sön 23 nov 2014, 13:59#300182
Varför 0-60?
Jag skulle gå på med 0-80 i spåren på åtminstonne de 2 första bilderna ev. den tredje med beroende på hur den såg ut innan man tryckte sönder den. Detta skulle jag göra upp till i höjd med mittsträngen. Det grövre materialet väljer jag för att det bär bättre i botten jämfört med ett ett finare, samt att det enligt lokala grusköraren är det grövst man kan hyvla hjälpligt, samt att det faktiskt jämnar till sig förvånansvärt bra och inte blir lika hoppigt som 0-100.
Sedan skulle jag lägga ett lager med 0-18 slitlager berg för att få lite mer finmaterial som går ner mellan 0-80 fraktionen och gör att denna ligger stilla och binder ihop sig, skulle stått i valet och kvalet att ev. bredsprida denna. Detta pga. att 0-18 har lite tätande egenskaper. Sedan kan man välja om man ska ha en bärlagerväg eller slitlagerväg, får man 10-15 cm 0-80 i spåren kommer vägen att bära även om man lägger på enbart slitlaget. Fördelen med slitlagret är att det tätar till sig på ett annat sätt och du därigenom inte får samma vattentransport ner till vägbanken.
Lokala grusköraren ger ibland rådet att skita i bärlagret utan enbart köra på med 0-80 i botten sen enbart slit så att man får en tät, hyvlingsbar väg och därigenom kan får till bomeringen så att vattnet rinner av.
På de 2 sista bilderna återstår enbart nybrytning av väg, på den tredje skulle det vara bra att få till ett dike i ovankant, men får man på 0-80 kommer vägen att bära ändå.