Logistik, Transport

upprustning av väg?

50 inlägg 32966 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Amatörhuggare 62  
#299493 Funkar säkert bra dom också. Finns tandade skär till dom också har jag för mig. En fördel på mitt blad är att hjulen regleras med vantstag ( Tryckstänger ) så man kan ställa på mm
hur djupt d ska gå. Bra om det är nygrusat ingen tjäle i vägen. då kör jag med detta först.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Tosca  
#300051 Är vägen torr, dvs på sommaren, går det att riva upp grässvålen med en jordbruksharv, då slås tuvorna sönder och man får lös material som sladden rår på.

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#300065 Hade en fundering på att använda en gammal kultivator typ Lilla Harrie.

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

Äboda  
#300130 Lägger upp lite bilder på vägen som jag jag har lite huvudbry för.
Ber också om ursäkt till TS för att jag kapat tråden med min väg.

Här börjar vägen, ser inte så illa ut än så länge.
IMAG0709.jpg


100 meter in spåren börjar bli lite djupare.
IMAG0710.jpg



Ytterligare ett par hundra meter och det börjar bli ännu sämre
IMAG0711.jpg



Här slutar vägen och jag vill inte ta bilen längre.
IMAG0712.jpg



Över höjden i mitten och ytterligare ett par hundra meter för att knyta ihop marken.
IMAG0713.jpg

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

isteskog  
#300160 Hej Åboda! Första delen klarar du dig nog med att spårgrusa med 0.60, men sen är det nog dags för en större grävare att bygga väg! Du måste nog få till vägen högre än omgivningen, annars blir det blött och kladdigt. Vägtrummor eller stenar i vägbotten för att dränera bort vattnet är ett måste, det såg surt ut ifrån där du slutar åka bil.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

torpöbo  
#300182 Varför 0-60?

Jag skulle gå på med 0-80 i spåren på åtminstonne de 2 första bilderna ev. den tredje med beroende på hur den såg ut innan man tryckte sönder den. Detta skulle jag göra upp till i höjd med mittsträngen. Det grövre materialet väljer jag för att det bär bättre i botten jämfört med ett ett finare, samt att det enligt lokala grusköraren är det grövst man kan hyvla hjälpligt, samt att det faktiskt jämnar till sig förvånansvärt bra och inte blir lika hoppigt som 0-100.
Sedan skulle jag lägga ett lager med 0-18 slitlager berg för att få lite mer finmaterial som går ner mellan 0-80 fraktionen och gör att denna ligger stilla och binder ihop sig, skulle stått i valet och kvalet att ev. bredsprida denna. Detta pga. att 0-18 har lite tätande egenskaper. Sedan kan man välja om man ska ha en bärlagerväg eller slitlagerväg, får man 10-15 cm 0-80 i spåren kommer vägen att bära även om man lägger på enbart slitlaget. Fördelen med slitlagret är att det tätar till sig på ett annat sätt och du därigenom inte får samma vattentransport ner till vägbanken.
Lokala grusköraren ger ibland rådet att skita i bärlagret utan enbart köra på med 0-80 i botten sen enbart slit så att man får en tät, hyvlingsbar väg och därigenom kan får till bomeringen så att vattnet rinner av.

På de 2 sista bilderna återstår enbart nybrytning av väg, på den tredje skulle det vara bra att få till ett dike i ovankant, men får man på 0-80 kommer vägen att bära ändå.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

aalg  
#300185 Hej
Min syn på det hela är att viktigast är att få bort vattnet ur vägkroppen, så gräv diken och använd materialet till att bygga upp vägkroppen. Även om materialet ser dåligt ut så blir det ganska bra bara man får bort vattnet. Sedan skulle jag sprida 0-70/0-80 som får trampas ner i vägenkroppen. Sedan skulle jag välja ett 0-35 bärlager och strunta i väggruset. Allt beror ju på vilken klass man vill ha på vägen. Om det finns finmaterial i vägen så känns det onödigt att köpa dit väggrus då man kan få en rätt bra yta genom att blanda in lite jord i bärlagret. Saknas finmaterialet (mindre än 1mm) i vägen så kan det vara svårt att få ytan att binda ihop utan väggrus. Normalt sett så ger ett 0-35 en tillräckligt bra yta för att köra med personbil och blir billigare och stadigare än 0-18 väggrus.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

isteskog  
#300191 Enligt min lokale bergkrossare så spelar 0.80 eller 0.60 ingen större roll. Vad jag förstod av Åboda så skulle vägen användas för lättare transporter till skogen, då duger 0.60 bra.
Viktigast som sagt att få bort vattnet!

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

axwell  
#300202 Som flera påpekat, diken, diken, diken, speciellt på bergssidan.
Mycket av matrl. kan användas för att fylla ut hjulspår och skapa en bombering, översta lagret kan innehålla en del humus, men nästa lager duger oftast till en enklare väg.

Det behövs ingen märkvärdig grävare till jobbet att få ned vattennivån och samtidigt höja vägen.

På köpet växer skogen bättre, mest på dalsidan 🧠

Användarvisningsbild

Re: upprustning av väg?

svampbob  
#300203 Jag skulle ta dit en 15 tons bandgrävare för dikning och terassering. Det ser ut som att det är en grov morän i backen så med en grävare med styrka och räckvidd så tror jag att du får ihop det mesta av vägen utan att köra dit så mycket material. Man får mycket mer för pengarna om dom används till terassering än till att köra in dyrt material. Låt vägkroppen torka upp och kör sedan in det material som behövs.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

jannee  
#300205 När jag (grävmaskinisten) byggt mina skogsvägar har han först grävt bort stubbarna därefter fyllt upp banken med morän eller vad som funnits intill den blivande vägbanan. Larvat fram och tillbaka tills banken blivit jämn, när sedan banken har torkat till har jag bara spårgrusat med 030, fortsatt med endast spårgrusning (030 bergskross) under årens lopp + skrapat vägen när det behövts.
Kommer banken att bestå av mycket humus kanske 060 är att föredra.
Vid vägtrummor gräv ett större hål på var sida om trumman + lägg den lågt - allt sjunker under årens lopp.
Som vägen ser ut på de 2 första bilderna hade jag i alla fall nöjt mig med endast spårgrusning (030).
Tredje bilden spårgrusning med 060.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

torpöbo  
#300218 Har varit med och provat alla varianter. Att terrasera och leda av vatten är en förutsättning, dock så beror materialet i botten på hur användbar vägen blir i olika väderlekar. De vägar som jag har grävt hemma, där marken till stor del består av Silt/ mjäla, har tyvärr inte hållt för virkestransport efter avverkning i ett regnigt januari, då de enbart varit uppgrusade med bärlager.

Bärlager kanske funkar om man har bra morän med låg finjordshalt, har stött på ett sånt ställe en gång där det blev stenhård av att larva fram o tillbaka, men oftast få blir det bara smetigare för varje gång.

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Amatörhuggare 62  
#300418 Över höjden, vad är det för material i den kullen. Kanske är kanonmaterial, att ha som fyll.
Skickar bild på gammal väg som skall bli Autobhan ,för timmerbilarna

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Amatörhuggare 62  
#300419
m_330.jpg

Avatar Fallback

Re: upprustning av väg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300429 Ser ut som en helt vanlig bilväg här i söder.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).