Logistik, Transport

Timmerbilar som ska vända på tomten

43 inlägg 34279 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267924 Tack för alla svar igen, och skönt att se att jag inte överreagerar.

Det är en pytteliten by, vi är fyra året runt- hushåll och kanske 10 sommarbostäder. Det handlar inte om att slicka röv, utan att jag bor här (som inflyttad) i en liten sammansvetsad by. Jag vill gärna fortsätta trivas här ;)

Uppskattningen på antalet lass är från han som var här. Det är en privatperson som är lejd för att skotta upp till dem.

Tyvärr handlar det heller inte bara om ekonomisk ersättning, utan dels det lilla staketet och den löjligt lilla häcken (som måste mejas ner om de ska kunna ta sig ut på vägen från hagen. Det är en skarp kurva med min gäststuga och en lyktstolpe ivägen på andravsidan). Sen är det även betesmarken. Även om den ersätts ekonomiskt så ändrar det inte det faktum att jag kommer ha mindre bete under tiden det nya gror och etablerar sig så pass att jag kan släppa på djur.

Finns det regler, normer etc jag kan ha nytta av att läsa någonstans? Jag kan för lite och vill ha på fötterna när jag väl får tag på snubben som har beslutat detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267925 Ang foton så har jag tänkt på det också, men frågan är vad det hjälper då det ligger 2-3 dm snö kvar nu. Jag kommer absolut att fota hur det ser ut när de har varit hör om jag inte kan få dem att ändra sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

loppan  
#267926 .
Senast redigerad av loppan ons 26 feb 2014, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

loppan  
#267927
jannee skrev:http://www.youtube.com/watch?v=25aJVeVYyhA
Här var det ändå gott om plats.


Jo men det är onödigt att ha det så trångt för tänk vad glad åkarn blir när han backar in i en stubbe med lufttanken som sitter bakom andra axeln etc.
Det är så lätt att förstöra för ett antal tusen på en sekund.

Det är oftast inte så dyrt att göra små förbättringar av befintlig väg,det är nybyggnation av skogsväg som kostar.
Antingen så betalar skogsägaren för markintrång eller så bygger han sig förbi problemet,basta.

Jag har stött på detta så många gånget som grävare och är oändligt trött på denna dumsnålhet då det ofta ligger både en och två tusen fub och väntar och de åtgärder som behövs kostar max 20.000:-

Bara en bärgning efter fastkörning på åker kostar 10.000:-

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267929 Imponerande kört, jannee!

Loppan, det kan vara så att markägaren har betalt extra för att vändplanen är för liten, och köraren tar pengarna och chansar på att det går ändå. Sliter väl lite extra på ekipaget kanske? Har alla timmerbilar boggielyft bak på släpet förresten?

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267932 Är det så smalt och trångt är det nog lika bra att de breddar utfarten, den kommer att vara lika besvärlig och samma problem dyker upp nästa gång.
Sedan gäller det att inte vara småaktig, någon måste tydligen i detta fall släppa till lite mark för att möjliggöra virkestransporter i normal omfattning - det är ändå på landet.
Sedan vem som ska göra vad beror till stor del på hur det ser ut.
Kan kanske vara så illa att du Skogsplätt måste bita i det sura äpplet.
I nuläget har du dock INGEN skyldighet att släppa till något men förutsättningarna kan också ändras.
Med gemensamma ansträngningar brukar de flesta problem kunna lösas förhållandevis smärtfritt.

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Bax  
#267933 Fråga bara till vilken adress firman som återställer din mark och ditt staket mm. ska skicka sin faktura.
Då ändras nog planerna.
Jag tycker gott att dom kan lasta på enbart bil och sedan lasta om till släpet.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267934 Jannee - det finns gott om plats att bygga ut den befintliga vändplanen och skulle jag ha mark där så skulle jag absolut ställa upp. Nu ligger min mark mestadels bakom själva gården.

Sen handlar det ju just den här gången om gräsmatta och betesvall som både används och behövs.

Samma bolag har tidigare fått både lagra, vända och parkera på min mark när några andra skiften gallrades. För det fick jag en utbetalning på 300 spänn och en mycket dålig plantering. (Pinsamt illa sa skogsägaren som hade gallrat när han såg det)

Jag har bara en liten plätt skog, dryga 5 ha, och brukar den inte så jag orkade inte med att tjafsa med dem om det. Gräsmattan är en annan sak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267937 300 kr, det är skrattretande när man bara hör det.
Kräv att de ENDAST utnyttjar befintlig vändplats, sen får de göra bäst de vill.
Vill chauffören köra ned och vända med släp eller bara lasta upp bilen för att lasta om, det är INTE ditt bekymmer utan deras, ja så enkelt är det.
En granne ville låna min skogsbilväg för att köra ut ca 500 m3fub, detta skulle ske tidig vår, "och ja du har ju så fin väg så det blir nog inget slitage" var hans propå. Visst får du låna den men det kostar dig 25 ton 030 var mitt svar, och så blev det = alla parter blev nöjda..

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267940 25 ton 030 säger mig ingenting iofs... Men ja 300 spänn var rena hånet (det var tydligen ersättning för de träd de hade behövt fälla).

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

axwell  
#267941
Skogsplätt skrev:25 ton 030 säger mig ingenting iofs... Men ja 300 spänn var rena hånet (det var tydligen ersättning för de träd de hade behövt fälla)


Han menar nog 25 ton 0-30 mm krossad vägytgrus :?:

(Två lass)

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

Skogsplätt  
#267944 Ja så klart. Bra deal då tycker jag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267945 Bra deal för grannen, han slapp skota 500 m3 fub 2 km nu räckte med något hundratal meter.

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

alias  
#267950
jannee skrev:Bra deal för grannen, han slapp skota 500 m3 fub 2 km nu räckte med något hundratal meter.


Skulle gissa på att grannen hade fått betala 30-35 tkr extra för skotningen om han ej hade kunnat göra upp med dig.

Värdet på 25 ton 0-30 var i så fall 1200-1400 kr/ton om man ser till alternativkostnaden.

Hoppas att jag inte tänkt allt för fel nu.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timmerbilar som ska vända på tomten

jannee  
#267952 Stämmer nog ganska bra, grannen gick bra plus men även jag eftersom dessa 2 lass spårgrusade vi bara med = vägen blev i ännu BÄTTRE skick efter utkörningen än den var innan.
Även flisen gick samma väg året efter men det spelar ingen roll.
Det är ju detta man har grannar till för.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).