mina föräldrar har en skogsväg som har ett gammalt "avtal" skrivit i samband med laga skifte på 1800-Talet.
Enligt detta avtal äger grannfastigheten rätt till att utnyttja denna skogsväg och även passera över skogsmark för att komma till denna väg.

Men en del har ju hänt med denna väg sedan 1800-Talet:

Det vi vet är att min morfar på 50/60-talet gjorde om stora delar av denna väg t.ex all vägsträcka som på 1800-talet gick på grannfastigheten nu drogs om
och är nu belägen med hela sin sträckning på mina föräldras fastighet.
Detta gjorde han för att dåvarande ägare till grannfastigheten inte ville vara med och dela på kostnaden för vägbygget, som före dette inte var farbar med traktor/lastbil.

Gamla kartor från laga skifte finns hos lantmäteriet, på denna kan man se att stora sträckor har ändrat sig i jämförelse med dagens sträckning.

Men nu till frågan, gäller fortfarande dessa gamla avtal? vad tror ni?

Anledningen till detta har blivit aktuellt är för att grannfastigheten nu är till salu och stora avverkningar kommer säkert att inträffa.

Känns jättelustigt att hela vägen ligger på mina föräldras mark och allt underhåll ombyggnation från skogsstig till bilväg, har skötts av min familj och morföräldrar,
och på detta så har grannfastigheten full rätt att använda denna väg bara den återställs till ursprungligt skick?
Enligt mäklaren som säljer denna fastighet har vi ingen möjlighet att ta betalt per transporterat virke m3fub mm eftersom detta avtal finns?

Någon som har varit med om något liknande?



   TS
Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

elis  
#292037 Slutar inte dessa gamla servitut att gälla nu i höst, kolla på lantmäteriets hemsida.

Användarvisningsbild

Re: skogsväg - laga skifte

ananders  
#292048
elis skrev:Slutar inte dessa gamla servitut att gälla nu i höst, kolla på lantmäteriets hemsida.


Är det detta du menar?

http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... ch-pengar/

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

elis  
#292060
ananders skrev:
elis skrev:Slutar inte dessa gamla servitut att gälla nu i höst, kolla på lantmäteriets hemsida.


Är det detta du menar?

http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... ch-pengar/


Jo, har dock inte tittat på det närmre så jag vet inte om det gäller i detta fall.

Användarvisningsbild

Re: skogsväg - laga skifte

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292065 Troligen så gäller rätt till väg fortfarande men de måste vara med och betala underhåll och reparera de skador som blir.

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292067 Bra fråga, är den gamla vägen kvar? Är den gamla sträckningen utmärkt i avtalet, eller är det ospecificerat exakt var man får köra?

Min gissning är att de delar som är nya, gäller inre avtalet på. De gamla delarna gäller det på

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

Tosca  
#292069
OAS-forests skrev:Troligen så gäller rätt till väg fortfarande men de måste vara med och betala underhåll och reparera de skador som blir.

Frågan man kan ställa sig är ju om betalningen för underhållet även gäller retroaktivt?
Spontant kan jag känna att dina föräldrar har ganska mycket att tjäna på att köpa in grannfastigheten själva.
Ni kanske ska överväga detta?

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

slatte  
#292120 Nu har min mor pratat med länsstyrelsen.

Enligt LS har vi ingen möjlighet att ta betalt eller liknande för att grannfastigheten ska kunna köra virke på denna skogsväg.
Detta gamla avtal är skrivet så att om vi skulle göra en helt ny väg på vår fastigheten skulle våra grannfastigheter även få utnyttja denna väg utan någon extra kostnad.

Avtalet är också skrivit så att de även får passera över skogsmark för att komma till väg.

Man kan ju bara gratulera grannfastigheten :p

Angående köp av denna fastighet är den i största laget för mina föräldar att ro i hamn tyvärr.
Man kanske kan avverka för 5 miljoner på fastigheten priset på fastigheten kommer väl gissningsvis hamna på 10-13 miljoner.

Ingen lätt situation :p

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

Tosca  
#292138 Det kan ju vara värt att fråga banken vad de anser om en sån affär, iom att fastigheten gränsar emot så skulle ju de indirekta mervärdena öka genom förbättrad arrondering.

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

isteskog  
#292149 Om ni bildar en vägförening med en förrättning av Lantmäteriet så fördelas ju kostnaderna för underhållet på varje fastighet via en båtnad. Är det en möjlighet för att få den nya ägaren att göra rätt för sig, eller gäller det gamla avtalet före en vägförening? Någon som är insatt? :?:

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292167 Vägföreningen upphäver nog det gamla avtalet men det är nog svårt att tvinga med någon i en vägförening om fastigheten redan har nyttjanderätt.

Användarvisningsbild

Re: skogsväg - laga skifte

Anders Hansson  
#292174 Gör ni en vägförrättning kan ni tvinga med grannfastigheten i den.

Användarvisningsbild

Re: skogsväg - laga skifte

Kse  
#292175 Passa på att göra ett nytt avtal med nuvarande ägare innan försäljning, han har ju inte dess mer att förlora på det.

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

höga  
#292178 Grannfastigheten måste kunna få ut sitt virke till bilväg, har fastigheten då ett servitut att använda väg över din fastighet så gäller ju det. Det är klart att han skall återställa vägen till minst ursprunget skick
Dokumentera väl vägen innan transporterna börjar och se till att skogsbolaget vet vad som gäller med återställning av vägen. Att vägen delvis fått ny stäckning kanske gynnar alla.

Avatar Fallback

Re: skogsväg - laga skifte

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292182
Anders Hansson skrev:Gör ni en vägförrättning kan ni tvinga med grannfastigheten i den.


Jag blir lite osäker på om man kan tvinga in en fastighet som redan har ett servitut, åtminstone när det bara är två fastigheter inblandade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).