Logistik, Transport

Använt privatväg för avverkning utan lov

41 inlägg 27454 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#290128 Hej!

Jag är ny skogsägare och forumdeltagare och jag har en fråga,
så jag hoppas någon har med kunskap än jag :)
Jag ska ta det så kortfattat som möjligt.

Jag äger en fastighet med tillhörande skog. Upp till skogen går en grusväg från fastigheten. Denna grusväg är min privata väg.

En granne har en plätt skog bredvid min skog, och han har utan att fråga om lov använt min privata grusväg vid avverkning. Den entreprenören han anlitade har kört med tunga lass som gjort åverkan på vägen, framförallt över ett dike. Trumman verkar inte vara skadat, men mycket grus har fallit ner vid sidorna av diket och så vidare. Det generella skicket har försämrats avsevärt på vägen.

När jag påtalat för skogsägaren att det är åverkan på vägen skyller han ifrån sig, att han borde frågat om lov och så vidare, men får inget vettigt svar eller förklaring av honom. Entreprenören som han anlitade vid avverkningen har kontaktat mig och sagt att hade fått direktiv av markägaren att använda vägen. Entreprenören har varit ute och inspekterat grusvägen och anser att det inte har blivit någon åverkan eller skador på vägen i samband med avverkningen.

Kortfattat har grannen använt min privata väg utan lov, det har blivit skador (anser vi). Entreprenören anser inte att det blev några skador.

Vad kan jag göra härnäst?
Jättetacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

haggloader  
#290130 Fortsätta att pressa entreprenören med små ord, de är skyldiga att laga vägen till ursprungligt skick. Prova också att med små ord gå uppåt i skogsbolaget.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#290146
haggloader skrev:Fortsätta att pressa entreprenören med små ord, de är skyldiga att laga vägen till ursprungligt skick. Prova också att med små ord gå uppåt i skogsbolaget.


Tack för ditt svar! Jag ska försöka pressa entreprenören ytterligare. Vet du/någon om det finns något lagrum eller liknande gällande att entreprenören är skyldig att återställa vägen?

Entreprenören redan nu utryckt att han anser att det inte finns skador på vägen.. då är min andra tanke vem som har bevisbördan. Entreprenören vet inte hur vägen såg ut innan avverkningen, och jag har inga bevis heller eftersom jag inte räknade med att en granne olovligen skulle beträda vägen med skogsmaskiner och timmertransport.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

ÅsaNisse  
#290172 Kolla först med lantmäteriet om din granne har servitut för att använda vägen. Om så är fallet får han använda vägen, men inte orsaka skador utan att laga det efter sig. Har han inte servitut så är det ju lite kraftigare i lagstiftningen med olaga intrång, egenmäktigt förfarande osv.
Du har nog inget för att tjata på entreprenören eller skogsbolaget för dom handlar efter de uppgifter de fått av markägaren och det är till syvende och sist den som gör den ekonomiska vinningen (?) som är ansvarig. Dvs Markägaren.
Sen kommer vi till den lite besvärliga delen och det är hur man hanterar grannsämjan. Har grannen tidigare nyttjat vägen? Hur agerar han mot andra grannar? Är det en lugn och stabil person eller en tjurbock som går egna vägar utan att fråga i allmänhet?
Många aspekter att fundera över.
Det verkar även på ditt inlägg som att det är ganska små skador som blivit, med lite nedrasat grus i en trumma. En skyffel kanske kan rätta till det med lite motion.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#290184
ÅsaNisse skrev:Kolla först med lantmäteriet om din granne har servitut för att använda vägen. Om så är fallet får han använda vägen, men inte orsaka skador utan att laga det efter sig. Har han inte servitut så är det ju lite kraftigare i lagstiftningen med olaga intrång, egenmäktigt förfarande osv.
Du har nog inget för att tjata på entreprenören eller skogsbolaget för dom handlar efter de uppgifter de fått av markägaren och det är till syvende och sist den som gör den ekonomiska vinningen (?) som är ansvarig. Dvs Markägaren.
Sen kommer vi till den lite besvärliga delen och det är hur man hanterar grannsämjan. Har grannen tidigare nyttjat vägen? Hur agerar han mot andra grannar? Är det en lugn och stabil person eller en tjurbock som går egna vägar utan att fråga i allmänhet?
Många aspekter att fundera över.
Det verkar även på ditt inlägg som att det är ganska små skador som blivit, med lite nedrasat grus i en trumma. En skyffel kanske kan rätta till det med lite motion.



Tack för ditt svar. Har kollat med lantmäteriet och det finns inget servitut på vägen. Jag kan säga som såhär att det är inte många han är vän med i grannskapet, trots att han bor en bit ifrån. Han anser att han kan göra lite som han vill, när han vill på andras egendom och bekostnad. Dessvärre är det inga små skador entreprenören har orsakat, vägen är inte hållbar för timmerbilar i den omfattningen som har körts och skicket är avsevärt försämrat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

anersimyra  
#290206 Gör klart för dem att de inom 8 dagar ska komma överens om vem av dem som ska åtgärda skadorna, alternativt får tingsrätten hjälpa dem på traven.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

haggloader  
#290230 Skicka e-post till virkeschefen och sätt press. Grannen verkar svår och undvik konflikt där.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

ÅsaNisse  
#290278 Jobbig situation. Dock anser jag likväl att det är din granne du ska gå på och kräva restaurering av vägen till det skick den hade före körningarna. Går inte detta så är det nog dessvärre polisanmälan och skadestånd som gäller.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

isteskog  
#290280 Kontakta skogsbolaget som avverkat och säg att du tänker ta dit lokaltidningen för ett reportage om den skadade vägen. Dålig publicitet verkar de flesta bolag inte vilja ha. Hjälper inte det så håller jag med ÅsaNisse: polisanmäl!

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290287 Om man kör utan att fråga, tycker jag vägen man kan kräva att vägen skall vara snäppet bättre innan. Jämna till och grusa.

Men börjar med att prata med grannen igen, och säg att du vill att han återställer vägen och/eller grusar upp den innan september månads utgång.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290289 Här i landet är det den som orsakat skadan som betalar,dvs i ditt fall entreprenören.
Han kan då använda sin trafikförsäkring lr ansvarsförsäkring.
Sen får han kräva uppdragsgivaren på självrisk ifall uppdragsgivaren lurat honom och påstått att han får använda vägen.
Vägen ska återställas till ursprungligt skick.

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

ÅsaNisse  
#290315 Håll isär vem som kört och vem som är uppdragsgivare. Entreprenören har kört på uppdrag av grannen som avverkat skogen och fått ersättning av skogsbolaget för detta.
Då är det grannen som ska betala/återställa vägen i det skick den var före transporterna.
Transportören är oskyldig då han bara gjort vad han fått beställning på.

Användarvisningsbild

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

T Landström  
#290316 Kan inte kedjan vara omvänd...?
Grannen har bett bolaget att avverka och sedan har bolaget beställt jobbet av entreprenören...
Den stora draken här omkring brukar återställa vägarna efter sig utan att man behöver be dom...

Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

igelkotten  
#290343 Tack för svaren så långt!

Jag inser att jag kanske av misstag skrivit missvisande information på ett sätt men jag tror inte det förändrar utgångsläget.

Det är tre parter inblandade, jag, grannen och entreprenören. Entreprenören i detta fallet är exempelvis Södra.
Så grannen har anlitat Södra, som med sina egna maskiner och timmerbilar har utfört avverkningen och forslat bort virket. Nu anser Södras representant att deras avverkning inte gjort någon åverkan på vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använt privatväg för avverkning utan lov

jannee  
#290347 Till syvende och sist är det grannen som få stå för kalaset. Återställer entreprenören vägen till originalskick kommer entreprenören senare att fakturera grannen eller dra detta från hans skogslikvid.
M.a.o. kräv entreprenören på ett fullgod restaurering av körbanan, annars ta f*n honom.
Ta detta mellan tummen och pekfingret, 15kr/m3 för olovligt nyttjande av enskild väg, låter rätt vettigt eller?.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).