Logistik, Transport

Vajerkran - vad för välta godkänns?

31 inlägg 24102 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269004 Har man en vajerkran så får man lite extra jobb om man skall lägga upp i höga och fina vältor. Men hur måste de se ut, ni som är åkare? (Gäller VMF Syds område). Jag har tittat i deras broschyr( http://www.vmfsyd.se/Startsida/PDF/Krav ... 0virke.pdf ), men det står inte riktigt det jag undrar:
1) Får man lägga virket parallellt med vägen, enklare att rulla av då.
2) Hur hög måste vältan egentligen vara?

Jag har gott om plats, vägen ligger en halvmeter över ängar på bägge sidor. Vore fint om man bara kunde rulla av virket.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Blivande snickare  
#269023 1. Javisst får man det. I allafall här görs det.
2. Finns nog ingen "minimi höjd" alls. Vi körde en gång grantimmer från en gammal gubbe som hade lunnat ut stockarna en å en med en liten mf å släppt av dom längs med åkerkanten. Minns inte hur många kubik det var längre men det var en ganska lång sträcka "full" med stock :)

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269038 Rulla på du. Men lägg inte vältan så hög att virket kan rulla tillbaka ut i vägen. :geek:

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Midgård  
#269049 Här i Nordöstra Småland kan man lägga vältan parallellt med eller tvärs mot vägen, vilket man vill. Finns inga regler om höjd på vältan

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269050 Hmm, i så fall har jag jobbat en massa i onödan. :( Har du några bilder på dina vältor, Midgård? :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Midgård  
#269052
Mangan skrev:Hmm, i så fall har jag jobbat en massa i onödan. :( Har du några bilder på dina vältor, Midgård? :-)


Några bilder på vältor

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269053 Tack! Ingen åkare som klagat? ;)

Jag är väldigt nyfiken på hur du lägger timret så högt och långt bort från kärran. Med hjälp av kranen, eller handkraft?



Är det där vad som kallas "soligt väder" förresten? Har helt glömt bort...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

alias  
#269057 På en egen skogsbilväg är det kanske ingen som säger något om man lägger virket parallellt med vägen, men på det allmänna vägnätet är jag rätt säker på att man inte får göra det.

Här fanns lite matnyttigt om skogsbilvägar och uppläggande av rundvirkestravar:

http://www.vmfsyd.se/default.asp?id=1129&refid=1057

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269060 Alias, det var den jag länkade till i första inlägget, och konstaterade att det inte stod något explicit om parallellt ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

alias  
#269062
Mangan skrev:Alias, det var den jag länkade till i första inlägget, och konstaterade att det inte stod något explicit om parallellt ;)


Rackarns så blind man kan vara. :oops:

Tyckte det stod att stockändan skulle ligga mot vägen i något stycke, samt skrivningarna om att virket ej får kunna rulla mot vägen hade jag nog tolkat som att det inte är tillrådligt.

Enklaste vore väl egentligen att ringa till VMF och fråga?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Brickan  
#269069
Mangan skrev:Alias, det var den jag länkade till i första inlägget, och konstaterade att det inte stod något explicit om parallellt ;)
[url]http://www.vmfsyd.se/Startsida/PDF/Virkesupplag vid allmän och enskild väg.pdf[/url]
4. Vältans utformning
Vältan ska läggas upp jämndragen mot vägen, genom att skotarens grindsida läggs mot vägen.

Lägg upp vältan med stockändarna mot vägen.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269075 Jo, jag såg det med men tyckte inte det var relevant, om man kör med vajerkran och lägger vid sin egen skogsbilväg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269078 Det mesta funkar på en liten skogsbilväg. Ingen åkare bryr sig om ifall en liten självverksam-hög ligger kors eller tvärs eller upp och ner så länge vägen är åkbar och det finns vändplan.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

jannee  
#269079 Skogsola har 100% rätt, bara ge f*n i att lägga virke UNDER en befintlig kraftledning. Vet inte hur många som har funnit att en kraftledningsgata är den just optimala platsen att använda som upplagsplats.
Det spelar INGEN roll hur högt ledningen ändå går över marken, man varken får eller ska göra detta.

Avatar Fallback

Re: Vajerkran - vad för välta godkänns?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269081 Då skall jag skänka åkaren en tacksamhetens tanke nästa gång jag ser honom. :-) Råkade faktiskt på honom en gång, det är väl i snitt en timme per år de är här.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).