Logistik, Transport

Lägga ris i djupa körskador bra idé?

24 inlägg 18731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

husqvarna_med_sthil  
#275742
anersimyra skrev:Att " rätta " till körskador med grävmaskin har visat sig göra mer skada än nytta, :sad: förutom där det krävs för framkomlighetens skull.


Vad är riskerna med att använda en grävmaskin ? Jag har sett spåren och hur de försvunnit över tid och nu är i princip helt borta. Förstör man detta fenomen om man lägger igen med grävare? Nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275747 Inte alls. De som har synpunkter på väglagning med grävare hävdar att allt rotande ökar risken för kväveurlakning m.m. miljötveksamma skeenden. Skogsstyrelsen hävdade på en träff att ur miljösynpunkt är det bättre att låta fula körskador självläka. Men vackert är det ju inte.

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275750
pelrik skrev:[Har du bytt din traktor mot fyrhjuling och i så fall varför? Sitter själv i tankarna om att skaffa litet skogsfordon.


Nja, jag hade både och ett tag. Har så brant och stenigt i min skog att jag inte vågade köra upp med traktor och vagn. Kanske hade fungerat med en 4WD traktor. Därför kör jag med ATV i skogen, men hade traktorn och vagnen till att köra hem veden från skogen till hemmet. Tyvärr så fungerade inte hydrauliken på traktorn som den skulle och det var omöjligt för mig att hitta utbytesdelar, så med stor sorg sålde jag den och vagnen. Var kanske inte helt klokt, letar efter en ny traktor nu.Hade ju inte varit så dumt att spara vagnen.......

Användarvisningsbild

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

anersimyra  
#275807
husqvarna_med_sthil skrev:
anersimyra skrev:Att " rätta " till körskador med grävmaskin har visat sig göra mer skada än nytta, :sad: förutom där det krävs för framkomlighetens skull.


Vad är riskerna med att använda en grävmaskin ? Jag har sett spåren och hur de försvunnit över tid och nu är i princip helt borta. Förstör man detta fenomen om man lägger igen med grävare? Nyfiken.
I vår del av världen är vi hårt drabbade av kvicksilver i markerna, körskador gör att kvicksilver ombildas till metylkvicksilver, att gå in och gräva igen spåren ökar belastningen ytterligare, därför rekommenderas att enbart åtgärda där det är absolut nödvändigt.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275812 Pelriks ide fungerar absolut! Vid nästa slutavv. där det är lämpligt så kommer jag att be skördaren grotanpassa även om det inte ska tas ut grot. Så kommer jag att häva allt ris i en spårig basväg som går genom skiftet. Så kommer jag att köra i riset och klämma ihop det. Så kommer jag att häva på mer ris. Sen kommer jag att skriva på skogsforum och berätta hur det blev. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

axwell  
#275816
Skogsola skrev:Pelriks ide fungerar absolut! Vid nästa slutavv. där det är lämpligt så kommer jag att be skördaren grotanpassa även om det inte ska tas ut grot. Så kommer jag att häva allt ris i en spårig basväg som går genom skiftet. Så kommer jag att köra i riset och klämma ihop det. Så kommer jag att häva på mer ris. Sen kommer jag att skriva på skogsforum och berätta hur det blev. :smile:


Klart att riset skall utnyttjas på bästa sätt, förebygga, reducera lättare redan uppkomna, reparera svårare markskador så gott det går.

Riset håller sig smidigt mycket längre om det täcks med jord, några decimeter och det blir avgjort enklare att både köra och gå över efter någon vecka.

Alla skogsägare bordet ha något fordon med grävfunktion.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

elis  
#275828
axwell skrev:
Alla skogsägare borde ha något fordon med grävfunktion.


Ja, gärna! :grin:

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

husqvarna_med_sthil  
#275829
anersimyra skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:
anersimyra skrev:Att " rätta " till körskador med grävmaskin har visat sig göra mer skada än nytta, :sad: förutom där det krävs för framkomlighetens skull.


Vad är riskerna med att använda en grävmaskin ? Jag har sett spåren och hur de försvunnit över tid och nu är i princip helt borta. Förstör man detta fenomen om man lägger igen med grävare? Nyfiken.
I vår del av världen är vi hårt drabbade av kvicksilver i markerna, körskador gör att kvicksilver ombildas till metylkvicksilver, att gå in och gräva igen spåren ökar belastningen ytterligare, därför rekommenderas att enbart åtgärda där det är absolut nödvändigt.



Ok, då förstår jag.

Avatar Fallback

Re: Lägga ris i djupa körskador bra idé?

stihl91  
#275893 Är främst vid markskador i och intill vatten som man ska undvika att rätta till det. Skadan är redan skedd och att rota ytterligare med grävare gör sällan nånting bättre. Däremot att lägga igen spår på fast mark för framkomlighetens skull ser jag inga problem med.

Att fylla spåren med ris funkar säkert bra på kort sikt men efter ett par år har det multnat ner till matjord så är spåren tillbaka igen. Fyller man med jord ovanpå så inget syre kommer åt så håller det länge.

Det kan funka bra att ta dit en maskin igen när det är torrare, som man låter köra igen spåren genom att köra på sidan om eller kors och tvärs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).